Ontmoet Giampaolo Bisanti

De Opéra Royal de Wallonie-Liège en haar algemeen en artistiek directeur Stefano Pace kondigen trots en gelukkig de benoeming van Maestro Giampaolo Bisanti aan als muziekdirecteur van het huis. Voor de gelegenheid hield het operahuis een interview met hun toekomstige muziekdirecteur. Hier volgt de Nederlandse vertaling:

Giampaolo Bisanti, kan u enkele iets meer zeggen over uw achtergrond en een aantal van de belangrijkste momenten in uw carrière beschrijven?

Ik groeide op in Milaan. Ik studeerde er aan het Giuseppe Verdi Conservatorium, waar ik afstudeerde in klarinet en daarna in directie. Ik had het voorrecht om te studeren bij grote meesters zoals Yuri Ahronovitch en Donato Renzetti die me veel hebben geleerd: de dirigenttechniek natuurlijk, maar ook de vele geheimen van dit beroep die alleen door ervaring kunnen worden geleerd.

De belangrijkste momenten van mijn carrière waren zeker de overwinning van de Dimitri Mitropoulos Dirigent Competition in Athene in 1998, en de grote internationale debuten waardoor ik mezelf bekend kon maken in de belangrijkste operahuizen van tal van landen: de Wiener Staatsoper, de Deutsche Oper in Berlijn, de Bayerische Staatsoper in München, het Liceu in Barcelona, het Zürich Opernhaus, de Opéra Bastille in Parijs…

Ten slotte werd ik in november 2016 benoemd tot muziekdirecteur van het Teatro Petruzzelli in Bari, waar ik de verschillende aspecten van een dergelijke functie leerde kennen.

Wat is uw favoriete repertoire?

Mijn favoriete repertoire is zeker de grote Italiaanse operatraditie, van Rossini tot verismo. In de afgelopen jaren heb ik ook interesse ontwikkeld voor het grote Franse repertoire en voor Wagner om mijn interpretatieve horizon zo veel mogelijk te verbreden.

Vanaf seizoen 2022-2023 bekleedt u de functie van muziekdirecteur van de Opéra Royal de Wallonie-Liège. Wat ging er door u heen toen u deze functie werd aangeboden?

De uitnodiging als muzikaal leider heeft me zeer vereerd; het vertrouwen winnen van een zeer ervaren theaterman als Stefano Pace was zeker de belangrijkste stimulans.

We zijn allebei op een continue zoektocht naar het nastreven van kwaliteit. Dit is zeker het hoofddoel dat ik mezelf stel.

Bovendien kende ik de Opéra Royal de Wallonie-Liège al, met zeer succesvolle producties van Rigoletto (2017) en Anna Bolena (2019 in Luik en 2020 op tournee in het Sultanaat van Oman). Werken in Luik met teams van hoog niveau was erg prettig, dus ik had er alle vertrouwen in toen ik de aanstelling kreeg aangeboden!

Wat zijn enkele van de projecten die u tijdens uw termijn als muziekdirecteur wil verwezenlijken?

Mijn werkplan en verlangen is om met dit uitstekende orkest een uniek “geluid” te verkrijgen dat haar eigenaardigheid wereldwijd kan identificeren. Ik weet zeker dat dit absoluut de meest opwindende uitdaging is voor elke muzikant.

De artistieke projecten die we zullen presenteren en waarover we met Stefano Pace praten, zijn allemaal erg interessant, zeer stimulerend, zowel als voorstel voor het publiek als voor de kunstenaars die erbij betrokken zullen zijn. Over een paar maanden, als het nieuwe seizoen van start gaat, worden de eerste projecten bekend gemaakt. Dus nog even geduld…

De komende seizoenen zullen we zeker proberen het vertrouwen van het publiek in ons prachtige theater te behouden, maar ook nieuwe aandachtspunten en nieuwsgierigheid te creëren door het aanbod van het voorgestelde repertoire uit te breiden.
Meer in het algemeen wil ik op mijn niveau bijdragen aan het versterken van de aantrekkingskracht van de Opéra op nieuwe generaties toeschouwers: een cruciale uitdaging voor de operawereld in het algemeen. Daarnaast ben ik van plan de nieuwe en jonge kunstenaars nauwlettend te observeren, zij die in Luik een plaats kunnen vinden om zichzelf te testen en bekend te maken. De beleving van het Theater veranderen in een soort laboratorium waarin zowel gerenommeerde kunstenaars als de interessantste jonge talenten van de toekomst samenleven: dit is een ambitie die ik volledig deel met de artistieke leiding van de Opéra Royal de Wallonie-Liège.

Ik geloof dat ze belangrijke uitdagingen vertegenwoordigen en waarvan vandaag, vooral tijdens en na dit zeer moeilijke historische moment waarmee we allemaal worden geconfronteerd, een prestigieus en belangrijk operahuis als de Opéra Royal de Wallonie-Liège niet zonder kan.

Naast muziek, waar liggen uw interesses?

In mijn leven heb ik veel interesses buiten de muziek, ook al heb ik niet zoveel tijd! Ik sta op het punt mijn vliegbrevet als privépiloot te halen. Ik ben ook een gerenommeerd grote fan van motorfietsen… als een goede Italiaan zou ik durven zeggen dat ik niet zonder mijn Ducati kan leven!

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: