Händels Alcina en Tamerlano op dvd
Nominatie Gouden Label – De twee Händel-opera’s die de Muntschouwburg in februari 2015 als tweedaagse double-bill presenteerde, zijn nu samen op één dvd van Alpha Classics uitgebracht. Pure weelde om de schitterende voorstellingen van Alcina en Tamerlano opnieuw te beleven.
Pierre Audi, intendant van de Nationale Opera in Amsterdam en een regisseur van onschatbare waarde, gelijk welke opera uit gelijk welk tijdsgewricht hij aanpakt, regisseerde beide opera’s in 2003 voor het Drottningholm Festival in Stockholm. Een aangepaste versie van die producties was in 2005 te zien in de opera in Amsterdam en tien jaar later dus in Brussel. Ze blijft trouw aan de stijl van het barokke theater van Drottningholm. Het decor is zo authentiek mogelijk nagebouwd. De schakeringen van groen in de bomen, de patina van de planken vloer en de muren van het kasteel van Alcina, de truc met de wolken in Tamerlano: alles is met zorg nagebootst. Het effect is wonderlijk mooi. De kostuums in barokstijl zijn van een gelijkaardige pracht. De dvd brengt het perfect in beeld.
Sober maar efficiënt
Is Alcina gebaseerd op een verhaal uit Ariosto’s Orlando furioso, dan heeft Tamerlano een historische achtergrond die teruggaat naar de strijd tussen Turken en Mongolen in de veertiende eeuw. Zowel voor het fantasierijke verhaal van Alcina als voor het bij momenten zeer spannende verhaal van Tamerlano (zeker in het derde bedrijf als de wraak en de woede de personages beheersen), heeft Pierre Audi een uiterst sobere, maar uiterst efficiënte personenregie ontworpen. De emotionaliteit waarmee Händel zijn personages muzikaal beladen heeft, is scenisch uitgepuurd. De zangers bewegen over de scène met uitgekiende bewegingen. Al is een tempo, een handbeweging, een wending van het hoofd, het aanraken van een schouder nauwkeurig bestudeerd, toch komt het spontaan over, want de regie is volledig op het ritme van de muziek geënt, wat nog sterker zichtbaar is op de dvd door de nauwkeurigheid van het beeld en de vele close ups die de emoties nog scherper tot uitdrukking brengen. En de emoties zijn in beide opera’s bijzonder heftig. In Alcina is de partij van Morgana onvoorstelbaar mooi: smekend en pijnlijk. In Tamerlano is de rivaliteit bij momenten onhoudbaar spannend.
Dezelfde precisie en finesse karakteriseert de muzikale uitvoering door Les Talens Lyriques met Christophe Rousset. De schoonheid en elegantie van de scène weerspiegelt zich in de muziek. De subtiliteit waarmee de muzikanten de emoties ondersteunen, grenst aan het wonderlijke. In Tamerlano is er ook het prachtige effect van de klarinetten. Klavecimbel en cello spelen een heerlijke basso continuo partij met soms wonderlijke pianissimi en anderzijds accenten die het verhaal voortstuwen en spannend houden.
Perfecte zangkunst
De zangers dragen bij tot de perfectie van beide voorstellingen. In Alcina verbaast Sandrine Piau met een continu prachtige egale sopraan, die de veeleisende coloraturen van de diverse aria’s (woede Ma quando tornerai, verdriet in het aangrijpende Mi restano le lagrime) zonder de minste hapering beheerst en vol engagement haar personage beleeft. Een unieke prestatie! Mezzo Maité Beaumont zingt een vocaal mooie en scenisch intense Ruggiero met de bekende aria Verdi prati. Angélique Noldus is een mooie Bradamante. Enkel de versleten stem van Giovanni Furlanetto ontsiert hier enigszins de cast.
In Tamerlano verrast contratenor Christophe Dumaux met een zachte, maar vastberaden klank van zijn contratenorstem. Hij beleeft overtuigend de peripetieën van zijn personage als minnaar en heerser. De ster is hier uiteraard Sophie Karthäuser. Wat een delicate en tegelijk assertieve vertolking zet ze neer van de prachtige vrouw Asteria (geliefde en dochter). De stem is minder krachtig dan die van Piau, maar ze is vol en kleurrijk in de vele emotionele nuances die dit personage doormaakt. Haar vader Bajazet wordt met verve vertolkt door tenor Jeremy Ovenden. Ann Hallenberg is een hautaine Irene en Delphine Gallou zingt de angsten en de onrust van Andronico met zachte mezzotonen – een heerlijke vertolking.
Een dubbele dvd-opname die simpelweg van begin tot einde schitterend baroktheater biedt. Op alle gebied is deze opname onovertroffen. Regie, decors, kostuums, zangers en orkest: alles past schitterend in elkaar en is verbluffend knap. Twee keer drie uur opera om lang – en herhaaldelijk – van te genieten!
REGIE: Pierre Audi
STEMMEN IN ALCINA: Sandrine Piau, Maité Beaumont, Angélique Noldus, Sabina Puértolas, Chloé Briot, Daniel Behle, Giovanni Furlanetto
STEMMEN IN TAMERLANO: Christophe Dumaux, Sophie Karthäuser, Jeremy Ovenden, Ann Hallenberg, Delphine Gallou
MUZIEK: Les Talens Lyriques o.l.v. Christophe Rousset