Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Ouvertures sluiten het jaar af

Was het nu om het jaar af te sluiten of het aankomende nieuwe jaar te openen dat het Etesiane Orchestra vier ouvertures programmeerde? We laten het in het midden. Het was wel genieten van een familiale, kameraadschappelijke sfeer in een zaal die ooit een luxueuze porseleinwinkel met achteraan een porseleinfabriek was in de ooit al even chique buurt aan de Waverse Steenweg in de Brusselse gemeente Elsene.

Tja vandaag is de buurt niet meer wat het was, van de inrichting van de prachtige winkel rest niet veel meer. Het atelier is mismeesterd, maar er werd iet of wat gered wat kon bij de renovatie. Een renovatie die Elsene een nieuw cultuurcentrum schonk, zo goed als uitsluitend Franstalig (…) onder de naam Talk CEC. Bezige muziekbij Gabriel Hollander organiseert het muzikale luik dat verder gaat dan klassiek. Wij gingen luisteren naar ouvertures, gespeeld door zijn projectensemble ‘Etisiane Orchestra’ dat naast Beethoven een vergeten werk bracht van de Duitse 19de eeuwse componist Statfeld en een nieuwe ouverture van Dimitri Arnauts.

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal

De zaal is eigenlijk niet ideaal voor een klassiek (kamer)orkest, maar dat kon de sfeer niet breken. Met veel energie dirigeerde Hollander de musici door de altijd meeslepende Fidelio ouverture van de eeuwige Ludwig Van Beethoven.

Voor zowat alle aanwezigen, musici inbegrepen, was het kennis maken met de componist Dimitri Arnauts in het algemeen en in het bijzonder met zijn gelegenheidsouverture Prelude van Pro Memoria. Een werk in het kader van de getormenteerde wereldvrede. Deze compositie is de voorbode van een groot werk van een 90-tal minuten. Het bestaat uit kleine deeltjes die horen bij heftig gekleurde wat minimalistische schilderijtjes van een hedendaags Italiaans kunstenaar. Persoonlijk schat ik de muziek veel hoger in dan het penseelwerk.

Het orkest vervolgde met de Egmont Ouverture. Het gebouw kon amper de volle orkestklank aan. Laten we deze o zo rijke muziek toch maar beluisteren in volwaardige concertzalen. Hetzelfde geldt ook voor de onbekende ‘Hamletouverture’ van de Duitse romantische componist Stadtfeld. Een herontdekking die er mag zijn. Ooit was deze componist zeer geliefd. Hij genoot de voorkeur van de jonge Leopold I en was graag gezien bij de betere (Franstalige) kringen in ons land en in Frankrijk. Alexander Stadtfeld, zoon van een Duitse  vader en Leuvense moeder, geraakte in de vergetelheid, maar komt nu terug boven water. Koenraad Sterckx gaf een interessante uiteenzetting over het leven en werk van deze halve landgenoot.

Na de pauze werd de zaal grondig herschikt. Het publiek werd tussen de musici geplaatst zodat iedereen even kon ervaren hoe het ongeveer moet zijn deel uit te maken van een concerterend orkest. Een ferme ervaring die me sterk aansprak. Het gaf ook veel meer sfeer, een keer wat anders. Niet meteen iets om te recenseren als ‘concert’, maar toch een aanrader om eens te ervaren. Ik voelde me terug in de orkestklas van zolang geleden…

  • WAT: Fidelio ouverture: Beethoven; wereldpremière “Prelude van Pro Memoria” : Dimitri Arnauts; Egmont Ouverture: Beethoven; Stadtfeld: Ouverture van Hamlet
  • WIE: Etesiane Orchestra o.l.v. Gabriel Hollander
  • WAAR & WANNEER: Talk CEC voormalige porseleinfabriek Brussel, voormalige porseleinfabriek zaterdag 16 december 2023
  • FOTO’S: © BRG

Nieuwsbrief

Meer Lezen

© Klassiek Centraal – build & hosted door Kyzoe.be

Join Us

Subscribe Our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ex ullamcorper bibendum. Vestibulum in mattis nisl.

Doe Mee en Win kaarten voor FLOW FEstival in OOstende