Hij is zeker een van de meest getalenteerde, volleerde en experimentele cellisten van dit moment – de Brit Peter Gregson bewijst keer op keer hoezeer hij ervan geniet om zich op nieuw terrein te begeven, zowel compositorisch als instrumentaal, waarbij hij spanningsvelden verkent zonder de conceptuele benadering uit het oog te verliezen.
Op 11 november verschijnt zijn nieuwe studioalbum op het label Deutsche Grammophon, waarbij Peter Gregson als exclusief artiest is getekend. QUARTETS: THREE AND FOUR is echter geen werk dat los van zijn vorige werken kan worden begrepen, maar een voltooiing van een idee dat de kunstenaar sinds 2016 drijft. Destijds stelde hij zich ten doel een “kwartet van kwartetten” te creëren – met de EP’s “Quartets One” en “Quartets Two”, uitgebracht in 2016 en 2017, kwam hij halverwege dit doel.
Zijn nieuwe album sluit nu de cirkel. Natuurlijk niet zonder een aanpak te volgen die uiteindelijk resulteert in een op zichzelf staand werk. Als “Quartets One” begon met een puur akoestisch totaalgeluid, volgde “Quartets Two” met synthesizers als extra instrumentale laag. Nu gaat hij nog een stap verder: “Met de nieuwe muziek op ‘Quartets Three’ wilde ik het idee van ‘natuurlijke elektronica’ verkennen, een ademende soundscape waarin de natuurlijke warmte van het strijkkwartet en de potentieel koude wereld van de elektronica naast elkaar kunnen bestaan”.
wereld van de elektronica naast elkaar kunnen bestaan,” zegt Gregson.
Het viertal wordt afgerond met een terugkeer naar pure akoestiek. “De muziek op ‘Quartets Four’ is geschreven voor het Carducci Quartet en daarmee wilde ik mijn inzicht in pure kwartetcompositie ontwikkelen. Ten eerste het verkennen van ‘ondergeschikte’ lijnen (d.w.z. soloviool, viool, altviool, cellopartij afzonderlijk) en als gemeenschappelijke stem (kwartet),” legt Peter Gregson uit.
Peter Gregson: III Sequence (Acht):
Peter Gregson (*1987) is componist, cellist en artiest onder contract bij Deutsche Grammophon. Zijn muziek wordt regelmatig aangevraagd door ‘s werelds beste choreografen en dansgezelschappen, waaronder Theaterhaus Stuttgart / Gauthier Dance, Joffrey Ballet, PA Ballet, Het Nationale Ballet en Ballet BC. Zijn veelgeprezen Bach Recomposed werd onlangs gechoreografeerd door Kristian Lever in de Hamburgse Staatsopera.
Gregson leverde bekende filmmuziek voor Roger Michell’s Blackbird (met Susan Sarandon en Kate Winslet) en The Gardener of Versailles. Zijn muziek heeft ook een sterke reputatie in enkele van de populairste televisieseries van dit moment, waaronder Netflix’s Bridgerton en HBO’s The New Pope.
Als cellist treedt hij op op podia over de hele wereld, van de Royal Albert Hall in Londen tot de Jazz Club in Peking, van de Elbphilharmonie in Hamburg tot de Capitol Studios in Hollywood.
*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.