Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Opnieuw muziekgeschiedenis in Dinant, (onrechtstreeks) dankzij Adolphe Sax

U kent Dmitry Pinchuk nog niet, tenzij u er toevallig iets over las of van hoorde of tenzij u aanwezig was op de Adolphe Saxwedstrijd (Concours International Adolphe Sax) in Dinant die hij in november 2023 won, of u was op het concert van 13 juli 2024 in de collegiale kerk in dezelfde stad.

Nu leest u over deze jonge saxofonist en het kan niet anders dan dat u vanaf nu alles in het werk zult stellen om deze momenteel nog maar 18-jarige zo snel als mogelijk live en / of op een opname te horen. Omdat het ‘moet’. Waarom ‘moet’ dat dan? Omdat deze net de puberteit ontgroeide verfijnde, beleefde, wat bedeesde, rustige jongeling de saxofoon een nieuwe dimensie geeft en er een volwaardig instrument voor het klassieke repertoire van maakt. Hij doet nog veel meer. Hij musiceert op het hoogst denkbare niveau en eigenlijk kunt u de vraag stellen: is dat dankzij zijn liefde voor dit instrument of is de saxofoon gewoon het instrument dat hij gebruikt om voluit te musiceren? Wat het ook moge zijn, hij is een topvirtuoos, hij heeft een ongeëvenaarde techniek en die virtuositeit en techniek staan ten dienste van een ongeremd muzikaal inzicht. Hij fraseert uitzonderijk mooi en breed, je krijgt zin om mee te zingen, zelfs te dansen op nochtans helemaal niet zo’n uitnodigende partituur. Ziet u echt al iemand op het vioolconcerto van Jean Sibelius dansen of hoor je iemand het meezingen, laat staan neuriën? Nee toch.

Van bij de eerste weerklinkende noten is het begrepen: deze uitvoering gaat alles overstijgen, dit is niet meer gewoon de muziek, dit is zoveel meer. Pinchuk levert een prestatie met deze interpretatie die vele topviolisten in de hoek duwt. Hij kleurt het werk zeer rijk in, legt perfect gebalanceerde adempauzes – ademen, waar haalt deze zeer fijn gebouwde jongen al die lucht vandaan? – bouwt op, legt neer en bezorgt kippenvel. Ja, het mag gezegd en geschreven worden: “Ik was er bij’. Een historisch muzikaal moment? Zeker en deze stelling is in niets overdreven.

De bravo’s en de staande ovatie ontbraken niet. Dirigent Gabriel Hollander en de organisatie Eté Mosan maakten de allerbeste denkbare keuze met het programmeren van deze jonge Rus die op zijn manier de wereld muzikaal gaat veroveren. Dat mag, o ja, dàt mag.

Het Etesiane Orkest vergeten we niet bij deze. Het speelde zoals de betere professionele kamerorkesten, deels ‘meegezogen’ in de leidende brede muzikaliteit van de jonge solist. De kerk werd gevuld met een weelde aan klank die in alle toehoorders hun oren geprent zit en er nooit meer zal uit verdwijnen. Reeds bij de voorafgaande generale repetitie hoorden we wat het publiek aangeboden zou krijgen. Naast Sibelius was dat een warme uitvoering, in een breed genomen tempo, zangerig, vol dramatiek en grootse klank van Beethovens Egmont Ouverture die werd gevolgd door de heerlijke Italiaanse symfonie nummer 4 van Felix Mendelssohn. Hollander trok met zijn orkest één grote gebonden boog over dit werk waar het publiek al bijna 200 jaar altijd weer door geboeid wordt en geniet.

In de rand van dit concert vernamen we dat de jonge solist daags voor het concert door allerlei reisperikelen met vertragingen, andere vluchten vele lange uren onderweg was en dat de luchtvaartmaatschappij zijn bagage verloor. Zo mistte hij de eerste repetitie met het orkest wat maakt dat er alleen maar één repetitie, namelijk de generale in de kerk zelf, plaatsvond. Vermeldenswaardig is zeker dat hij unaniem werd uitgekozen, nog voor de resultaten van de saxofoonwedstrijd bekend waren gemaakt, om voor Eté Mosan de geselecteerde kandidaat te zijn die zou uitgenodigd worden als solist. Dat hij de eerste prijs won was des te meer mooi meegenomen.

Details:

Titel:

  • Opnieuw muziekgeschiedenis in Dinant, (onrechtstreeks) dankzij Adolphe Sax

Wie:

  • Solist saxofonst Dmitry Pinchuk, Etesiane Orchestra, dirigent Gabriel Hollander

Waar:

  • Dinant, Collegiale kerk

Wanneer:

  • 13 juli 2024

Facebook

Youtube:

Foto credentials:

  • Malou Van den Heuvel

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –