**** Wat als musici beslissen een Trio te vormen? Goed idee, denk ik dan. Maar wat als die musici beslissen om arrangementen van operamelodieën te spelen? Wel, gezien de teloorgang van deze mooie traditie, een uitstekend idee, denk ik dan. Luister naar het verhaal van het Osiris Trio dat een revelatie werd.
**** Wat als musici beslissen een Trio te vormen? Goed idee, denk ik dan. Maar wat als die musici beslissen om arrangementen van operamelodieën te spelen? Wel, gezien de teloorgang van deze mooie traditie, een uitstekend idee, denk ik dan. Luister naar het verhaal van het Osiris Trio dat een revelatie werd.
Prinselijk Osiris
In 1988 besloten pianiste Ellen Corver, violist Peter Brunt en celliste Larrissa Groeneveld een pianotrio te vormen. De keuze voor de naam viel op Osiris, de god van de wederopstanding en vruchtbaarheid in de Egyptische mythologie. Violist Vesko is ondertussen vervangen door Peter Brunt en als trio zijn ze ondertussen beroemd, al was het maar door hun geniale uitvoering van “Messiaens Quatuor pour la fin du temps” (2000, met klarinettist Harmen de Boer) en hun recente opname van de twee Trio’s van Antonin Dvořák (september 2009).
Nu hebben ze een cd uitgebracht met arrangementen van aria’s en duetten uit opera’s. Die arrangementen zijn van de hand van Bob Zimmerman (°1948), componist, arrangeur en orkestrator, bekend door zijn werk voor theater, televisie, musical en film (bvb. “De avonden” naar Gerard Reve). Zimmerman heeft ook gewerkt voor het Nederlandse Koningshuis. Hij maakte arrangementen voor cd's van Prinses Christina en maakte het arrangement van de tango van Ástor Piazzolla voor het huwelijk van de charmante Prins Willem-Alexander en onze mooie Máxima. Pianiste Ellen Corver won overigens in 1979 het Edith Stein Concours dat tegenwoordig het Prinses Christina Concours heet.
Meer dan Puccini
Dat Bob en het trio niet gekozen hebben voor de commerciële populariteit, blijkt uit het feit dat ze Dvořák, Janáček en Richard Strauss hebben toegevoegd aan de eerder bekende melodieën van Verdi, Donizetti, Bizet, Saint-Saëns en Puccini. Deze laatste is overigens vijf keer aanwezig op de cd. Bob Zimmerman verduidelijkt in het bijbehorend boekje dat de rode draad doorheen hun keuze het thema “Liefde & Dood” was. En dat hij zich bij het arrangeren de vraag stelde of een viool de liefde kan bedrijven met een cello of dat een piano wraak kan nemen op stijkers? Leuke gedachten. Quintessens van zijn verhaal is dat we bij opera-uitvoeringen de tekst nauwelijks verstaan of kennen. Bij de uitvoering door een pianotrio voelen we desondanks de passionele liefde, de angst voor de dood en alle andere emoties. En wat mij daar bij opvalt is dat de mooiste nummers op de cd, daadwerkelijk ook de mooiste melodieën zijn. Zonder tekst of zang overvalt je opnieuw en opnieuw de onmetelijke schoonheid van melodieën als “La fleur que tu m’as jetée” of “E lucevan le stelle”. Het liefdesduet uit Janáčeks “Sluwe vosje” klinkt dan weer alsof het een oorspronkelijk pianotrio was. De aanwezigheid van veel Italiaanse melodieën (zijzelf spreken over de Italianità), wordt verklaard door het feit dat de cd tot stand kwam dank zij de steun van pianobouwer Paolo Fazioli in wiens concertzaal, gebouwd in 2005, in Sacile, jawel, in de prachtige tuin van de "Serenissima" (Venetië dus), de opname werd gerealiseerd. Larissa bespeelt overigens een Venetiaanse Domenico Busam cello 1765.
Met z’n drieën zijn de uitvoerders collega’s-docenten aan het conservatorium van Den Haag. Zij kennen elkaar goed en delen hun vriendschap. Zoiets hoor je. Luister hoe de koude handjes van Mimi, de jonge minnaars Sophie en Octavian, de prille liefdesgevoelens tussen vroegere vijanden of de tederheid van Cio-Cio-San, klinkt op piano, viool en cello. Luister hoe vervoering, wanhoop, onbeschaamde vermetelheid of haat van bvb. Rusalka, Violetta, Carmen, Werther, Liu of Cavaradossi klinken, gepeeld door een pianotrio. Innemend, schattig, ontroerend en weerloos. Heerlijk. Heel, heel mooi.
Wat kan u beluisteren, wel voor de gelegenheid, de Tracklist:
1.Song To The Moon (Rusalka)
2. Addio Del Passato (La Traviata)
3. Habanera (Carmen)
4. La Fleur Que Tu M'as Jetée (Carmen)
5. Carreau, Pique (From Carmen)
6. Una Furtiva Lagrima (L'elisir D'amore)
7. E lucevan Le Stelle (Tosca)
8. Love Duet Fox & Vixen (The Cunning Little Vixen)
9. Sola, Perduta, Abbandonata (Manon Lescaut)
10. Pourquoi Me Réveiller (Werther)
11. Tu Che Di Gel Sei Cinta (Turandot)
12. Dieux, Viens Aider Ma Faiblesse/Mon Coeur S'ouvre A Ta Voix (Samson et Dalila)
13. Che Gelida Manina (La Bohème)
14. Un Bel Di Vedremo (Madama Butterfly)
15. Ist Ein Traum, Kann Nicht Wirklich Sein (Der Rosenkavalier)
Na het beluisteren van het laatste, waarbij een vader zijn verliefde dochter gadeslaat, voel ik mij even Mohamed die Sophie’s zakdoekje voor de gelegenheid op het podium gooit, als blijk van waardering en dankbaarheid ten overstaan van Bob Zimmerman en het Osiris Trio. In stilte, heel zachtjes, uit respect. Veel dank. Een kus.