Nominatie Gouden Label – Deze frase uit het slotlied van Beethovens cyclus An die ferne Geliebte lijkt wel geknipt om de vertolking van tenor Werner Güra samen te vatten. Na Schubert, Haydn en Mozart, past hij dit keer zijn verfijnde liedkunst op Ludwig Van Beethoven toe. En ja, het is weer een sublieme opname.
Nominatie Gouden Label – Deze frase uit het slotlied van Beethovens cyclus An die ferne Geliebte lijkt wel geknipt om de vertolking van tenor Werner Güra samen te vatten. Na Schubert, Haydn en Mozart, past hij dit keer zijn verfijnde liedkunst op Ludwig Van Beethoven toe. En ja, het is weer een sublieme opname.
Tenor Werner Güra heeft reeds meer dan eens zijn sporen verdiend op lied-cd’s uitgegeven door Harmonia Mundi. En ook het programma van deze cd is knap samengesteld. Het centrale stuk is Beethovens bekendste, korte liedcyclus An die ferne Geliebte – de eerste cyclus in het romantische liedrepertoire die naam waardig. De liederen ervoor zijn vroegere liederen, die erna behoren tot het latere oeuvre van Beethoven. Interessant is de confrontatie van twee maal hetzelfde gedicht uit Urania van Christoph August Tiedge dat Beethoven componeerde met tien jaar tussentijd, An die Hoffnung. De eerste versie (opus 32) is een strofisch lied van drie strofen, de latere (opus 94) is doorgecomponeerd. Beethoven zette daarin ook een begin- en slotstrofe meer op muziek, waardoor het lied een heel andere, bezinnende betekenis krijgt. De twee versies omkransen het programma.
Güra zingt met stralende en heldere stem, klinkt zeer natuurlijk en treft precies de tekstnuances. In Zärtliche Liebe bijvoorbeeld leent de stem zich perfect voor tederheid en legt Güra mooie accenten in de hoge noten. In het lied Wo die Berge so blau klinkt de stem echt bijtend bij Innere Pein, terwijl de wind hoorbaar zacht waait (Weht so leise der Wind). Ook de ironie van Der Kuss (“Ich war bei Chloen ganz allein”) is vocaal uitstekend gevat.
De pianist Christoph Berner begeleidt subtiel op zijn pianoforte. Hij speelt tussen de liederen door ook de late pianostukken van Beethoven. Deze Bagatellen (opus 126) vormen een verrijkende afwisseling en een kans de uitstekende liedbegeleider ook als delicate solist te horen.
Een cd voor fijnproevers. Ze bevestigt wat ik vroeger op deze site over de Schubert-cd Willkommen und Abschied schreef: “Werner Güra is een perfecte liedzanger die steeds de juiste toon treft”. (Ook) deze opname is goud waard.