• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
woensdag, september 27, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Pianist Vanbeckevoort op ongekende hoogten

door: Redactie
9 oktober 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Dirigent Jacob Hrusa
Share on FacebookShare on Twitter

Op vrijdag 27 september 2013 musiceerden in deSingel in Antwerpen deFilharmonie en pianist Liebrecht Vanbeckevoort. Op het programma stonden het symfonisch gedicht Het Dodeneiland van Rachmaninov, het pianoconcerto Totentanz van Liszt en de Asraelsymfonie van Josef Suk.

ookinteressant

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Op vrijdag 27 september 2013 musiceerden in deSingel in Antwerpen deFilharmonie en pianist Liebrecht Vanbeckevoort. Op het programma stonden het symfonisch gedicht Het Dodeneiland van Rachmaninov, het pianoconcerto Totentanz van Liszt en de Asraelsymfonie van Josef Suk.

Het Dodeneiland is gebaseerd op het gelijknamige schilderij van de Zwitserse schilder Arnold Böcklin. Dit schilderij stelt de overgang van het leven naar de dood voor: een veerman vervoert een schim naar een exotisch eiland. Rachmaninov verklankt het schommelen van het bootje door een asymmetrische verdeling van accenten in de maatsoort 5/8. Bij het aankomen op het eiland verandert de maatsoort in ¾: de roeibeweging is gestopt en er wordt op een passionele wijze teruggekeken naar het voorbije leven, hoorbaar in een muzikale climax. Daarna verdwijnt de ziel in de duisternis, en de veerman keert terug en dus ook de maatsoort van het begin van het werk. Rachmaninov maakt dankbaar gebruik van het beginmotief van het Dies Irae, oorspronkelijk uit de gregoriaanse requiemmis, om de dreigende dood te symboliseren. Bij deze uitvoering missen we wel wat dat dreigende evenals de passie: net iets te vlak met hier en daar kleine intonatieproblemen.

De Totentanz van Liszt  draagt de ondertitel ‘Paraphrase über Dies Irae’. Het is geïnspireerd op een reeks houtsneden uit de zestiende eeuw van Hans Holbein, waarop skeletten de levenden naar het graf voeren, en op het veertiende-eeuwse fresco ‘Trionfo della morte’ in Pisa. De Dodendans is opgevat als een vrije variatiereeks met het ‘Dies Irae’ als voornaamste thema. Zoals gebruikelijk bij Liszt is de pianopartij technisch gezien erg veeleisend. Daar heeft de jonge Liebrecht Vanbeckevoort, finalist van de prestigieuze Koningin Elizabethwedstrijd in 2007, echter geen enkel probleem mee. Zowel de percussieve als de lyrische passages worden met volle overtuiging gebracht alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Hij bezit zowel de kracht als de poëzie om dit veeleisende werk tot ongekende hoogten te brengen en sleept in zijn enthousiasme ook het orkest mee. Het even enthousiast applaus is dan ook meer dan verdiend.

De Boheemse violist en componist Josef Suk schreef zijn Asraelsymfonie in c, opus 27, ter nagedachtenis van zijn schoonvader Dvorak. Tijdens het schrijven van het werk sterft tot overmaat van ramp ook Suks vrouw Otilie. De symfonie is genoemd naar Asrael, de Engel van de Dood in enkele religieuze tradities, die de zielen van de doden begeleidt op hun reis naar de eeuwigheid. Het werk bestaat uit vijf delen die door het gebruik van twee motieven een eenheid vormen. Eén van die motieven is ontleend aan Dvoraks Requiem opus 96 en bedoeld als hommage. Buiten dit motief is er van Dvoraks invloed niet veel te merken, maar des te meer die van Wagner.

De jeugdige dirigent Jakub Hrusa voelt zich in deze Asraelsymfonie helemaal in zijn sas en heeft het orkest volledig in de hand. Het feit dat Suk afkomstig is uit zijn regio is hier waarschijnlijk niet vreemd aan. We luisteren nu naar een veel gedrevener orkest met grote contrasten tussen zacht en sterk, rustige en bewogen passages, accellerandi en ritenuto’s.

Een pluim voor de vioolsolo die erg ontroerend speelt in de vierde beweging, Adagio: een portret van Suks overleden vrouw Otilie als het ware. Jakub Hrusa deed Suk alle eer aan en is voorzeker een beloftevolle dirigent die, naargelang de avond vorderde, meer en meer van zijn kunnen ten toon spreidde.

Tags: DE SINGELdeFilharmonieFranz Liszt (1811-1886)Josef Suk (1874-1935)Liebrecht VanbeckevoortPianoRomantiekSergej Rachmaninov (1873-1943)
Vorig artikel

Ingrid Fliter,Beethoven Sonates nrs 8, 17 & 23

Volgend artikel

Opéra National du Rhin: Uit een dodenhuis

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Volgend artikel
Uit een dodenhuis Janacek

Opéra National du Rhin: Uit een dodenhuis

Harpist Sivan Magen Podium Jonge Musici deSingel

Harpist Sivan Magen speelt fantastisch concert

Wolf ensemble van 18de-eeuwse blaasinstrumenten

WOLF

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.