• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
donderdag, november 30, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

POST-CLASSICAL MUSICinPRIMETIME met Jef Neve

door: Viviane Redant
25 februari 2018
in Concerten
Leestijd:4 minuten
A A
POST-CLASSICAL MUSICinPRIMETIME met Jef Neve
Share on FacebookShare on Twitter

Van 15 tot 18 februari richtte AMUZ de spotlights op dit hippe buitenbeentje van de hedendaagse muziekscene tijdens POST-CLASSICAL MUSICinPRIMETIME. We zouden het programma kunnen omschrijven als een frisse duik in het repertoire van de 20ste en 21ste eeuw. Minimalistische, postmoderne muziek, consonant en welluidend van een nieuwe generatie componisten-muzikanten.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Donderdagavond stonden op het programma composities van Max Richter (1966), Dustin O’Halloran (1971), Nils Frahm (1982), Ólafur Arnalds (1986) én Jef Neve. Ze legden de voorbije jaren een opgemerkt en gelauwerd parcours af en staan allemaal voor iets nieuw. Hun klassieke opleiding is de basis, maar deze eclectische generatie met een onuitputtelijk reservoir aan tools en verbeelding herdenkt de muzikale parameters en het grote publiek houdt er van. Ze blijven grenzen verleggen en steeds nieuwe vormstructuren uitproberen. In hun artistieke praktijk leggen ze de connectie tussen traditie en technologie. Met een eigen schriftuur en geraffineerd persoonlijk geluid duikt Nils Frahm zelfs op in de Ultratop met zijn jongste album All Melody. Het is fantastisch wat die man met een piano kan, maar ook met sampling. Hij maakt momenteel een Europese tournee waarin drie uitverkochte Belgische concerten zitten (deze zomer is hij nog te beluisteren op de festivals Cactus en Dour).

Jef Neve

Jef Neve, vorig jaar 40 geworden en generatiegenoot van voornoemde componisten, is een bijzonder virtuoze pianist. Hij werd door programmator Robin Steins gevraagd voor dit programma omdat de piano in het werk van deze vier jonge componisten een prominente rol speelt. Jef Neve noemt het in de loop van het programma een beetje verwonderlijk ‘ongekende muziek’ voor hem, maar is ook dankbaar dat hij dit nieuwe repertoire mocht ontdekken en zich in de composities van tijdgenoten kan inleven. Zijn gelauwerd muzikaal parcours is breed. Hij voelt zich evenzeer thuis in de hedendaagse jazzscène als in de klassieke wereld.

Het concert opent met de sprankelende klassiek geïnspireerde compositie Hammers van de Duitse Nils Frahm als een lange muzikale zin. Gevolgd door Opus 7, zeer gevoelvolle filmmuziek van Dustin O’Halloran met heel wat trage tempi. Dan komt Infra 3 van Max Richter, geboren in Duitsland en levend in de UK. Zijn werk is heel minimalistisch en vaak repetitief. Hij heeft o.m. de muziek geschreven voor de fantastische serie The Leftovers. Vervolgens werk van Ólafur Arnalds, de IJslandse multi-instrumentalist/componist met Beth’s Theme en Poland. Zijn composities kunnen als neoklassiek omschreven worden. Eigentijdse klassieke muziek in een mooie balans tussen melancholie en opbeurende passages. Waren de vorige composities uitsluitend voor piano, hier vallen ook de strijkers in. De gespeelde werken zijn stuk voor stuk van een fragiele schoonheid. Niet alleen ingewikkelde en virtuoze composities kunnen aanslaan maar evenzeer verstilde, subtiele, eenvoudige composities. Jef Neve en kompanen slagen er in om een aparte sfeer te creëren waarin je mee verdwaalt.

Het tweede luik van dit concert brengt een staalkaart van meeslepend werk van Jef Neve zelf. Het is muziek van een heel ander kaliber. Bezielde composities met elk hun eigen verhaal en borrelend podiumplezier. Muziek kan vandaag de dag, meer dan ooit, tegengif zijn voor de waanzin die we soms te slikken krijgen. Daar hoeft geen tekening bij. Gelukkig is er nog muziek, en kunst en cultuur in het algemeen, waardoor we het verschil kunnen maken met de malloten op deze aardkloot. Te beginnen met Spirit Control, een open improvisatie op een toonlader van Messiaen. De aanzet, wordt gegeven door de cello, heel donker en intrigerend, nadien valt de contrabas in, altviool en piano. De aanslagen in Parijs en Brussel hakten er ook goed in bij Jef Neve. Volgens zijn levensvisie is er méér dat ons bindt dan ons scheidt. Als huldebetoon aan de onschuldige slachtoffers van deze waanzin componeerde hij Christal Lights. Dan volgen nog Beautiful Colours, NYC Marathon waarin hij niet vies is van vreemde effecten en helemaal de gekte weergeeft van de verkiezingsstrijd tussen Donald Trump en Hilary Clinton. Als tegenpool volgt muziek die hij componeerde voor de film ‘Sprakeloos’ waarin ultieme droefenis en eenzaamheid doorklinken. Maar het is niet al melancholie en kwetsbaarheid. Soms is de compositie een uitbarsting van zinderende vitaliteit zoals in The space we need en Nothing but a Casablanca turtle slide show dinner waarin een uitzinnige rage weerklinkt. In dit jazzy repertoire kan Neve zich helemaal uitleven. Hij kan virtuoos improviseren, aangevuurd en op een aanstekelijke manier muzikaal weerwerk gegeven door de andere musici, en dat voert hem en het publiek door allerlei sferen. Elke vinger, elke vezel in zijn lijf is muziek. Hij beheerst het pianospelen tot in het kleinste kootje.


  • WAT: POST-CLASSICAL MUSICinPRIMETIME
  • WIE: Artistieke leiding en piano: Jef Neve; drums: Jens Bouttery; contrabas: Lennart Heyndels; viool: Christina Constantinescu en Christophe Pochet; altviool: Sander Geerts; cello: Marlon Dek; synthesizer & saxofoon: Andy Dhondt
  • WAAR & WANNEER: donderdag 15 februari, AMUZ te Antwerpen
  • FOTO: Stephan Vanfleteren

     

    1 of 1
    - +

    1.

Tags: AMUZJef NeveStephan Vanfleteren
Vorig artikel

“Een goed kwartet gedijt bij vier sterke individuen”

Volgend artikel

Drie gezichten had ze en dat vroeg om muziek

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Perrine Devillers en Ariel Abramovich
Concerten

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

30 augustus 2023
Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
Festival van Vlaanderen Antwerpen
Nieuws

Festival van Vlaanderen Antwerpen

7 augustus 2023
Ian Bostridge, onovertroffen liedzanger
Concerten

Ian Bostridge, onovertroffen liedzanger

10 maart 2023
AMUZ: Lieve Blancquaert & Barbora Kabátková
Interviews

AMUZ: Lieve Blancquaert & Barbora Kabátková

28 juli 2022
Laus Polyphoniae – International Young Artist’s Presentation (IYAP):  Ontdek de 6 geselecteerde ensembles van 2022!
Nieuws

Laus Polyphoniae – International Young Artist’s Presentation (IYAP):  Ontdek de 6 geselecteerde ensembles van 2022!

27 mei 2022
Volgend artikel
Drie gezichten had ze en dat vroeg om muziek

Drie gezichten had ze en dat vroeg om muziek

Festival Passages V

Festival Passages V

Sidi Larbi Cherkaoui & Bunkamura Theatre Cocoon met Pluto

Sidi Larbi Cherkaoui & Bunkamura Theatre Cocoon met Pluto

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.