**** De cover van deze nieuwe cd met sopraan Anne Schwanewilms en pianist Malcolm Martineau pakt groots uit met Mahlers Kindertoten- en Rückert-Lieder. Toch zijn de vroege Schoenberg-liederen de interessantste van deze Onyx-opname.
**** De cover van deze nieuwe cd met sopraan Anne Schwanewilms en pianist Malcolm Martineau pakt groots uit met Mahlers Kindertoten- en Rückert-Lieder. Toch zijn de vroege Schoenberg-liederen de interessantste van deze Onyx-opname.
Deze liederen van Schoenberg (zijn opus 2) zijn nog gecomponeerd in een laatromantische stijl, van atonaliteit is er nog geen spoor. De sfeer is elegisch en dromerig. De zorgzaam-tastende stem van Schwanewilms treft scherp deze sfeer. Ze zingt met een sterk inlevingsvermogen, alsof ze de emotie voorzichtig aftast. In Waldsonne legt ze in de reciterende klank een sterke sensualiteit. Martineau begeleidt zacht-vloeiend – als om niet te storen – en versterkt zo het mysterieuze van de liederen.
In de liederen van Mahler is het vooral Schwanewilms’ diepe inleving die treft. De stem blijft wat egaal, op de vlakte. Ze is zo doordrongen van de triestheid van de Kindertotenlieder dat monotonie dreigt. Waar de sopraan dan wel emotionaliteit onderlijnt, klinkt het wat geaffecteerd, niet natuurlijk. Jammer, des te meer omdat Schwanewilms in de tekst bij de cd een mooie interpretatieve toelichting geeft bij de fasen van rouw die in deze liederen te herkennen zijn.
De liederen uit Des Knaben Wunderhorn en de Rückert-Lieder lijden aan hetzelfde euvel: de stem mist kleur om op spontane wijze de emotionaliteit te verklanken. Waar Schwanewilms de klemtoon wil leggen op de wisselende emotie, komt de stem geforceerd over. Um Mitternacht, het slotlied van de cd, bevestigt dat oordeel eerst nog door het vibrato van de stem en de geforceerde buigingen. Maar dan, in de laatste strofe van dit prachtige troostend-resignerende lied, grijpt Schwanewilms plots bij de keel! De intensiteit wint het op de vocale gekunsteldheid en de strofe is de revelatie van een prachtige liedkunstenares, waarbij Malcolm Martineau de doorgaans subliem spelende, ongeëvenaarde partner is.