• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Piotr Anderszewski

door: Redactie
30 april 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Piotr Anderszewski
Share on FacebookShare on Twitter

Klassiek Centraal verwelkomt met deze recensie als nieuwe recensent Geraard Goossens. Welkom beste Geraard!

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Zoals veel geniale pianisten – vaak wonderkinderen – begon ook Piotr Anderszewski  (° 4 april 1969, Warschau) op zeer prille leeftijd piano te spelen. Zijn studietijd en volledige carrière doen we hier niet uit te doeken – daarvoor zijn er talloze andere bronnen.

 

Klassiek Centraal verwelkomt met deze recensie als nieuwe recensent Geraard Goossens. Welkom beste Geraard!

Zoals veel geniale pianisten – vaak wonderkinderen – begon ook Piotr Anderszewski  (° 4 april 1969, Warschau) op zeer prille leeftijd piano te spelen. Zijn studietijd en volledige carrière doen we hier niet uit te doeken – daarvoor zijn er talloze andere bronnen.

Wat ons daaruit bij blijft is een dvd – filmdocumentaire van de befaamde Bruno Monsaingeon, die ook Glenn Gould vereeuwigde op dvd – waarin Anderszewski de legendarische Diabellivariaties van Beethoven vertolkt.

Deze fenomenale toetsentovenaar 'live' meemaken is een geschenk uit de hemel.

Hij komt lakoniek, onpretentieus, het podium opgewandeld en valt – zonder het publiek aan te kijken – bijna als bij toeval, in de derde Engelse suite van J.S. Bach (1685-1750). Met Bach voelt hij zich dan ook meteen als een vis in het water.  Zijn ideosyncratisch spel neemt je mee naar plekken waar je als puristische luisteraar misschien liever niet komt. Hij lijkt zich weinig aan te trekken van regels of traditie- maar toch is hij heel consistent en overtuigend. Hij gebruikt alle mogelijkheden van de Steinway om, heel zorgvuldig, het lyrische karakter van de dansen te onderzoeken. Hij legt dan ook meer nadruk op individuele momenten van drama dan op de polyfone structuur van het contrapunt… en is hierin meer een aquarelist dan iemand die met olieverf aan de slag gaat. Dit valt vooral op in de donker-dromerige sarabande en de subliem geschakeerd vertellende gavottes. Uit de gigue spreekt kracht, maar ze wordt nooit brutaal.

Perfecte balans

De veeleisende Fantasie, opus 77 van Robert Schumann (1810-1856). Het is voor mij nooit evident geweest om die, ongetwijfeld geniale, componist te begrijpen. Zijn bijna expliciet faustische "Zwei Seelen wohnen in meiner Brust", zijn zoektocht naar koele rigiditeit die hij, bijna obligaat, combineert met bevestiging van het onbestendige en het fragiele levert asymmetrieën op waar ik als luisteraar heel moeilijk greep op krijg. Anderszewski heeft hier, gelukkig, minder problemen mee. Hij bouwt de drie bewegingen in de Fantasie als één perfect geheel op en brengt alle, soms tegengestelde, elementen van de emotietentoonstelling in een perfecte balans. Zijn dedramatiserend, vrij spel komt het best tot zijn recht in de melancholische passages waar hij zichzelf en ons graag laat wiegen op de harmonieën en daarmee toch de nodige diepgang bereikt. Wat mij opviel waren de referenties die ik in de muziek hoorde, uiteraard naar Beethoven, maar soms ook leek Debussy aangekondigd…

Overtuigend

Na de pauze: vijf miniaturen uit Op het begroeide pad van Leoš Jánaček. Jánaček is zo'n unieke componist dat je hem al na een paar maten niet meer met een ander kunt verwisselen. Ook deze korte stukken hebben een onvoorspelbare, in het volksidioom gewortelde maar toch onconventionele en heel persoonlijke overtuigingskracht. Het associatieve touché van Anderszewski komt hier perfect tot zijn recht. Tot er ergens in de zaal een telefoon afgaat! Dan is de betovering voor mij verbroken.

Gelukkig werd het terug stil in de Vijfde Franse suite van Bach. Ook hier komen de kwaliteiten van Anderszewski als klankalchemist tot hun recht. Ontroerend hoe hij in de sarabande de naaktheid opzoekt.

Als toemaat was er een gratieuze Sarabande uit de Eerste Partita.

Met niets anders verstrijkt de tijd mooier.

Tags: Johann Sebastian Bach (1685-1750)PianoRobert Schumann (1810-1856)
Vorig artikel

Oberto en Macbeth

Volgend artikel

Christophe Rousset

Redactie

Redactie

Ook interessant:

New Releases

SamBach | Linus Roth

1 september 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade
Cd & DVD

Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade

Volgend artikel
tekst 3.jpeg

Christophe Rousset

tekst 4.jpeg

Thomas Selle Geistliche Concertlein

Kamerorkest Arc En Ciel, Kris Janssens, Tom Deneckere, Tineke Van Ingelgem

10 Jaar Arc En Ciel

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.