*** Ruige kracht en nostalgische speelsheid beschrijft het nieuwste album van het Silver-Garburg pianoduo het beste. Op het programma staan Igor Stravinsky’s eigen bewerkingen van zijn balletten Le Sacre du Printemps en Petrouchka.
Hiermee gaan pianisten Sivan Silver en Gil Garburg een uitdaging aan, want het is onvermijdelijk om tijdens het beluisteren de muziek niet te vergelijken met de magistrale orkestversies. Moeilijk, maar ze bewijzen met glans dat het niet onmogelijk is.
Igor Stravinsky’s Le Sacre du Printemps en Petrouchka zitten bij menig luisterliefhebber goed in de oren. Zeker voor de eerste is het orkest een ongecontroleerde machine geworden. Niet de melodie, maar het ritme staat centraal. Onregelmatige ritmes, onverwachte accenten en een dynamiek, die vaak als dynamiet inslaat, zorgden ervoor dat de pers kort na de première de compositie als een ‘slachting van het trommelvlies’ beschreef. Vandaag heeft het merendeel er een andere mening over, maar toch schetst deze pejoratieve beschrijving prima het geweld, dat in dit werk gevat is. Een orkest heeft het vaak al lastig om een overtuigende uitvoering van dit werk te realiseren, als deze dan wordt vervangen door slechts twee pianisten is het duidelijk dat het pianoduo Silver-Garburg voor een moeilijke uitdaging stond.
Sivan Silver en Gil Garburg kiezen resoluut om de onregelmatige ritmes en de percussie van Le Sacre du Printemps goed te laten horen. Dit gaat deels ten koste van de paar zeer bekende melodieën, bijvoorbeeld de beroemde fagotsolo aan het begin van de compositie, maar dit is eerder te wijten aan de beperking van het instrument dan aan het talent van de muzikanten. Niet zelden transformeert de piano zich in een heus slagwerkinstrument. Maar het is nooit overdadig. De balans is steeds goed en Silvers en Garburgs interpretatie van dit ballet is zeer transparant, waardoor ze een geraffineerd klankenspel realiseren. Het pianoduo past de verschillende ritmische lagen, die soms boven elkaar liggen, mooi in elkaar.
De pop van stro wordt in deze pianoversie van Petrouchka onmiddellijk tot leven gewekt. Net zoals in Le Sacre du Printemps slagen de pianisten erin om de verschillende gevoelens, in het bijzonder de hoop, de liefde en de pijn, te vertolken. De interpretatie van het pianoduo is glashelder. Net zoals in Le Sacre du Printemps worden de binnenste stemmen niet bedolven onder enkele prominente melodieuze lijnen. De gekozen tempi zijn nooit te snel, maar ook niet te traag, waardoor de muziek haar lichtvoetige, speelse karakter behoudt.
De interpretatie van zowel Le Sacre du Printemps als Petrouchka barst van de creativiteit. Hoewel de piano niet alle klankkleuren, die een orkest kan maken, evenaart, weten Silver en Garburg de juiste sferen keer op keer op te roepen. Hun interpretatie van deze vierhandige versies van Stravinsky’s balletten biedt een compleet nieuwe luisterervaring. Deze nieuwe CD van het Silver-Garburg pianoduo mag niet ontbreken in uw platenkast.