• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Pierre Audi herleidt Wagner tot sobere essentie

door: Lucrèce Maeckelbergh
19 november 2019
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Pierre Audi herleidt Wagner tot sobere essentie
Share on FacebookShare on Twitter

Wat een schitterend plan van De Nationale Opera om Die Walküre in de regie van Pierre Audi nog eens te programmeren. Pierre Audi nam in september 2018 na dertig jaar afscheid van De Nationale Opera als artistiek directeur en het zou nu absoluut de allerlaatste keer zijn dat dit favoriete deel van de Ring te zien is in deze terecht legendarisch genoemde enscenering. Een niet te missen gelegenheid!

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Voor zijn productie van Der Ring des Nibelungen die in 1999 als volledige cyclus te zien was, werkte Pierre Audi samen met George Tsypin voor het decor. Het is een onvergetelijk concept, dat bestaat uit een reusachtige cirkelvormige ring van stroken in blank hout. In de naden van de ringen kan het vuur op spectaculaire wijze uitbarsten, als een vlammenzee aan het begin van het tweede bedrijf bijvoorbeeld. Maar dat is het enige spektakel dat in de voorstelling zit. In de houten constructie zit een okselvormige uitsparing, die plaats biedt aan het orkest. Dat zit dus niet in de orkestbak, maar maakt zichtbaar deel uit van het decor. Laten we dus ook maar meteen aanstippen dat de eenheid tussen wat er uitgebeeld wordt in de scènes ideaal samenvalt met de verklankte muziek. Zouden we het een aspect van Wagners Gesamtkunst kunnen noemen? Behalve die opvallende scènevorm is het decor pure eenvoud. Ook hier is een parallel te trekken met de eenvoudige, maar zo sterke welsprekendheid in de personenregie. De hut van Hunding is een op zekere hoogte staande barak – enkel vier muren en een dak – die na het eerste bedrijf verdwijnt. Essentieel is uiteraard de essenstam. Die is niet meer dan een spitse houten plank, waarin het zwaard zit dat Siegmund eruit trekt. Sober maar duidelijk. Een ander attribuut in het decor dat continu aanwezig is, maar slechts opvalt waar nodig, is de speer van Wotan.

Uitgekiende personenregie

Het is gewoonweg heerlijk om een opera te zien zonder vergezochte extra gadgets of tijdgeknoei. De kledij maakt handig en sprekend deel uit van de karakterisering van de personages. Wotan ziet eruit als een mythologische god: statig met prachtige rode mantel, gedeeltelijk geharnaste hand en arm en obligate ooglap. Fricka is afstandelijk chic in wit en komt op met twee wandelstokken met ramskoppen als teken van haar eigenwijze bekrompenheid. Siegmund loopt in lompen, terwijl Sieglinde een eenvoudige grijze jurk heeft. Hunding draagt een macho zwartlederen jas, die hem meteen een brutaal uitzicht geeft. De Walküren zijn gekleed in zwarte asymmetrisch gezoomde jurken die er prachtig uitzien. Ze dragen een zwarte helm en vooral een opvallend maar prachtig paar glanzend metalen vleugels, die ze bewegen als een geschikte illusie van snelle verplaatsing bij hun taak de gevallen helden te verzamelen. Bovendien leveren de heen en weer slaande vleugels een mooi lichtspel op.

Van scène tot scène is de personenregie zo uitgekiend en tegelijk eenvoudig dat elke emotie, elke confrontatie tot een aangrijpend element wordt in een geheel dat boeit van begin tot einde. De oprechte en spontane manier waarop Siegmund en Sieglinde elkaar aan het begin ontmoeten, doet onmiddellijk aanvoelen dat er tussen die twee iets te gebeuren staat. Meteen laat de muziek met de heerlijk lyrische celloklanken de genegenheid tussen beiden horen. De harde en onverbiddelijke houding van Hunding en de doortastendheid van Fricka, die Wotan beetje bij beetje doet toegeven aan haar eis: het zijn telkens scènes die overduidelijk het gegeven in diepte en duidelijkheid vertellen. Het absolute hoogtepunt is natuurlijk het prachtige duet waarin Wotan afscheid neemt van zijn lievelingsdochter Brünnhilde, die hij straft omdat ze tegen zijn bevel in Siegmund beschermd heeft. Die scène alleen al maakt van deze opera mijn favoriete deel van de Ring, samen met die mooie aria van Siegmund (Winterstürme wichen dem Wonnemond) en de liefdesscène tussen Siegmund en Sieglinde in het tweede bedrijf.

Nooit opdringerig, altijd herkenbaar

De zangers die De Nationale Opera voor deze laatste herneming gecast heeft, dragen bij tot een pure hommage aan regisseur Pierre Audi. Elke zanger vertolkt zijn partij met overtuigend engagement en grote vocale kunst. Zowel de diepe bas van Stephen Milling als Hunding, die zijn ruwe karakter en onbehouwen gedrag tegenover Sieglinde accentueert, als de prachtige lyrische en in alle nuances klinkende stem van Eva-Maria Westbroek als een ontroerende Sieglinde: elke zanger draagt bij tot een geslaagd geheel. Iain Paterson is een indrukwekkende Wotan, die autoritair is maar ook zijn twijfelende kant durft te tonen. Helemaal op het einde klinkt hij licht vermoeid, maar wat past dat mooi bij de gebroken vaderfiguur die hij op dat moment is. Martina Serafin zingt Brünnhilde met stevige sopraan en een al even heldhaftige vertolking. En dat terwijl ook zij de gevoelige kant van het personage alle kans geeft, als steun voor het liefdespaar en als gestrafte dochter. Heerlijk gewoon!

Marc Albrecht gidst het Nederlands Philharmonisch Orkest op een feilloze en doorzichtige wijze door de partituur. Elke passage wordt door het orkest met de juiste nuance ondersteund – her en der ook aankondigend. Leidmotieven komen fijn en helder tot hun recht zonder ze extra uit te vergroten: het motief van Wotan bijvoorbeeld, of dat van Alberich in het tweede bedrijf waar hij ter sprake komt. Nooit opdringerig, maar altijd herkenbaar en precies gespeeld. Engelse hoorn, hobo en fagot, hoorn en tuba spelen knap hun passages. De strijkers zijn meeslepend. Albrecht doseert evengoed overweldigende klanken als verfijning.

Een lange voorstelling, maar als je op het einde de zaal verlaat, heb je het gevoel dat er nog een derde pauze zou bij kunnen voor nog een stuk … Het zegt genoeg over hoe knap de voorstelling is. Het bevestigt dat het theater gelijk heeft als het stelt dat dankzij Audi’s baanbrekend werk De Nationale Opera internationaal tot de meest vooraanstaande operahuizen behoort.


  • WAT: Richard Wagner (1813-1883) || Die Walküre
  • REGIE: Pierre Audi
  • STEMMEN: Michael König, Stephen Milling, Iain Paterson, Eva-Maria Westbroek, Martina Serafin, Okka von der Dammerau
  • ORKEST: Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht
  • WAAR: De Nationale Opera, Amsterdam
  • WANNEER: zaterdag 16 november 2019 (première) – voorstellingen nog tot en met  8 december 2019
  • FOTO’S: © Ruth Walz

 

1 of 5
- +

1.

2.

3.

4.

5.

Tags: De Nationale Opera AmsterdamEva-Maria WestbroekIain PatersonMarc AlbrechtMartina SerafinMichael KönigOkka von der DamerauOperaPierre AudiRichard Wagner (1813-1883)RomantiekStephen Milling
Vorig artikel

Schubert en Liszt herboren

Volgend artikel

Marie-Nicole Lemieux met pure poëzie in Mer(s)

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

De Nationale Opera neemt opmerkelijke start
Nieuws

De Nationale Opera wint twee International Opera Awards

13 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Umberto Giordano: Fedora in Oper Frankfurt
Concerten

Umberto Giordano: Fedora in Oper Frankfurt

21 oktober 2023
Volgend artikel
Marie-Nicole Lemieux met pure poëzie in Mer(s)

Marie-Nicole Lemieux met pure poëzie in Mer(s)

Drie topboeken: geschenkentip en voor alles een leestip

Drie topboeken: geschenkentip en voor alles een leestip

Internationaal Vocalistenconcours ’s Hertogenbosch presenteert jonge liedduo’s van hoog niveau

Internationaal Vocalistenconcours ’s Hertogenbosch presenteert jonge liedduo’s van hoog niveau

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.