• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Pidò brengt Roméo et Juliette tot leven

door: Tim De Backer
29 maart 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Share on FacebookShare on Twitter

Het was een uitstekende keuze van de Munt om als concertante opera dit seizoen voor Roméo et Juliette te kiezen. Want bij deze heerlijk melodieuze, miskende opera van Charles Gounod zet enkel luisteren de verbeelding reeds genoeg op gang om de scènes mee te beleven, en dit mede dankzij de bezielde inzet van dirigent Evelino Pidò.

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Het was een uitstekende keuze van de Munt om als concertante opera dit seizoen de heerlijk melodieuze, miskende opera van Charles Gounod, Roméo et Juliette te kiezen. De talrijke expressieve koorpassages, de emotionele aria’s en duetten tussen de twee protagonisten en de spannende conflicten tussen de vijandige clans spreken zo sterk uit Gounods muziek dat enkel luisteren hier de verbeelding genoeg op gang zet om de scènes mee te beleven.

 

De uitvoering was hierin ook voorbeeldig. Dat is in de eerste plaats te danken aan de bezielde inzet van dirigent Evelino Pidò, die elke solo en elk ensemble met verregaande precisie en totale inleving stuurde. Als hij volgens de persinformatie dit werk voor het eerst dirigeerde dan is het in elk geval een succes, en houdt dit Franse werk een mooie belofte in voor deze in het Italiaanse repertoire gepokt en gemazelde dirigent. Het was gewoonweg plezierig hem bezig te zien en het resultaat was er muzikaal naar.

 

Daarbij komt de uitstekende prestatie van het Koor van de Munt voor de gelegenheid bijgestaan door het Vlaams Radio Koor en Vocaal Ensemble Reflection. Ook bij de solisten konden we genieten van mooie stemmen. Dat was in de eerste plaats het geval voor de tenor John Osborn, die ook als Edgardo een goede beurt gemaakt had in 2011 in Lucia di Lammermoor en me recent nog positief was opgevallen in Rossini’s Guillaume Tell in Amsterdam. Zijn stem is soepel en smeuïg niet alleen in de tedere passages maar ze blijft dat ook als hij zich opwindt.

 

Anders is het gesteld met Nino Machaidze. Ze heeft zeker een indrukwekkende zangstem, maar mist (hier) het talent om ze met nuance in te zetten. Ze slaagt er niet in de fijne melancholie tot uiting te brengen of piano te zingen. Alles klinkt luid en hard en dus wordt haar zang monotoon. Ik vrees dat deze Juliette gewoonweg geen rol voor haar stemtype is. Bovendien is haar Franse uitspraak zeer slecht.

 

Carole Wilson kwam wat houterig over als Gertrude – misschien was het de bedoeling maar het straalde ook af op de stem. Angélique Noldus was een mooie Stéphano en Lhionel Lhote een geschikte Mercutio. Bij de basstemmen viel Patrick Bolleire positief op (ook gehoord in Guillaume Tell in Amsterdam 2012 en 2007 in concertante Damnation de Faust in de Vlaamse Opera). Het tegendeel was waar voor de bas-bariton Paul Gay die als Comte Capulet zijn kaal geworden en glansloze stem inzette en zo mogelijk een nog slechter partij zong dan zijn Don Alfonso in Lucrezia Borgia. (Misschien dat de Golaud die hij binnenkort alternerend in Pelléas et Mélisande in de Munt zal zingen nog iets meer in de grove snede van zijn stem ligt?). De zangers brachten met juiste dosis beweging in de “statische” opvoering als concert, wat het “opera”-effect ten goede kwam.

 

Tags: Charles Gounod (1818-1893)De MuntEvelino PidòOperaRomantiekVlaams Radiokoor
Vorig artikel

Tijdloze meditatie voor de Passieweek

Volgend artikel

Nationaal Orkest van België en Nora Gubisch betoveren

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
De Munt valt in de prijzen op de International Opera Awards
Nieuws

De Munt valt in de prijzen op de International Opera Awards

13 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Volgend artikel
Nora Gubisch, mezzo-sopraan

Nationaal Orkest van België en Nora Gubisch betoveren

Kaufmann, Wagner,  Orchester und Chor der Deutschen Oper Berlin, Donald Runnicles, Decca

Jonas Kaufmann eert Richard Wagner

Shrek, Musichall

Shrek de musical

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.