• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Orkestcomposities van Wim Hendrickx

door: Michel Dutrieue
25 oktober 2016
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Cutting Edge
Share on FacebookShare on Twitter

**** Cutting Edge gaf een dubbele cd uit met orkestcomposities van Wim Hendrickx (°1962). Solisten en de Royal Flemish Philharmonic laten zich van hun beste kant horen in nieuwe, ruimtelijke muziek met tal van oosterse invloeden.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Gemanipuleerde dialoog

“Empty Mind I” begon als een stuk voor hobo en elektronica en werd nadien omgewerkt tot een hoboconcerto. In de eerste versie wordt het instrument door elektronische manipulatie uitvergroot tot wat Henderickx een superhobo noemt. In de tweede versie werd de elektronica vermengd en aangevuld met orkestinstrumenten, die in kleinere groepen op het podium en in de zaal opgesteld staan. In tegenstelling tot de eerste versie neemt de orkestpartij materiaal weg uit de hobopartij (schitterend gespeeld door Piet Van Bockstal), waardoor de dialoog tussen solist en orkest een nieuwe invulling krijgt. Daarom noemt Henderickx de tweede versie een concerto.

Microtonen tussen tijd en ruimte

“Empty Mind I” werd geïnspireerd door het grafisch werk van Agnes Martin (1912-2004), abstract expressionistische doeken met horizontale lijnen en eenvoudige, minimalistische geometrische patronen. Voorbeelden van abstract minimalisme dat zoiets als leegte wil vangen. In “Awakening” horen we melodieën bestaande uit microtonen, “Without Desires” bevat notenguirlandes, het levendig “Ecstasy” contrasteert met het repeterend gedreun van “Contemplation”, “Secret Glance” bevat sierlijke hobomelodieën vol trillers en met “Epilogue” eindigt Henderickx zijn “Empty Mind I” in een melancholische stemming. Versmelting van tijd en ruimte.

Afrikaanse fusie

“1001 Nights” is een reflectie op Perzische muziek. In het middendeel, “Into a Mystical World”, baseerde hij zich op uiteenlopende muziektradities en instrumenten uit Azië, Balinese gamelanritmes, Indische tabla’s, Japanse kodo’s en Thaise gongen, verenigd met verfijnd, schelletjesachtig percussie. Het laatste deel, “Black Magic”, vervult de rol van finale met cadens en plugt in op Afrikaanse ritmes en instrumenten. “Groove” besluit met een fusie tussen pop, rock, jazz en klassiek.

Symfonische ruimtelijkheid

‘At the Edge of the World’, Symphony N ° 1, werd geïnspireerd door het werk van de Anglo-Indiase beeldhouwer, Anish Kapoor (°1954). Qua vorm bleef Wim Henderickx trouw aan de traditie, aan de andere kant is er de onvermijdelijke band met Oosterse culturen. Hij wilde met ‘At the Edge of the World’ tot het uiterste gaan in het verkennen van contrasten: hoge versus lage frequentie, zeer zacht versus erg sterk, lawaai versus melodie. Daardoor rezen vragen als wat is een symfonie in de 21ste  eeuw en wat is een symfonie orkest vandaag? Antwoord? Ruimtelijk gevoel als de sculpturen van Kapoor, het gevoel van angst, mysterie en ontzag. De symfonie bestaat uit vijf bewegingen, “Marsyas”, “Melancholia”, “Svayambh”, “At the Edge of the World” en “Leviathan”.

Agnes Martin

Oboe Concerto (Empty Mind I) werd in 2014 in opdracht van deFilharmonie gecomponeerd. Het was zijn eerste opdracht als Artist in Residence. Henderickx componeerde “Empty Mind” ook voor hobo en elektronica in opdracht van ChampdAction. Dit werk ging in première in Lausanne in maart 2014. Beide composities werden geïnspireerd door het minimalistisch werk van Agnes Martin. De hobo solist kan vrij bewegen in de zaal en de strijkers bevinden zich tussen het publiek. Door het gebruik van elektronica betreedt Henderickx hier nieuwe, gedurfde paden met een symfonie orkest.

Ruimtelijke multiphonics

Oboe Concerto (Empty Mind I) heeft 6 delen (5 + 1), die kunnen worden gespeeld in willekeurige volgorde. Hoofddoel van de componist is iets vernieuwends te bereiken met betrekking tot tijd en ruimte. Hij maakte de combinatie van een open vorm (vrije keuze van volgorde van de verschillende bewegingen) met een gesloten vorm, en een aantal vrije passages waarin de solist kan improviseren. Een streng gecomponeerde melodie wordt herhaaldelijk onderbroken door deze momenten waarop de hoboïst de meest diverse technieken kan aanwenden zoals multiphonics en glissandi. De elektronica bestaat uit een harmonische drone (een geluidstapijt van aanhoudende tonen) in verschillende tessituren. Dit veroorzaakt een rijk harmonisch spectrum op basis van de klanken van het solo-instrument. Vanwege de ruimtelijke weergave met behulp van geometrische patronen vult het geluid de hele ruimte. Dit ruimtelijk effect wordt nog versterkt door het uitvoeren van de opeenvolgende bewegingen op diverse plaatsen in de zaal. De bewegingen zijn “Awakening”, “Without desires”, “Ecstasy”, “Contemplation”, “Secret glance” en “Epilogue”.

Dialoog en confrontatie

“Groove!” voor percussie en orkest, werd in 2010 gecomponeerd in opdracht van de Brussels Philharmonic. Ritmische elementen en patronen van verschillende muziekstijlen waren de inspiratiebron. In 2012 maakte Henderickx een versie voor percussie en twee piano’s. In jazzmuziek staat “groove” voor intuïtief, ritmisch gevoel of gevoel voor swing, gecreëerd door de interactie tussen de onderlinge leden van de ritmesectie van een band. In dit werk gaan Afrikaanse instrumenten zoals caxixi en een kalimba (duimpiano), Arabisch geïnspireerde muziek met derbukas en riqs, en Aziatisch geïnspireerde muziek met tablas en Tibetaanse klankschalen, de confrontatie aan met een westers symfonieorkest. Het orkest werd uitgebreid met een basgitaar, een synthesizer en een bariton saxofoon. Materiaal dat hij reeds in 2009 gebruikte in zijn “Gishora” voor trompet en zeven Afrikaanse drums, werd in “Groove” verder uitgewerkt. Er is een dialoog en een confrontatie tussen solist en orkest. In “Groove!” verwerkt Hendrickx tal van muzikale elementen uit Afrika en Azië. De sublieme percussionist is Pieterjan Vranckx. De bewegingen zijn “1001 nights”, “Into a mystical world” en “Black magic”.

Fysieke actie en mystieke contemplatie

Tom Janssens verwoordt het in zijn tekst van het bijhorend boekje goed, “Actie en contemplatie liggen in zijn werk vlak naast elkaar, houden elkaar in balans als yin en yang. Ritmische tradities worden uit hun context gehaald en krijgen een nieuwe plaats binnen het perspectief van hedendaagse muziek. De muziek van Hendrickx bezit metafysische kracht en is half fysiek en half mystiek. Hij put inspiratie uit oosterse tradities en filosofie, Indiase toonladders, monotone Boeddhistische gebedsformules en kernbegrippen uit het Tantrisme. Hendrickx staat voor boeiend, eclectisch postmodernisme in dialoog met diverse culturen.” Wat bij zijn leraar Willem Kersters nog angst en pijn was, is bij de leerling Henderickx getranscendeerd tot actie en contemplatie, lichamelijk, materiële aanraking en hogere, meditatieve zielsverbinding. Interessant voor iedereen, een must voor de liefhebber.

 

Tags: Hedendaags klassiekIris HendrickxMuziek van eigen bodem
Vorig artikel

Nabucco, meer dan Het Slavenkoor (en ook minder…)

Volgend artikel

Nicht schlafen op Mahler

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue (°Oostende, 1960) studeerde aan de Koninklijk Muziekconservatoria van Brussel en Gent. Is sinds 1987 docent/cursusbegeleider literatuur, muziekgeschiedenis en muziek beluisteren. Tussen 1985 en 2005 was hij medewerker bij BRT 3, Radio 3 en Klara. In 1990 verscheen zijn boek "Eros & Thanatos in het fin-de-siècle-Wenen (BRT-uitgave). Hij leidde gedurende een periode van tien jaar het vierstemmig gemengd koor "De Profundis" en werd als componist opgenomen in het "Lexicon van Vlaamse componisten". In Gent had hij 10 jaar zijn eigen operaclub waarvoor hij avondvullende besprekingen van de producties van de Vlaamse Opera gaf. Sedert november 2012 is hij lid van de beoordelingscommissie muziek van de minister van cultuur.

Ook interessant:

François GLORIEUX (1932 – 2023)
Nieuws

François GLORIEUX (1932 – 2023)

28 september 2023
François Glorieux blaast 90 kaarsjes uit
Nieuws

In Memoriam François Glorieux

24 september 2023
De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren
Interviews

De negen ‘muses’ van harpist Remy van Kesteren

16 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit
Evenementen

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

11 september 2023
A Celebration of Paul Reade
New Releases

A Celebration of Paul Reade

2 augustus 2023
Volgend artikel
Nicht schlafen

Nicht schlafen op Mahler

Peter de Grote

Russisch ballet en Russische opera, dankzij de Romanovs (deel I)

Lorenzo da Ponte

Lorenzo da Ponte

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.