• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Ontroerend afscheid van Mariss Jansons

door: Tim De Backer
24 maart 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Mariss Jansons: een integer en bescheiden dirigent die de sympathie en waardering wegdroeg van alle muzikanten van zijn Concertgebouworkest.
Share on FacebookShare on Twitter

Op vrijdag 20 maart stond Mariss Jansons een laatste keer als chef-dirigent voor het Concertgebouworkest van Amsterdam. Elf seizoenen heeft hij de functie met veel engagement op zich genomen en dit concert was dan ook behalve een kwalitatief unieke belevenis vooral een afscheid met veel sfeer.

ookinteressant

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Op vrijdag 20 maart stond Mariss Jansons een laatste keer als chef-dirigent voor het Concertgebouworkest van Amsterdam. Elf seizoenen heeft hij de functie met veel engagement op zich genomen en dit concert was dan ook behalve een kwalitatief unieke belevenis vooral een afscheid met veel sfeer.

Het programma bestond uit liederen van Gustav Mahler, Aaron Copland en Luciano Berio, een voor de gelegenheid geschreven orkestwerk van Martijn Padding, Ick seg adieu – met humoristische toets – en het Concert voor orkest van Béla Bartók. Beslist geen populaire of gemakkelijke keuze en orkest en dirigent hadden dan ook de kans hun muzikale kwaliteit te demonstreren.

Voor de liederen was Thomas Hampson uitgenodigd: niet alleen een uitstekend zanger, maar ook een charismatische persoonlijkheid en intieme vriend van de dirigent. We konden genieten van het nog steeds heerlijk gave baritontimbre van de zanger, al hoorden we in Der Tambourg’sell dat de flexibiliteit niet altijd meer zo perfect lukt als het ooit geweest is. Zijn nu eens aangrijpende, dan weer heerlijk ironische stijl was overtuigend aangepast aan elk lied. Maar het was vooral de aandacht voor dirigent en orkest die Hampson tentoonspreidde, die op dit concert zijn optreden memorabel maakte. Hoe hij inspeelde op de eerste violist en twee altviolisten in het wiegeliedje The little Horses van Copland: het was gewoon schitterend betrokken musiceren. Een leuker bisnummer dan het speelse I bought me a cat, was niet denkbaar. Bovendien was het aandoenlijk hoe hij discreet rekening hield met de fysiek van Mariss Jansons bij het betreden van het podium langs de statige trappen van het Concertgebouw.  

Fijnzinnige detaillering

In het veeleisende Concert voor orkest van Béla Bartók kwam de fijnzinnige detaillering waarmee Jansons zijn orkest leidt perfect tot zijn recht. De motieven (vaak verwijzend naar thema’s uit Hertog Blauwbaards Burcht) werden scherp, nu eens energiek en dan weer bijzonder lyrisch uit het orkest gehaald. Elke instrumentengroep speelde met ontzettend grote inzet en overtuiging als dank aan hun Letse chef-dirigent. 

Na het concert was er voor het publiek in de uitverkochte zaal van het Concertgebouw een feestelijke viering van de chef-dirigent. De bloemen werden hem overhandigd door koningin Maxima, die samen met koning Willem-Alexander het concert bijwoonde en beschermvrouwe is van het orkest. Eberhard van der Laan, de burgemeester van Amsterdam, schonk Mariss Jansons de Zilveren Medaille van de stad Amsterdam: een onderscheiding voor mensen die zich jarenlang 'buitengewoon verdienstelijk' hebben gemaakt voor de stad. De voorzitter van de Vrienden van het Concertgebouworkest overhandigde een Liber Amicorum en intendant van het orkest Jan Raes had als verrassingsgeschenk van het orkest een portret van Mariss Jansons laten schilderen door de Belgische kunstenaar Sam Dillemans. Het portret met krachtige, sprekende trekken werd onder een hoes binnengerold en voor het podium onthuld. Een moment van spanning en tevreden ontlading. Alles ging gepaard met bondige en gevatte toespraken.

In een kort stukje die ochtend op Klara had hoboïst Jan Kouwenhoven Mariss Jansons getypeerd als een integer en bescheiden dirigent die de sympathie en waardering wegdroeg van alle muzikanten. Dit unieke concert maakte dit duidelijk. Een viering die een toonbeeld was van sobere, maar doorvoelde feestelijkheid.

Tags: Béla Bartók (1881-1945)Koninklijk Concertgebouworkest AmsterdamMariss JansonsSymfonisch repertoire
Vorig artikel

De Ringstrasse in Wenen

Volgend artikel

Keys to Mozart

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
TURICUM strijkkwartet in het Belvédère van de Gentse Boekentoren.
Concerten

TURICUM strijkkwartet in het Belvédère van de Gentse Boekentoren.

12 juli 2023
Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”
New Releases

Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”

7 juli 2023
Blauwbaard van Béla Bartók. Symfonieorkest Continuo in De Bijloke
Concerten

Blauwbaard van Béla Bartók. Symfonieorkest Continuo in De Bijloke

1 juli 2023
Josef  Špaček op tournee in ons land
Concerten

Josef Špaček op tournee in ons land

12 juni 2023
Budapest Festival 2017 – Bartóks toneelmuziek
Concerten

Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra met Mahler 9.

30 mei 2023
Volgend artikel
Keys to Mozart, Daria van den Bercken

Keys to Mozart

David Poskin

Jonge Vlaming wint ‘International Young Virtuosi’ wedstrijd in Sofia

Mario Capuana & Bonaventura Rubino, Requiem, Choeur de Chambre de Namur o.l.v. Leonardo Garcia Alarcon

Capuana & Rubino, Requiem

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (892)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (646)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.053)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.