**** Het Label Chandos/Chaconne bracht twee nieuwe cd’s uit met Engelse muziek. Eentje met onbekend orkestwerk van Arnold Bax uit o.a. de jaren ’20 en eentje met magistrale, religieuze koormuziek van Thomas Tomkins uit de 16de – 17de eeuw.
**** Het Label Chandos/Chaconne bracht twee nieuwe cd’s uit met Engelse muziek. Eentje met onbekend orkestwerk van Arnold Bax uit o.a. de jaren ’20 en eentje met magistrale, religieuze koormuziek van Thomas Tomkins uit de 16de – 17de eeuw.
(Sir) Arnold Bax (1883–1953) was niet alleen componist en pianist, hij was ook een vooraanstaand dichter. Van het Londens conservatorium in Hampstead ging hij naar de Royal Academy of Music en een studiereis naar Dresden bracht hem in contact met de muziek van de Duitse laat romantiek. W.B. Yeats en een reis naar Ierland stimuleerden zijn interesse voor de Keltisch-Ierse cultuur. Onder het pseudoniem Dermot O'Byrne schreef hij in Ierland gedichten en kortverhalen. In zijn magistrale symfonische gedichten van 1916-1918, verklankte hij de natuur en de Keltische cultuur tot sonore, impressionistische stemmingsbeelden. Tussen 1921 en 1939 componeerde hij zijn zeven meesterlijke symfonieën. Hij was van 1942 tot 1952 Master of the Queen's Music.
De cd bevat naast de Four Orchestral Pieces uit 1913, twee orkestcomposities uit de jaren ’20. Het betreft zijn Overture, Elegy and Rondo uit 1927 opgedragen aan Eugene Goosens en zijn Phantasy voor altviool en orkest uit 1920, gecomponeerd voor de Montagnana uit 1717 van Lionel Tertis. Pensive Twilight, Dance in the sun, From the Mountains of Home (ook bekend als In the Hills of Home) en The Dance of Wild Irravel, die samen de vier Orkeststukken vormen, zijn prachtige voorbeelden van Bax’ spontane en lyrische stijl.
Het is adembenemend mooie muziek die u laat wegdromen bij de sonore, evocatieve beelden. De indrukwekkende ouverture en het krachtig rondo uit zijn Overture, Elegy and Rondo, laat hem dan weer horen van zijn energieke, vitalistische zijde. Sterk geritmeerde strijkers, zwaar koper naast feeërieke houtblazers en klokkenspel en heftig percussie zorgen voor een kleurrijke orkestspektakel. In de elegie is de dichter aan het woord. Niet deze van betekenisvolle woorden maar van suggestieve tonen. Een heel, heel mooie cd, prachtig, kleurrijk, intiem of indrukwekkend naar gelang, gespeeld door de prestigieuze BBC Philharmonic, altist Philip Dukes en het geheel o.l.v. Sir Andrew Davis.
De organist Thomas Tomkins (1572-1656), net als Henry, de stichter van de Tudor dynastie uit het mooie Pembrokeshire in Wales, componeerde consort music, virginaalmuziek en anthems, de meerstemmig gezongen gebeden, Morning Prayers en Evensong, van de ochtend- en avonddiensten van de Anglicaanse Kerk. Hij was één van de vier zeer muzikale zonen van de koormeester van de plaatselijke kathedraal van St Davids. Tomkins trok naar Londen, ging in de leer bij William Byrd en na twee jaar werd hij voor vijftig jaar organist en koormeester van de magistrale kathedraal van Worcester aan de River Severn. In 1607 behaalde hij een graad in de muziek aan de universiteit van Oxford en in 1627 werd hij Gentleman van de Chapel Royal. Hij overleed op 84 jarige leeftijd op het landgoed van zijn zoon Nathaniel in het rustiek dorpje Martin Hussingtree, nabij Worcester. In Worcester werd 301 jaar later… Edward Elgar geboren.
De Tomkins cd laat u naast het bekend Full anthem When David heard that Absalom was slain (vijfstemmig a capella), zijn vijf- tot acht stemmige Full en Verse anthems met orgel ontdekken, naast een Jubilate en een Te deum uit de Great Service, een Voluntary in la klein en A Sad Pavan for these distracted times, een orgelcompositie geïnspireerd door de trieste gebeurtenissen veroorzaakt door de opstandige Parliamentarians van lord protector Oliver Cromwell. Clarifica me Pater voor orgel, gespeeld door de jonge Freddie James, laat dan weer de invloed horen van de stijl van William Byrd en John Bull, de organist van de aartshertogelijke kapel in Brussel en later van de kathedraal van Antwerpen! Solisten (trebles en counter-tenors) met stemmen die we omzeggens enkel en alleen (nog) in Engeland aantreffen, alterneren met de filigraan polyfonie en homofonie van de kinderen en jongens van het koor van St John’s College van Cambridge. Beluister meteen de trebles Alec D’Oyly en Oliver Brown in het Magnificat (Track 3) en de counter-tenor en tenor Thomas Blackie en Samuel Oladeine in “My shepherd is the living Lord (Track 7). Hemels.