Persconferentie Klassiek Centraal

perconferentie Klassiek Centraal, Kolommenzaal, stadhuis Mechelen

Donderdag 13 oktober 2011 gaf Klassiek Centraal vzw haar eerste persfconferentie. De stad Mechelen stelde zeer fraai Kolommenzaal van het stadhuis ter beschikking en schonk de aanwezigen een drankje.

Donderdag 13 oktober 2011 gaf Klassiek Centraal vzw haar eerste persfconferentie. De stad Mechelen stelde zeer fraai Kolommenzaal van het stadhuis ter beschikking en schonk de aanwezigen een drankje.

Schepen voor Cultuur, Frank Nobels, verwelkomde de gasten en benadrukte het belang van de stad Mechelen, doorheen de geschiedenis, voor  de klassieke muziek. Ludwig Van Mechelen zette de toekomtsvisie van Klassiek Centraal uiteen.

Historiek

Hoe het begon

Klassiek Centraal startte in juni 2006 als een bescheiden website met als doel voornamelijk recensies te brengen over concerten van klassieke muziek. Op de tweede plaats zouden cd’s aan bod komen en zouden concertaankondigingen een plaats krijgen. Aanleiding om met de website van start te gaan was het te beperkte aanbod van nieuws over de Vlaamse klassieke muziek scene in de gekende media.

Voor Ludwig Van Mechelen was Klassiek Centraal in het begin een 100% vrije tijdsbesteding en hij hoopte op termijn ongeveer 3.000 lezers te bereiken. Van in het begin speelde hij met de idee om op termijn een kwaliteitslabel in te voeren omdat er op dat vlak in Vlaanderen eigenlijk niets bestond. Hij droomde van een Vlaamse equivalent van bijvoorbeeld een Diapason d’Or.

De website werd in elkaar gebokst door Koen Cauwenberghs, eveneens in de vrije uren. Er werd gebruik gemaakt van zoveel als mogelijk gratis tools om te komen tot een leesbare en mooie website. Veel vlugger dan verwacht werd het aantal lezers bereikt, na drie jaar kon de 3.000 vermenigvuldigd worden met elf… Einde 2008 meldde zich niemand minder dan de vermaarde componist Luc Brewaeys, nu ere-redacteur, zich aan met de vraag of hij mocht meewerken. Die vraag alleen al was een erkenning van formaat. Ze vulde de vele lovende woorden aan van onder meer internationaal vermaarde musici die een boodschap in het gastenboek van de website schreven.

Januari 2009, enkele weken na de e-mail van Luc Brewaeys, stelde Lucrèce Maeckelbergh voor of ze  kon meewerken om opera te recenseren. Enkele dagen later meldde Milo Derdeyn zich aan en ook hij leverde zijn eerste teksten. Op korte tijd was Klassiek Centraal geen tweemansactiviteit meer. Het kwaliteitslabel kreeg vorm. Milo Derderyn doopte het tot Gouden Label van Klassiek Centraal

Gouden Label

Het Gouden Label werd van bij het begin ingedeeld in categorieën. Op de eerste plaats : cd’s en in mindere mate dvd’s. Opnieuw op voorstel van Milo volgde het toekennen van het Gouden Label aan concerten. Boeken, opera, ballet en zelfs film volgden.

Om het driejarig bestaan en de groei van Klassiek Centraal te vieren, werd er in het Kasteel d’Ursel op 18 juni 2009 het drie-jarig bestaan van Klassiek Centraal gevierd. De Gouden Labels werden bij die gelegenheid een eerste keer uitgereikt. Stef Coninckx, directeur van het Muziekcentrum Vlaanderen hield de feestrede en gedeputeerde voor cultuur, Ludo Helsen, van de provincie Antwerpen, die het kasteel ter beschikking stelde, verwelkomde de genodigden.

Op dat ogenblik klokte Klassiek Centraal af op 36.000 unieke bezoekers die gemiddeld drie minuten de website lazen per bezoek.

Na een verdiende vakantie volgde een nieuw concertseizoen. Guido Defever werd los medewerker, net als Matthias De Bel. Klassiek Centraal was op tal van concerten, op persconferenties en in operahuizen. Later op het seizoen begroette de redactie Vera Dansaert als recensente voor ballet. Een voltallige redactie werkt als vrijwilligers, die wekelijks de website aanvulde. Het was een prestatie die boven alle verwachtingen uitsteeg.

Jaarlijks evenement

Er werd beslist de Uitreiking van de Gouden Labels tot een jaarlijks evenement te maken op het einde van het concertseizoen. 5 juni 2010 werden de Gouden Labels uitgereikt in de Academiezaal van Sint-Truiden in samenwerking met het stadsbestuur en Villarte. Burgemeester Ludwig Vandenhove liet even de verkiezingscampagne voor wat ze was en bracht een bijzonder mooi huldewoord. Jo Haazen, ere-directeur van de Koninklijke Beiaardschool, hield een lezing.

5 juni 2011 vierde Klassiek Centraal het 5-jarig bestaan in de Gotische Zaal van het stadhuis van Brussel voor een internationaal gezelschap genodigden. De stad Brussel bood de zalen en de receptie aan de 220 aanwezigen aan.

In het begin van 2010 werd de webmaster ziek en moest onder het mes. Slechts één week werd Klassiek Centraal niet bijgewerkt. De week dat hij in het ziekenhuis lag… Koen had een ernstige kanker. Hij werd opnieuw getroffen, later op het jaar en opnieuw werd er maar één week niets bijgewerkt. Koen had geen computer op intensieve zorgen… De kanker genas maar Koen was uitgeput, moe. Het was niet menselijk hem te blijven onderdompelen met nieuwsberichten om on line te plaatsen. Anderzijds bleek de website in haar bestaande vorm verouderd en het was, gezien de zwakke gezondheid van onze webmaster, niet  mogelijk hem te vragen het anders aan te pakken.

September 2011 verwelkomde de redactie een nieuwe kracht, Thoams Boodts en een student publiciteitstekenen van Coloma, Yassine Belkhiri, bewerkte de logo’s van de website en het Gouden Label tot wat ze nu zijn.

Sponsoring

Er werd contact opgenomen met de uitgeverij van het magazine Staalkaart. De uitgeverij was bereid een nieuwe website te sponsoren. Er ging veel studiewerk aan vooraf, de recensenten moesten leren hoe een tekst op de website te plaatsen.

Einde augustus, net voor het nieuwe concertseizoen, zou de nieuwe website on line moeten. Jan Naessens, de IT-man bij uitstek, speelde het klaar om op onze soms bizarre vragen in te gaan en te realiseren wat gevraagd werd.

Het resultaat staat vandaag on line en we mogen u verklappen dat sinds google analytics werd ingeschakeld (niet van meteen) er al meer dan 10.000 lezers Klassiek Centraal bezochten en gemiddeld drie pagina’s per bezoek lezen.

Het is duidelijk dat zonder de sponsoring, Klassiek Centraal vandaag mogelijk niet meer had bestaan. Het bestuur en de medewerkers van Klassiek Centraal vzw zijn Roger en Lieven De Laet, respectievelijk afgevaardigd bestuurder van de uitgeverij en hoofdredacteur van Staalkaart, bijzonder dankbaar voor het gulle gebaar.

Toekomstvisie

VZW

De website werd in de vijf jaar van haar bestaan een algemeen erkende nieuwsbron voor de klassieke muziek in Vlaanderen. Ze werd einde 2010 het uithangbord van Klassiek Centraal vzw. De vereniging kreeg een volwaardig bestuur bestaande uit Erik Vercauteren, voorzitter (professioneel financieel directeur bij een modehuis), Herman-Peter Steens, penningmeester, burgerlijk ingenieur actief bij de Vlaamse Gemeenschap en Veerle Deknopper, secretaris en zaakvoerster van Gnosis bvba.

De talloze meldingen, uitnodigingen en vragen uit binnen- en buitenland konden niet meer zomaar in het wilde weg opgevolgd worden. Een structuur drong zich op en er werd voor de vorm van een vzw gekozen.

Fondsenwerving

Koken kost geld. Klassiek Centraal bestond vijf jaar lang dankzij de inzet van vrijwilligers. Een onhoudbare toestand. Er werd contact gezocht met fondsenwervers enerzijds en anderzijds werd eind september 2011 een subsidiedossier ingediend bij de Vlaamse Gemeenschap. Eens er financiële duidelijkheid en zekerheid is, is het de bedoeling van Klassiek Centraal om anderhalve medewerker in vast dienstverband te werk te stellen en een redactielokaal te huren, voorzien van het nodige materiaal.

Een ander doel is om de vrijwilligers hun onkosten volledig te vergoeden en op termijn een auteursvergoeding uit te keren.

Internationale erkenning Gouden Label

De Gouden Labels, die intussen meer en meer internationale erkenning krijgen, worden uitgebouwd en er wordt meer ruchtbaarheid aan gegeven. Het is de ambitie er de Vlaamse Oscar van de klassieke muziek van te maken. Nu reeds is het Gouden Label vergeleken in Nederland met de Edison Prijzen. Er zullen bij bijzondere gelegenheden Gouden Labels afzonderlijk uitgereikt worden.

Jaarlijks wordt een andere gemeente of stad gevraagd een zaal ter beschikking te stellen. Voor de uitreiking van 2012, op 13 juni, werd de grote aula van het Antwerpse Provinciehuis aangeboden door  het provinciebestuur.

Intussen wordt er op een ander vlak gewerkt met verschillende betrokken partners aan een internationaal centrum voor de klassieke muziek dat in Mechelen de hoofdzetel zou moeten hebben. Meer nieuws hierover zal ten gepaste tijde bezorgd worden. Klassiek Centraal vzw is mede-initiatiefnemer van dit centrum.

Grensoverschrijdende werking

Op kortere termijn wil de website ook Nederland aandoen voor recensies en aankondigingen. Nu al zijn er opvallend veel Nederlandse lezers en komen er aanvragen die we momenteel nog niet kunnen beantwoorden.

Anderzijds was Klassiek Centraal uitgenodigd als enige Nederlandstalige verslaggever  op een festival in het Kasteel Esterhazy in Fertöd (Hongarije), was het te gast in Parijs op uitnodiging van het Vlaams Radio Koor en van het Brussels Radio Philharmonic. In september was de hoofdredacteur uitgenodigd voor een vijfdaags bezoek aan het Beethovenfest, het Festival Alte Musik Knechtsteden, aan de operahuizen van Keulen en Essen en aan de concertzalen in dezelfde steden.

Op langere termijn wordt gemikt op een meertalige uitgave van de website. Er zijn op dat vlak in het buitenland al enkele losse contacten en er wordt gewerkt aan concretisering. Er wordt gedacht aan een Engelse, Duitse en Franse uitgave. Er rees al vraag voor Italiaans en Spaans. Het zou natuurlijk bijzonder sterk zijn, mocht Klassiek Centraal vzw de spil worden van een internationale website voor de klassieke muziek in Europa, met als zetel de stad van waaruit talloze musici ten tijde van Margaretha van Oostenrijk en Keizer Karel V over Europa lieten uitzwerven. Mechelen, de stad die de beiaard wereldwijd verspreidde. Kan het anders dan dat Mechelen de zetel werd van  Klassiek Centraal vzw?

Nieuw logo website en Gouden Label

Yassine Belkhiri herwerkte het logo van Klassiek Centraal tot wat het nu is en gaf de nodige raad in verband met het kleurgebruik, zowel wat de achtergrondkleur als de titelkleuren betreft. Hij maakte ook het nieuwe logo van het Gouden Label. Met de vernieuwing van beide logo’s hield hij rekening met de oude en wilde de herkenbaarheid behouden. De kwaliteit van de logo’s ging er met zijn ingrepen sterk op vooruit. Yassine is laatstejaarsstudent publiciteit aan Colomaplus

Tags

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: