• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
woensdag, september 27, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Podium Jonge Musici

door: Redactie
1 april 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Atrium Quartet, Podium Jonge Musici, deSingel
Share on FacebookShare on Twitter

We mogen ons bij Klassiek Centraal op de borst kloppen met het partnership dat werd gesloten met Carlo Schreiber Productions voor het project Podium Jonge Musici. In de reeks van acht concerten vielen al twee Gouden Labels (Dimitri Illarionov en Trio Avanesyan). Telkens mochten we tien vrijkaarten wegschenken en geen van onze lezers die kaarten bemachtigden, zou zich beklagen (wel integendeel) erbij geweest te zijn. 

ookinteressant

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

We mogen ons bij Klassiek Centraal op de borst kloppen met het partnership dat werd gesloten met Carlo Schreiber Productions voor het project Podium Jonge Musici. In de reeks van acht concerten vielen al twee Gouden Labels (Dimitri Illarionov en Trio Avanesyan). Telkens mochten we tien vrijkaarten wegschenken en geen van onze lezers die kaarten bemachtigden, zou zich beklagen (wel integendeel) erbij geweest te zijn. Het niveau van de uitverkoren musici is zeer hoog. Carlo Schreiber heeft dan ook al jaren ervaring met het organiseren van concerten met wereldsterren. Ook al gaat het er nu minder grootschalig aan toe, de kwaliteitseisen die hij stelt zijn zeer hoog met als resultaat stuk voor stuk zeer waardevolle concerten. We hopen dat we in de toekomst perspartner van deze sterke reeks concerten kunnen en mogen blijven.

Maandag 26 maart was het Atrium Quartet te gast in de Muziekzaal van deSingel. Een minpunt blijft deze zaal. Ze heeft een te droge akoestiek. Hopelijk kan er volgend seizoen een betere (en mooiere) zaal gevonden worden. Duimen dat deSingel zelf ook in de boot van de organisatie stapt wat meteen ook meer publiek zou opleveren. Dat laatste is noodzaak om enerzijds de reeks te helpen overleven en anderzijds omdat nooit genoeg mensen deze kwaliteit kunnen absorberen, live vanaf het podium.

Tien jaar professionalisme

Een tweede lustrum is nog geen echt jubileum maar een getal dat rond genoeg is om het extra in de verf te zetten. Het is niet niks om als ensemble te musiceren. Dat hoor je ook, het Atrium Quartet straalt een ontzettend sterk professionalisme uit. Het is allemaal zo vanzelfsprekend eenvoudig als je naar hen kijkt. Om te spelen is de muziek, waar je naar mag luisteren, minder eenvoudig: Arenski, Sjostakovitsj en Tsjaikovski. Drie Russen, gespeeld door vier Russen. Een ideale combinatie (al is dit een cliché tot en met, het is een waarheid als geen ander)! De drie heren en een dame zetten zich op hun pianostoelen – die zijn breder en verstelbaar, goed gezien – en je hoort meteen hoe sterk dit ensemble is bij de allereerste maat. Je beseft dat het een avond wordt die je aan je stoel doet kleven en die je het kwartet nog lang zal doen herinneren in de meest positieve zin.

Anton Stepanovitsj Arenski (1861-1906) componeerde een Russischer dan Russisch werk met zijn Strijkkwartet nr. 2 in A opus 35 (1894). En toch hoor je, jazeker, Schubert tussen de lijnen. Het genie van die jonge man die geen 31 mocht worden, komt je voor ogen en het valt op hoe hij zijn tijd vooruit was, net als die drie andere reuzen van het strijkkwartet: Haydn, Mozart en Beethoven. Arenski haakt in op de boodschap van de vroegromantiek en het vooruitstrevende van die vroege vogels en maakt er, via zijn leermeester Tsjaikovski een persoonlijk meesterwerk van dat nog groeit dankzij de interpretatie die het Atrium Quartet te horen geeft. Het genie na de vier reuzen uit de vroegromantiek (laat ik Haydn en Mozart voor het strijkkwartet maar vroegromantici – of volbloed romantici? – noemen ook al mag dat niet) dat hen rechtstreeks opvolgde, is naar mijn mening niemand minder dan Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975). Er moest een kleine 100 jaar verstrijken om weer een componist te krijgen die op gelijke voet met de genoemde voorgangers geplaatst kon worden. Let op, ik zeg niet dat alle andere componisten minder goed componeerden. Denk aan Dvořák om er maar één te noemen (van een heel aantal).

Het strijkkwartet nr. 9 in Es (majeur) opus 117 (1964) houdt alles in wat denkbaar is waar Sjostakovitsj in zijn hoofd mee speelt. Ernst vol spanning hem aangedaan door de dictatuur, losbolligheid als uitlaatklep om zich van die spanningen af te reageren. Vijf delen; geen enkel dat, zoals bij Arenski wel het geval is, aansluit op een ander deel. Je krijgt vijf verhalen. Misschien wel een zesde? Namelijk dat van het Atrium Quartet dat het publiek vertelt waarom hun landgenoot zo componeerde. Zij kunnen dat zoveel beter begrijpen dan wij, die in een tijd leefden van onbegrensde mogelijkheden en vermaak, waar alles mocht en kon, terwijl de mensen achter het Ijzeren Gordijn de lippen bijna niet van elkaar durfden te doen tenzij om te eten. GRANDIOOS is de vertolking, ook al ben ik niet echt in de ban van de eerste viool. ‘Iets’ raakt me niet diep genoeg in zijn spel en toch is het subliem. Ik denk niet dat ik de juiste woorden kan vinden om het uit te leggen. Neen, ik vind ze niet. Het is een kwestie van aanvoelen, een subjectiviteit die op iets gebaseerd is dat ik niet kan plaatsen? Het ligt, denk ik wel degelijk aan mij want ik ben zeker geraakt door de pracht van het samenspel zoals alleen de besten dat kunnen.

Wel degelijk, de besten

Wie voor de pauze niet ten volle overtuigd zou geweest zijn, die was het dan wel nà de pauze met de uitvoering van het Strijkkwartet nr. 2 in F opus 22 (1876) van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Dit kwartet behoort tot de besten denkbaar, zeker in dit repertoire. Vind ik de woorden om te beschrijven hoe dit rijk geschakeerde werk klonk? Niet echt. Mag ik het houden bij: heel goed, echt heel goed, steengoed, supergoed. Bravo roepen moest je wel, hard in de handen klappen was dwang na de zwierigheid, de lust, het genot, de pijn, de dans, de liefde en het verboden gevoel dat staat voor het leven van de componist en dat hij in alle geuren en kleuren in dit strijkkwartet tot uiting brengt. Hij was onzichtbaar aanwezig in de zaal als dirigeerde hij het kwartet. Zo namen de vier strijkers het publiek op sleeptouw. Prachtige overdaad. Nog meer van dat alstublieft. Een kleine ‘nog meer van dat’ kregen de luisteraars met het bisnummertje ‘Divorce’ van Fazil Say. Een vechtscheiding in karikatuur getekend door deze componist. Met een brede lach op het gelaat, mocht het publiek huiswaarts keren.  Dank je wel, Atrium Quartet.

Tags: Anton Arenski (1861-1906)Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)KamermuziekRussische muziek
Vorig artikel

Brockes-Passion van Reinhard Keiser

Volgend artikel

Historische opnames – Yevgeny Svetlanov

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Beethoven: Violinsonaten Vol.2
New Releases

Beethoven: Violinsonaten Vol.2

7 augustus 2023
Volgend artikel
Alexander Borodin, Conductor Yevgeny Svetlanov, MELCD

Historische opnames - Yevgeny Svetlanov

Leif Ove Andsnes

Recital Leif Ove Andsnes

Jan Cayers, Ensor Kwartet, Beethoven

Jan Caeyers en het Ensor-kwartet spelen Beethoven

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.