• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Pascal Dusapin – Passion

door: Redactie
8 september 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Passion, Barbara Hannigan, Georg Nigl
Share on FacebookShare on Twitter

Het operaseizoen van de Munt opende met een hedendaags werk van Pascal Dusapin, Passion, in Aix-en-Provence gecreëerd in 2008. De tekst is van de componist zelf en choreografe Sasha Waltz nam de regie voor haar rekening. Dat haar regies meestal parels zijn van poëzie hebben we al eerder in de Munt kunnen zien.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Het operaseizoen van de Munt opende met een hedendaags werk van Pascal Dusapin, Passion, in Aix-en-Provence gecreëerd in 2008. De tekst is van de componist zelf en choreografe Sasha Waltz nam de regie voor haar rekening. Dat haar regies meestal parels zijn van poëzie hebben we al eerder in de Munt kunnen zien, ik herinner enkel aan de wondermooie productie van Matzukaze van Hosokawa in maart 2011.

Passion zet in met een erotisch geladen beeld van een koppel dat een sterk sensueel verlangen uitdrukt. Ze worden in het stuk enkel als ““hij” en “zij” aangeduid. Vanaf dan worden we meegenomen in een (vergeefse) zoektocht naar elkaar zonder te weten of ze ooit (terug) bij elkaar komen, elkaar bereiken. Passion moet doorgaan voor een Orfeus en Euridice- versie van Dusapin, maar veel houvast krijg je daar niet voor. Het kan ook gewoon een naast elkaar heen leven zijn van een paar, dat nu eens ruziet en kwaad is, dan weer elkaar niet kan missen en naar elkaar verlangt. De tekst is alledaags en heeft niets poëtisch in tegenstelling tot de dans. Sasha Waltz laat de dansers bewegen met verrassende subtiliteit en veelzeggende expressiviteit.

Tegen de lege en donkere achtergrond van de scène brengt de choreografie leven in de voorstelling. Ze betrekt de twee zangers, mee in haar bewegingsregie wat voor de soepele Barbara Hannigan (ook al te zien in Hosokawa) duidelijk beter lukt dan voor de stijvere Georg Nigl. De muziek van Dusapin is gelukkig boeiender dan zijn tekst en evoceert de innerlijke “struggle for life”. Hij maakt op expressieve manier gebruik van het kamerorkest van de Munt en hij geeft mooie passages aan solo-instrumenten als de contrafagot en de harp. De zanglijn is soms declamatief maar vaak kleurrijk wervelend en ze vraagt zeker het uiterste van de zangers die evenwel nooit overstemd worden door instrumenten. Franck Ollu verdient grote waardering voor de manier waarop hij het geheel muzikaal leidt.

De scène is bijna het hele stuk door compleet leeg met zwarte en blauwe belichting. De kledij is uitsluitend zwart, wit en blauw. De dansers hebben wel eens een rekwisiet bij, ballonnen of pluimige roze bolrokken. Heeft het een betekenis of is het puur visueel? De balonnen verdwijnen op het einde in de hoogte met de jurk van de danseres, die naakt achterblijft. “Zij” blijft in de onderwereld, enkel het omhulsel gaat mee?? Is die lege scène trouwens de onderwereld? En de film met de verlaten “archeologisch industriële” grote hal? Waar zwerft “zij” daar? Wereld of onderwereld? Ook hier weer is het effect mooi, maar wat brengt het bij? Een voorstelling die veel vragen oproept en bewondering afdwingt voor de vertolkers, maar te eenzijdig rond een zelfde innerlijke leegte cirkelt om een boeiend geheel te vormen dat beklijft. Zo wordt Passion te lang, te eenzijdig en bij momenten vervelend. 

Tags: De MuntHedendaags klassiekOperaPascal Dusapin (° 1955)
Vorig artikel

Chasa Mengelberg: de ‘dochter’ van Mengelberg

Volgend artikel

Franz Schreker – Der Schatzgräber

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit
Evenementen

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

11 september 2023
Volgend artikel
Franz Schreker, Der Schatzgräber, Alasdair Elliott, Tijl Faveyts, Graham Clark, Raymond Very, Manuela Uhl, André Morsch

Franz Schreker - Der Schatzgräber

Emmanuel Despax

Emmanuel Despax schildert op piano

Filia Sion, Vox Clamantis, ECM Records, ECM 2244

Filia Sion

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.