De Opera van Straatsburg koos voor zijn nieuwe productie van Wagners “Parsifal” de Vlaamse tenor Thomas Blondelle voor de titelrol. Het werd een schitterend debuut in een omstreden enscenering van Amon Miamoto. Deze Japanse regisseur had in het vorige seizoen een opgemerkte enscenering afgeleverd van “Le Pavillon d’Or” van Toshiro Mayuzumi maar de wereld van de Graal vorm geven en een complex werk als “Parsifal” analyseren was toch iets anders.
Amon Miyamoto heeft blijkbaar niets willen buiten beschouwing laten maar presenteerde uiteindelijk een werk overladen met ideeën en intenties waarin je hopeloos verloren liep. Hij laat de opera beginnen met een pantomime met een kind-Parsifal en een naakte vrouw voor haar spiegel (betekenis?) om ons daarna naar een mobiel museum te verplaatsen, het “Museum of Mankind” dat als kader zal dienen voor het vervolg van de opvoering. Het museum hangt vol met schilderijen die momenten uit het leven van Christus voorstellen en tal van objecten die de evolutie van “De Mens” illustreren.
De jonge Parsifal loopt er door de zalen, een vrouw (zijn moeder?) zoekt hem en doet er blijkbaar dienst als suppoost, de Graalridders (gewonde soldaten in uniformen van verschillende legers uit uiteenlopende tijdperken) vergaderen er. Klingsor is de wrede chef van de veiligheidsdienst van het museum geworden. De kind-Parsifal vergezelt de volwassen man en wordt dodelijk getroffen door Klingsor met de heilige speer. Na haar doop wordt Kundry een zwevende engel. Dit zijn enkele van de ideeën die Amon Miyamoto in zijn enscenering verwerkt heeft, in de draaiende decors van Boris Kudlicka, de lichteffecten geleverd door Felice Ross en de videobeelden van Bartek Macias. De kostuums van Kaspar Glarner vermengen stijlen en periodes en Gurnemanz en de Graalridders schijnen zo uit Oberammergau weggelopen!
Gelukkig zijn de bijdragen van dirigent Marko Letonja aan het hoofd van het Orchestre Philharmonique de Strasbourg en het operakoor veel overtuigender. Samen scheppen ze de gewenste atmosfeer voor het “Bühnenweihfestspiel” in een mooi contrast tussen monologen en meer bevolkte tonelen. Het orkest ontvouwt al zijn mogelijkheden in een levendige, kleurrijke vertolking en de koren engageren zich vol overgave in hun eis om de Graal te zien en de ceremonie te starten. Thomas Blondelle debuteerde in de titelrol en presenteerde een absoluut geloofwaardige jeugdige titelheld, erg beweeglijk en vol bravoure in het eerste bedrijf (wat meestal zelden het geval is!). Dan volgt zijn metamorfose na de kus van Kundry en het besef van zijn verantwoordelijkheid in het derde bedrijf.
Blondelle projecteert zijn tekst op voortreffelijke, klare manier en geeft zijn zang reliëf en mooie nuancerende kleuren. Deze laatste kwaliteiten kenmerken ook de voordracht van de Kroatische bas Ante Jerkunica , een geregelde gast op onze Belgische operatonelen, die Gurnemanz autoriteit en adel geeft. De Kundry van Christiane Stotijn is minder overtuigender en mist dramatische en vocale kracht. Als Amfortas biedt Markus Marquardt meer stem dan emotie. Een bravo voor Simon Bailey voor zijn hautaine, demonische, wrede Klingsor met een opmerkelijke stem- en tekstprojectie. Titurel heeft de presence en donkere grafstem van Konstantin Gorny. De Graalridders en -knapen en de bloemenmeisjes zijn degelijk vertolkt en integreren moeiteloos in het ensemble. Samengevat een opvoering die vooral de moeite loont voor zijn muzikale vertolking en de ontdekking van Thomas Blondelle als een jonge, geloofwaardige Parsifal met een krachtige, zonnige expressieve stem.
- WAT: Parsifal van Richard Wagner
- WIE: Regie – Amon Miamot; video – Bartek Macias; kostuums – Kaspar Glarner; dirigent Marko Letonja; Orchestre Philharmonique de Strasbourg
- STEMMEN: Parcifal – Thomas Blondelle; Gurnemanz – Ante Jerkunica; Kundry – Christiane Stotijn; Amfortas – Markus Marquardt; Klingsor – Simon Bailey; Titurel – Konstantin Gorny
- WAAR & WANNEER: Opera National du Rhin, Straatsburg, 4 februari 2020
- FOTO’S: © Klara Beck
PARSIFAL | Bande-annonceFestival scénique sacré en trois actes et ultime opéra de Wagner, Parsifal est un monument. La Première aura lieu à Strasbourg le dimanche 26 janvier prochain. La mise en scène est signée Amon Miyamoto. Marko Letonja dirige l'Orchestre philharmonique de Strasbourg -OPS-.Infos et réservations : http://bit.ly/ParsifalOnR#opera #oper #Parsifal #Wagner #OnR1920 #AmonMiyamoto #MarkoLetonja
Publiée par Opéra national du Rhin sur Vendredi 17 janvier 2020