• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Oxalys mist kleur

door: Erik Langeveld
23 februari 2017
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Oxalys mist kleur
Share on FacebookShare on Twitter

** De hernieuwde belangstelling van de Luikse componist Joseph Jongen (1873-1953) heeft de afgelopen jaren regelmatig nieuwe CD opnames opgeleverd. Vooral door Belgische ensembles, over de grenzen blijft deze Belgische reus een relatief onbekende. 

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

En dat terwijl Jongen tussen de wereldoorlogen grote roem kende zowel in binnen- als buitenland. Het is jammer dat zijn populariteit nadien wat verbleekt is, want hij  kan zich met gemak meten met de groten uit zijn tijd, zo blijkt uit de hier gepresenteerde werken.

Jongen staat in deze werken wat klankideaal betreft stevig in de Franse school, hoewel zijn belangstelling zeker ook uitging naar Wagner en Richard Strauss. Die Franse slag blijkt niet alleen uit de bezetting: veel harp en veel dwarsfluit, maar ook uit de klankkleur, frasering en tonaliteit. Debussy, Ravel en ook Fauré zijn nooit ver weg.  Toch is nergens sprake van klakkeloos imiteren. Jongen schept zijn eigen klankwereld.

De uitvoering van de hier gepresenteerde werken stelt me echter enigszins teleur. Oxalys is uiteraard een gerenommeerd ensemble maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men zich niet erg grondig in Jongens klankwereld heeft verdiept. De opname is ook niet vlekkeloos. Daardoor blijft de luisteraar op het gebied van klankkleur en transparantie op zijn honger zitten.

Vooral in de Rhapsodie voor blaaskwintet en piano Op. 70 stoort dat gebrek aan visie. Hier wordt wel erg stevig gemusiceerd, de toon is te hoog. De instrumenten afzonderlijk zijn niet altijd evengoed te onderscheiden. De dwarsfluit overheerst in de forte passages. Ook de piano mag hier en daar wel een tandje minder. Je mist de nuances, de details, de kleine schakeringen die deze muziek zo opwindend maken en die Jongen zeker beoogd heeft, vakman als hij was.

Bedenk dat de klankkleur zoals Jongen die kende essentieel verschilt van de huidige. In de afgelopen honderd jaar heeft ons instrumentarium flinke veranderingen doorgemaakt. Door behoefte aan meer volume is een deel van de klankkleur verloren gegaan. Wil je Jongen recht doen, dan is aanpassing van je instrumentarium gewenst. Een gebrek aan historisch inzicht breekt Oxalys hier op.

Van dit ensemble had ik een meer authentieke visie op deze werken verwacht.

In het Concert à Cinq vormen strijkers en een uitstekend bespeelde harp een redelijk tegenwicht tegenover een immer wat opdringerige fluit. Je begint bijna terug te verlangen naar de tijd dat de subtiele Franse fluitschool toonaangevend was en mensen als Marcel Moyse (een jongere tijdgenoot van Jongen) en Aurèle Nicolet de boventoon voerden in fluitland. Ook in deze uitvoering valt in de forte passages een gebrek aan definitie en transparantie in het geluid op.  De Danse Lente en Deux pièces lijden aan het zelfde euvel hoewel deze laatste opname alweer meer dan tien jaar oud is.

Had Oxalys zich beter verdiept in de uitvoeringspraktijk van Jongens muziek, dan was er een briljante en onmisbare CD ontstaan. Nu moeten we het doen met een CD die weliswaar een interessant programma biedt, maar tekort schiet op het gebied van interpretatie, en opnametechniek.


 

1 of 1
- +

1.

 

  • WIE: Oxalys
  • WAT: Joseph Jongen, Chamber music
  • Uitgave: Passacaille 1022, Musurgia
  • Hoesje: © 2016 Musurgia
Tags: Joseph Jongen (1873-1953)KamermuziekMusurgiaMuziek van eigen bodemOxalysPassacaille
Vorig artikel

Eerste editie ‘Honda Competition for classisal music’

Volgend artikel

Tussen onthechting en inleving

Erik Langeveld

Erik Langeveld

Na een carrière als classicus, antiquaar, postbesteller, verkoper van betonnen afvoergoten, docent muziek, (contra)fagottist, cultureel projectontwikkelaar, orkestmanager, kunstcoach, nu geland als coördinator en recensent bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

François Glorieux blaast 90 kaarsjes uit
Nieuws

In Memoriam François Glorieux

24 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin
New Releases

Music for Cello & Piano | Aleksandr Khramouchin

13 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Volgend artikel
Tussen onthechting en inleving

Tussen onthechting en inleving

ARTEMIS QUARTETT EN ANNA VINNITSKAYA: MINDER GESLAAGDE COMBINATIE?

ARTEMIS QUARTETT EN ANNA VINNITSKAYA: MINDER GESLAAGDE COMBINATIE?

Lucifer: duivels goed !

Lucifer: duivels goed !

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.