Pianoweekend: Vitaly Samoshko en Florian Noack

Het laatste weekeinde van mei was er een van verwenning voor pianoliefhebbers. In Brussel werden de zinnen gestreeld door Vitaly Samoshko en in Gent werd de zwoele warme lenteavond gevuld met de pianoklanken van Florian Noack.

Vitaly Samoshko

Dat die mooie concertzaal van het Brusselse Conservatorium al jaren niet is onderhouden doet gelukkig geen afbreuk aan haar akoestische kwaliteit en ze straalt nog steeds een sfeer uit die op zich al een soort waarborg is voor harmonie, melodie en schoonheid. Als er dan een uitzonderlijk getalenteerd musicus de zaal vult met de mooiste klanken die Chopin schreef voor piano, dan kan je wegdromen. En Vitaly Samoshko laat je wel degelijk wegdromen in zijn interpretaties van de verschillende werken van het pianowonder dat Frédérick Chopin was.

Matthieu Idmtal is de drijvende kracht achter de ‘Brussels Chopin Days’, een festival over een muziekseizoen heen waar grote interpreten het beste van zichzelf geven met werken van de Pools/Franse romanticus.

Als je Samoshko aan het musiceren hoort, weet je meteen waarom hij in 1999 de eerste prijs won op de Koningin Elisabethwedstrijd Piano. Hij raakt altijd weer iedereen diep in de ziel met de wijze waarop hij de composities doet leven. Ogen sluiten en je mee laten voeren op de weelde van de muziek die talloze emoties oproept is de boodschap. Je gaat Chopin meer doorgronden, beter begrijpen. Samoshko ontbloot het innerlijk van het genie als het ware. Fragiliteit gekoppeld aan enrome kracht, liederlijkheid verbonden met stormachtigheid, kortom, de dualiteit die altijd weer in het leven in alles verweven zit, zeker bij artistieke mensen, wordt uit de doeken gedaan.

Het is aan ons, eenvoudige mensen, om oneindig dankbaar te zijn aan de scheppende genieën, in dit geval die van de muziek, dat ze al die schoonheid toevertrouwden aan het papier zodat geniale vertolkers na hen hun boodschap kunnen doorgeven. Dat is wat Vitaly Samoshko doet en dit blijft in je geheugen gegrift.


Florian Noack

Piano Achter het Gravensteen is een initiatief van Erik Vertriest. De man heeft een neus om steeds weer fijne pianisten aan te trekken die onvergetelijke, al dan niet indrukwekkende recitals geven op een zondagavond, wel degelijk ‘achter het Gravensteen’ in het kerkje van de vroegere kanoniersgilde, beter gekend als de Cultuurkapel Sint-Vincent. Een mooie locatie, een oase van rust midden het historisch centrum van Gent, een plaats om te bekomen, met muziek, van drukke en slopende dagen. En ja, ik beken, uw dienaar heeft een slopende periode achter de rug, niets is des mensen vreemd en als je dan naar een recital kan en mag gaan luisteren zoals Florian Noack dat ten beste geeft, kom je langzaam terug op je positieven. Twee dagen voordien was er al het genot van dat Vitaly Samoshko het enthousiaste publiek schonk en nu was er de kennismaking met amper bekend werk dat kwalitatief zo hoog staat dat het luisteren je niet alleen verbaast, maar ook een vredegevoel geeft.

Rachmaninov en Brahms zijn natuurlijk oude bekenden, maar minder bekend zijn de variaties op een thema van Chopin door de Russische componist die alleen voor virtuozen schreef en al even bekend zijn de Deutsche Lieder van de Duitser. Noack is duidelijk in zijn vertolking en zegt: zing mee. Alvast ik had zin mee te zingen, pure melodie krijg je te horen en je wordt (opnieuw) verliefd. Heerlijk.

Wie je mogelijk niet kent is Sergej Lyapunov (1859-1924), Joaquin Nin (1879-1907) en / of Percy Grainger (1882-1961).  Grieg, Poulenc en Strauss jr. ken je dan weer wel. Florian Noack wil namen die regelmatig de affiche sieren plaatsen naast onbekende namen met werken van die vergeten componisten die meer dan terecht van onder het stof gehaald worden. In archieven neuzen is altijd weer zinvol, zo bleek nog maar eens.

Noack is een pianist van ‘de jonge generatie’ die ons land mee op de wereldkaart plaatst. Hij mag een groot vertolker genoemd worden en hij timmert volop aan de weg en maakt verdiend naam in binnen- en buitenland. Het verbaast eigenlijk dat hij niet eerder in Vlaanderen een recital gaf. Mooi dat hij door organisator Vertriest aangezocht werd en we hopen dat meer concertorganisatoren volgen om deze bijzonder getalenteerde musicus, die veel meer is dan ‘pianist’, op de Vlaamse podia te brengen. Een dankbaar publiek wordt hun deel.


  • WAT: Vitaly Samoshko en Florian Noack in recital
  • WAAR: Samoshko: Brussels Chopin Days, Conservatorium Brussel, vrijdag 26 mei / Piano Achter het Gravensteen, Cultuurkapel Sint-Vincent Gent, zondag 28 mei 2017

Gerelateerde Artikelen

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: