• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Nooit meer oorlog!

door: Redactie
23 februari 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Benoit Mernier
Share on FacebookShare on Twitter

De avond voor Valentijn is niet bepaald de avond om naar oorlogsmuziek te gaan luisteren. Misschien was het deze keer wel zo, omdat het vrijdag de 13de was?  Hoe dan ook, het werd een avond vol verbazing en optimisme waar het soms niet verwacht wordt. Het orkest en de dirigent waren op dreef. De instrumenten smolten werkelijk samen in de ether.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Vioolconcert

Dit nieuwe werk van landgenoot Benoit Mernier leek eigenlijk nog niet zo ‘modern’ (wat is er onder te verstaan in feite?). De componist vertelt ons dat er de paradox inzit van de tragedie en de hoop die bij elkaar geplaatst worden. Veel hoop was er naar mijn gevoel niet te bespeuren. Het concerto is een doorlopende lijn van onhandelbare chaos, pessimisme, neerslachtigheid en niet veel verandering in sfeerrichting. We hoorden een gemeen dreigend stuk waar alles van kwaad naar erger ging, van erger naar nòg erger en opnieuw en opnieuw tot een ondraaglijke climax. Deze vaststelling is geen verwijt. Het is begrijpelijk gezien het thema. Als inspiratiebron werden ook twee gedichten van de Franse poëet Guillaume Appolinaire gebruikt, geschreven in de loopgraven.

Laag, polytonaal spelende blazers geven een gevoel alsof alles platgeslagen en vernietigd is. Boos en triest gaat door elkaar en er werd nogal gespeeld met hypnotiserende glissando’s. Een volle klank heerst, de chaos van de oorlog komt van overal. Het orkest speelde vooral samen en er was niet veel vraag en antwoord onderling, wel soms met de viool. Het klonk als totale waanzin.

De ‘mens’, die gespeeld wordt door de viool, weet haast niet te ontkomen zonder kleerscheuren. De violist had een prachtige klankbeheersing die bijdroeg aan het stuk en de interpretatie. Deze jonge heer, Lorenzo Gatto (2de plaats Koningin Elisabethwedstrijd 2009), was betrokken bij de creatie van het werk dat sterk technisch georiënteerd is. Haast heel het alfabet aan viooltechnieken werd afgespeeld. Gatto wekte een zeer sterke indruk en het scheen alsof heel dit indrukwekkend muziekstuk in al de vezels van zijn lichaam zat verweven.

Naar mijn bescheiden mening lag er te veel nadruk op de viooltechniek, al moet gezegd dat het wel een gedetailleerde, toepasselijke ‘sfeercreatie’ betrof. De opdracht was niet de meest voor de hand liggende, zwaar en werd algemeen genomen behoorlijk volbracht.

Shostakovich’ Leningrad symfonie

Dit werk was werkelijk een opluchting na het voorgaande. De Leningradsymfonie is een groots, machtig werk en niet te grotesk zoals de toch minder verteerbare 4de of 8ste symfonie. De vrolijkheid begint initieel wat te emmeren hier en daar, maar komt terug op haar pootjes terecht. Een fijnzinnige fluit- en/of piccolosolo komt er aan te pas met een wat ironisch antwoord van de viool.

Een zeer zachte trommel begint plots vanuit de stilte. Een moment van concentratie… Een ritmespel ontluikt zich met de snarendrum en de pizzicato’s v.d. strijkers. Zeer optimistisch allemaal, zelfs zacht en zoetzinnig. Het leger lijkt vriendelijk marcherend in de vrije natuur. Een spontaan plezierig ritme speelt erbij, het is niet vanwege gevaar. De piano speelt gezellig mee en het wordt een soort polka. Het aanstekelijk ritme doet voeten trappelen en handen tintelen…

Andrey Boreyko werd even de straffe generaal die voor zijn ‘leger van Leningrad’ (zijn geboortestad) stevig de maat hield. Onze dirigent wist goed waar hij aan begon, dirigeerde met vaste hand en niet zonder de nodige finesse en het nodige detail. Statig kwam het geheel op gang…

Plots dreigt er gevaar. De vijand komt eraan en een plat slagveld lijkt voelbaar… De fagot zingt haar verdriet om eenzaamheid tot er dan weer andere blazers, het lijkt wel teruggevonden familie, bijkomen en alles weer openbloeit. Het optimisme en de vriendelijkheid van dit werk is niet te stoppen.

Zacht bouwt alles zich opnieuw op en een toonladder naar de hoogte geeft troost. Het zachte ritme keert terug en… Tik! Een feest begint, maar er wordt precies binnengevallen. Beide ‘partijen’ gaan aan het dansen, frivool en met ritme. Boreyko wist met zijn zachte ‘dansbewegingen’ het karakter creatief te projecteren. Hij had het orkest 100% in de hand en voerde het naar waar hij het wenste. Hij creëerde als het ware een spiegel tussen het orkest en hemzelf.

Er komt een mystiek soort tussenspel onder de dwarsfluiten met de contrafagot en de harp en het wordt even nog ernstig om het deel af te sluiten.

In de finale komt er een overwinningsmars: de Russen hernemen hun land van de Duitsers. Alles lijkt wel percussie met momenten. Een stevig einde maakt korte metten met de oorlog. Bravo…

Tags: Benoît Mernier (°1964)ConcertoDmitri Sjostakovitsj (1906-1975)Lorenzo GattoSymfonisch repertoireVioolVioolconcerto
Vorig artikel

Der Tod und die Mädchen

Volgend artikel

Vertoog en paardenhaar: een associatieve roes

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Beethoven: Violinsonaten Vol.2
New Releases

Beethoven: Violinsonaten Vol.2

7 augustus 2023
Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11
New Releases

Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11

31 juli 2023
Castrucci: Sonaten for Violin & Bc
New Releases

Castrucci: Sonaten for Violin & Bc

14 juli 2023
Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”
New Releases

Robert Groslot: Symphonie Nr.1 “Now, Voyager, sail…”

7 juli 2023
Volgend artikel
Johan Leysen

Vertoog en paardenhaar: een associatieve roes

Marie-Theres Arnbom, Damals war Heimat, Die Welt des Wieners judischen Grossburgertums

De Wereld van het Weens, Joods Großbürgertum

Leonardo Garcia Alarcón, Millenium Orchestra

Nieuw kamerorkest scoort meteen hoogste toppen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.