Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Op naar een veelbelovende traditie

Grauwe kou, slijk… ‘de vrienden van Paul’ konden het zondagmiddag aan hun hielen lappen in de stemmige salons van kasteel Battenbroek in Walem. Daar ging een huisconcert door “pas comme les autres”. En kreeg een traditie een nieuwe, veelbelovende impuls.

‘Paul’, dat was Paul De Ridder, in Mechelen overbekend van muziekhandel De Monte. Hij overleed op 12 juni 2024, op zijn 94ste, met de wens dat de piano, die hij zo graag bespeelde, ‘niet onaangeroerd en stil’ zou blijven. Dat viel niet in dovemansoren bij zijn drie kinderen. Onder het motto ‘Paul & Vrienden’ organiseerden zij een recital met pianoherinneringen uit het repertoire van Paul en met drie namen op het programma.

Het is altijd een feest de Armeense bas Aaran Grigorian Russische ballades te horen zingen. Vóór hij hier een nieuw leven uitbouwde, zong hij in de opera van Yerevan. Zijn rijk genuanceerde, diepe stem, zijn inleving, zijn uitstraling getuigen nog altijd van een onmiskenbaar professionalisme. Aan de piano nam nu Jan De Ridder als begeleider deskundig de plaats van zijn vader in.

Verrassend nieuw was de kennismaking met Ilya Maximov. “Nomen est omen”, de naam zegt alles, is hier zeker waar. Muzikaliteit, virtuositeit, speelvreugde, aanpassingsvermogen, innemendheid, bescheidenheid, deze 37-jarige pianist is aardig op weg “de Max” te worden. Hij was het al toen hij in 2015 in Italië de felbegeerde Internationale Viotti prijs won, terwijl hij in meer dan vijftien internationale concours ereplaatsen verdiende. Hij trad op in een indrukwekkend aantal prestigieuze concertzalen met een al even indrukwekkend aantal grote orkesten. Geboren in Jekaterinenburg en gevestigd in Warschau, werd hij opgeleid aan de Russische Gnessin Muziekacademie, aan het Conservatori del Liceu in Barcelona, aan het Royal College of Music in Londen en aan de Universität Mozarteum Salzburg, waar hij nu assistent is van prof.Pavel Gililov.

Zijn repertorium reflecteerde de voorkeuren van Paul: van Chopin de Polonaise-Fantaisie, de Polonaise Militaire, de Wals opus 64 en de Étude opus 10 nr.3 “Tristesse”. Verder bewees hij met een overdonderende “Funérailles” van Liszt dat het ‘onspeelbare’ ook speelbaar kon zijn. Het stokpaardje van Paul, waarmee hij ooit een gouden medaille won en dat hij tot het allerlaatst koesterde: de derde Fantasie van Peter Benoit. Totaal nieuw voor Maximov, die onze ‘nationale trots’ apprecieerde en, tot ieders verbazing, zoals al het andere uit het hoofd speelde. Als hij, zoals beloofd, met deze immer mooie Benoit op zijn eigen terrein uitpakt, mag je van een prachtvoorbeeld van muzikale export spreken.

Ilya Maximov kreeg verdiend een warme, staande ovatie, vóór en na de bis. Dat was niet zo maar een toemaatje, maar een wondermooie Prelude van Rachmaninov waar hij eind 2024 het publiek in de Gouden Zaal van het Weense Musikverein mee verheugde. De onafscheidelijke gezel van sopraan Elise Caluwaerts hoorde dat het goed was.

Details:

Titel:

  • Op naar een veelbelovende traditie

Wie:

  • pianist Ilya Maximov, bas Aaran Grigorian, pianobegeleiding Jan De Ridder

Waar:

  • Kasteel Battenbroek, Walem (Mechelen)

Wanneer:

  • 26 januari 2025

Foto credentials:

  • Myriam Van Hille

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –