• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Realiteit, fictie en opera op het strand: Sun & Sea

door: Jessy Baeken
29 maart 2022
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Sun & Sea - (c) Frank Emmers

Sun & Sea - (c) Frank Emmers

Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Het Klarafestival pakte dit jaar uit met een ware operaperformance. Sun & Sea, een Litouwse productie die op de Biënnale van Venetië al een Gouden Leeuw wist te bemachtigen, was een onverwachte parel. Minimalistische klankloops, zangers die in een mantra-achtige stijl hun beslommeringen bezongen op het strand, Sun & Sea had het allemaal. Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė en Lina Lapelytė – de makers van deze fascinerende opera –, zochten de grenzen tussen realiteit en fictie op in Théâtre Les Tanneurs.

Oneindige klankloops

Een klankloop, ook wel te vertalen naar een klanklus, is een herhaald patroon van tonen. Deze volgen elkaar steeds op, kort en krachtig, waardoor er een soort oneindige klankenketting ontstaan. Vaak is dit ook gecomponeerd voor een krachtig, digitaal instrument, zoals een elektrische orgel (bijvoorbeeld). Een belangrijke grondlegger van deze looptechniek is de Amerikaanse minimalistische componist Steve Reich (°1936). De invloed van zijn minimalistische phase shifting-techniek (een herhaald klankidee dat steeds gradueel terugkomt en verdwijnt) en tape loops zijn duidelijk hoorbaar in de compositie van Sun & Sea. Minimalistische muziek, een stroming die ontstond in de jaren ’60, is een stijl die bestaat uit pulses, vaste drones en herhaalde patronen. Het oneindige van de muzikale lus staat hier centraal. De klankervaring van zo’n composities zijn ook ongeëvenaard in zijn oneindigheid. Hier is het de ervaring en de klank die hand in hand gaan, het lichamelijk gevoel dat ontstaat bij het beluisteren van  de muzikale herhaling. Bij Sun & Sea drenkt de gehele compositie de luisteraar in een oneindige lus van gedachten op het strand.

Foto's Sun & Sea | (c) Frank Emmers

Minimalism on the beach

Er was absoluut niets conventioneels aan deze uitvoering – en dit als positieve noot. In een wereld waar een recensent in zijn of haar carrière nog verscheidene Rigoletto’s en Le Nozze’s gaat mogen aanschouwen is een spektakel als Sun & Sea een aangename frisse (zee)bries. De ruimte in Théâtre Les Tanneurs was een interessante keuze: een diepe kuil waarin het publiek naar beneden kon kijken op het spektakel. Er was geen begin of eindpunt, alleen maar een doorlopende keten van korte zangstukjes gezongen door een of andere individu op het strand. De toeschouwer kon ook naar lieve lust rondlopen. In plaats van het spektakel vanuit een vaste stoel te ervaren kon het publiek nu vanuit elke hoek, als een soort buitenaardse bezoeker, neerkijken op het strand. Het idee van een documentaire, het kijken naar iets dat zich in de ruimte en de realiteit aan het plaatsvinden is, was wel zeer duidelijk.

De minimalistische muziek, en de eerder vernoemde korte, mantra-achtige zangstukken, hadden iets weg van een muzikale bijenkorf – een soort hivemind (waarbij niemand een individu is, maar een deel van het totaalbeeld). Door hoe het toneel was opgesteld was het ook niet moeilijk om het als een klank van het geheel te zien, want je moest de desbetreffende zanger gaan spotten (als je het echt wilde weten als luisteraar). Dit droeg alleen maar sterk bij aan het luseffect dat deze minimalistische muziek met zich meebracht. De tekst bestond uit alledaagse beslommeringen: “O the sea never had so much color!”, “what’s wrong with people – they come here with their dogs” en “Two weeks ago, my husband took me diving in Australia”. Heerlijk banaal om op terug te kijken. De zang was net als de muziek: herhaald, meestal monotoon met hier en daar een sprekende sprong of lijn – alles om de lus te bewaren. Ik kan dit werk dus ook niet per individu bespreken, maar alleen als geheel – en zo zou het ook ervaren moeten worden.

Sun & Sea was als een aangename droom. De realiteit dat je naar een opera aan het kijken was glipte weg in ruil voor de tijdscapsule die zich afspeelde op het artificiële strand. De klanken, van zowel de vocalisten als de muzikale begeleiding, creëerden een oneindige muzikale illusie. Een opera als deze bespreken is geen alledaagse uitdaging, het is eerder een ervaring dan een analyse. Alles is een geheel van klank en ervaring. Als recensent kan ik alleen nog maar toevoegen dat, moest er terug de kans zijn om nogmaals in deze oneindige klankcapsule op het strand te stappen, ik het zeker zal doen!

WAT: Sun & Sea, Klarafestival

WIE: Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė en Lina Lapelytė, coproductie van Klarafestival en Théâtre Les Tanneurs.

WANNEER: 25 maart 2022

FOTO’S: © Frank Emmers

Tags: Festival van VlaanderenKlarafestivalOperaThéâtre Les Tanneurs
Vorig artikel

Wereldcreatie Jan Martens voor OBV op Cour d’honneur festival Avignon

Volgend artikel

DE SINGEL: Ballet de L’Opéra de Lyon

Jessy Baeken

Jessy Baeken

Jessy Baeken studeert musicologie en kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Zij heeft een achtergrond in klassieke zang en lyrische kunst bij verscheidene prominente operazangers (DKO en privé). Sinds vijfentwintig jaar is zij verbonden aan verscheidene zangkoren – zowel nationaal als internationaal. Jessy zet zich daarnaast in voor vertegenwoordiging en muziekfestivals. Als musicologe specialiseert zij in negentiende-eeuwse opera, muziekesthetica en -sociologie. Voor haar staat de relatie tussen geschiedenis, personagevorming en uitvoering centraal.

Ook interessant:

Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent
Nieuws

Bekendmaking programma LUNALIA 2024

29 november 2023
Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent
Nieuws

Deelnemers bekend van De warmste nacht van het talent

27 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Een indrukwekkend ‘In Memoriam’ voor Weinberg en Sjostakovitsj
Concerten

Een indrukwekkend ‘In Memoriam’ voor Weinberg en Sjostakovitsj

29 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Volgend artikel
DE SINGEL: Ballet de L’Opéra de Lyon

DE SINGEL: Ballet de L’Opéra de Lyon

Dissonance – Hartstocht en ontroering

Dissonance - Hartstocht en ontroering

Luc Brewaeys: een leven van klankkleur, klokken en exuberante dingen

Luc Brewaeys: een leven van klankkleur, klokken en exuberante dingen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.