Peter Pan …

Peter Pan, Music Hall

Het verhaal van ‘Peter Pan’ , begin vorige eeuw ontsproten aan het verbeeldingsrijke brein van de Britse auteur J.M. Barrie is universeel en tijdloos. Is het niet de droom van elk kind om te kunnen vliegen!

Het verhaal van ‘Peter Pan’ , begin vorige eeuw ontsproten aan het verbeeldingsrijke brein van de Britse auteur J.M. Barrie is universeel en tijdloos. Is het niet de droom van elk kind om te kunnen vliegen!

‘Peter Pan’, is een ambitieus project van Music Hall waarmee dit productiehuis internationaal wil scoren. Een reizende voorstelling die in verschillende wereldsteden (inmiddels vijftien) al geboekt werd.  Zo strijkt Peter Pan tijdens de zomer 2013 neer in het Verenigd Koninkrijk. Geert Allaert, nog altijd de drijvende kracht achter Music Hall, wist een exclusief creatief team bij elkaar te brengen voor dit uitzonderlijke spektakel.

Sinds de creatie in 1904 door J.M. Barrie heeft het verhaal van Peter Pan vele generaties kinderen en volwassenen weten te boeien. Het verhaal werd reeds in talloze vormen en versies vertaald, maar nooit eerder werd het verhaal gebruikt in een uitvoering voor arena’s.

Vorst Nationaal biedt die extra dimensie. ‘Peter Pan’ is opgevat als in-the-round-productie. ‘Peter Pan’ als arenaversie werd een mix van spektakel, special effects, en filmische muziek, waar tal van bestaande hits bij gesleurd werden.  Zo verrast Kapitein Haak, gespeeld door de Nederlander Milan Van Weelden, met enkele bekende aria’s uit opera’s. De man beschikt over een imposant stemgeluid, maar je stelt je wel vragen bij het waarom? Er wordt gebruik gemaakt van de modernste technologieën om het decor de hele voorstelling te laten veranderen. 3D, video en 360° projecties zorgen voor steeds wisselende sferen. Je krijgt evenwel geen kick van dit live gebeuren.

Technisch zit als piekfijn in elkaar en loopt gesmeerd, maar door de veelheid, de overdaad aan beelden komt het niet over. De maat is zoek! Je geraakt op den duur oververzadigd. Het geheel mist magie en intimiteit. Je kijkt wel op naar de technische hoogstandjes. Een reusachtige installatie die perfect in de hand gehouden wordt door een vaardige technische ploeg. Misschien zijn de makers iets te obsessief daarmee bezig geweest. Kunst maken is een strijd tegen de banaliteit en verveling. ‘Peter Pan’ gaat vervelen omdat de changementen te traag gaan, het verhaal zo uitgesponnen wordt dat de spanning verdwijnt. Je moet bij de les blijven om zicht op het geheel te houden.

De personages: vader, moeder, broers, Wendy lopen een beetje verloren in het gigantische decor. De vliegscènes van Peter Pan en Tinker Bell die zich vooral bij de endstage afspelen zijn zo ver van het publiek verwijderd dat ze hun wonderlijke effect een beetje missen. Naast de hoofdrollen, geeft een internationaal gecast ensemble van acrobaten, stuntmannen en –vrouwen, dansers en magiërs gestalte aan de piraten, de indianen en de lost boys. Ze vervullen  hun opdracht met verve. In een productie waar toch niet op een cent gekeken werd, zou men beter iemand anders gekozen hebben voor de voice-over van Tinker Bell dan Kathleen Aerts, ex K3. Gezien de hele productie in het Engels verloopt zou haar stem het publiek moeten meesleuren in het verhaal en dat gebeurt niet. Haar stem is veel te neutraal, niet sprankelend en onbevangen genoeg.

“Less is more” is op deze productie zeker van toepassing. Té goed je best doen en met té veel uitpakken mondt niet altijd uit in het beoogde resultaat. De magie van sprookjes is ook dat iedereen zijn of haar wereld kan creëren, in deze voorstelling wordt alles zo expliciet getoond dat er voor verbeelding nog nauwelijks ruimte is.

Wel een eresaluut voor de prachtige kostuums van Kaat Thilley. Op het sprookjesachtige en feeërieke aspect van ‘Peter Pan’ wist zij als geen ander de vinger te leggen. Haar mooie oneliner “It’s good to live a little between heaven and earth” is een quote die we allemaal kunnen meedragen. 

Het mooie om ‘Peter Pan’ op de affiche te zetten is: in 1929 schonk de auteur J.M. Berrie alle auteursrechten van Peter Pan aan het Britse Great Ormand Street Hospital. Vanaf die dag ontvangt het hospital royalties telkens als het stuk wordt opgevoerd  of een Peter Pan boek op de markt komt.

Tags

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: