• TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop
zaterdag, 6 maart 2021
Klassiek-Centraal.be
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
    • Opinie
  • Interviews
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Recensies
    • Ballet & Kunstdans
    • Boeken
    • Cd’s
    • Concerten
    • Evenementen
    • Opera & Muziektheater
  • Informatie / Contact
    • Geschiedenis
    • Contact
    • Wie zijn wij
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek-Centraal.be
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Nieuws

R.I.P. Stefano Mazzonis di Pralafera…

Zoveel meer dan een operadirecteur

Ludwig Van Mechelen door: Ludwig Van Mechelen
10 februari 2021
in Nieuws
0
Klein podium voor groots spektakel: Aida in de opera van Luik
0
SHARES
208
VIEWS
Deel dit artikel op FacebookDeel dit artikel op TwitterDeel dit artikel via Whatsapp

Onlangs werd de functie voor operadirecteur van de Opéra de Wallonie-Liège vacant verklaard. Op 1 juli 2022 zou Stefano Mazzonis di Pralafera op pensioen gaan. Zou. Zover mocht het niet komen. De man die synoniem werd van opera en bravoure overleed onverwacht op 7 februari 2021, 72 jaar jong. Een shock ging en gaat door operaland. Mazzonis was immers heel wat meer dan de directeur van een of ander operahuis.

Sta me toe om de sopraan Karen Vermeiren te citeren in haar afscheidswoord op haar facebookprofiel.

Karen Vermeiren: “Gisteren overleed de meest kleurrijke, flamboyante operadirecteur. Stefano Mazzonis di Pralafera leidde met verve de opera in Luik, reeds sinds 2007, waar hij de meest betoverende, vaak super traditionele producties tot leven bracht. Steeds met klinkende namen als Deborah Voigt, Angela Gheorgiu, Jessica Pratt, Leo Nucci, Juan Diego Flores, Elina Garanca, om er maar een paar te noemen. Hij was vaak degene die Belgisch talent een eerste kans bood en zich inzette om ook kinderen en jongeren mee te sleuren in de verslavende wereld van de opera door schitterende jongerenproducties op poten te zetten. De ontelbare gala’s, vaak met mogelijkheid de sterren te ontmoeten…

Zijn kracht om de opera tot een magische plek om te toveren was magnetisch…

Ik wens zijn familie en dierbaren veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. Hij was simpelweg iemand die je nooit zal vergeten… Luik was echt mijn guilty pleasure. Luikse ballen eten aan de overkant en dan gaan loeren naar die wereldsterren. Soms ook wel naar slechte enscenering en zangers op de terugkeer van een hoogtepunt van weleer, maar man… wat had je in die opera altijd zoveel pret en altijd iets om over te discussiëren met vrienden en collega’s. Het was altijd een belevenis. Ik denk dat iedereen dit kan beamen. RIP”. Tot zover Karen Vermeiren die hier perfect verwoordt wat talloze mensen alleen maar kunnen beamen.

Net voor de eerste coronalockdown kon en mocht ik in februari 2020 nog een Gouden Label Opera overhandigen in ‘zijn opera’ voor de wereldwijd op gejubel onthaalde productie Don Carlos (Verdi). De tinteling in zijn pretogen was veelzeggend, net als zijn dankwoorden waarmee hij ons webmagazine op een hoger schavot plaatste.

Aan Stefano Mazzonis di Pralafera heb ik alleen maar de beste herinneringen. Een pretentieloze man, zonder enig snobisme, zich steeds gelijk zettend met wie hij in contact kwam, nooit de boventoon spelend. Iedereen kreeg aandacht van hem, denk maar hoe hij mensen met beperkte gaven en andere handicaps rollen gaf in tal van operaopvoeringen. Je zag die mensen dan stralen van geluk. Achter het podium bij het overhandigen van de laatste Gouden Label kreeg ik van enkele van die mensen een dikke kus. Kijk eens, dat zou in geen enkel ander operahuis nog maar denkbaar zijn.

Deze man, die zoveel meer was dan de directeur van een operahuis, trok jongeren aan die zich in het dagelijks leven ledig hielden met niks doen. Zijn huis stond open voor hen en ze vulden mee de zaal. Ooit kon ik met enkele onder hen spreken na een Don Giovanni, geen eenvoudig werk om als allereerste opera te ervaren. Er waren straatcriminelen bij. Zij waren enorm onder de indruk van het geheel, maar vooral van die directeur die hen zomaar in zijn opera wilde ontvangen en een receptie gunde en nog straffer, met elk van hen een korte babbel deed. Kijk, alleen al zijn pedagogisch inzicht was zo sterk dat hij die meelopers die criminaliteit uit verveling plegen tot inzicht en inkeer kon brengen. Geloof je me dat ik tijdens die fameuze opvoering twee van die straffe gasten tranen zag afvegen? Zij zullen nu ook hun tranen vegen, net als zeer veel betrokkenen, van zeer nabij of van ver die in contact kwamen met deze Schone Mens, de man die Kunst om de Kunst bracht, deze dienaar van Het Schone.

Ach toch, jij beste rakker, jeugdige deugniet die altijd een guitenstreek scheen te gaan uithalen, maar dan met stijl en klasse, met smaak voor het beste van het beste, het gemis aan jou kent nog maar een begin.


  • WAT: In Memoriam Stefano Mazzonis di Pralafera, directeur van de Opéra de Wallonie-Liège
  • FOTO’S: © Opéra de Wallonie-Liège

 

1 of 3
- +
Over het regieconcept van Stefano Mazzonis Di Pralafera: een geslaagde aanpassing. Een verhaal dat naar de huidige samenleving met zijn culinaire hype is verplaatst, amuseert  beter dan een verhaal uit Offenbachs tijd met zijn militaire exploten.
Tags: Opéra de Wallonie-LiègeStefano Mazzonis di Pralafera
Vorig artikel

ATV In de Buurt: zelf klavecimbels bouwen

Volgend artikel

Memento Mori, vier het leven

Volgend artikel
Memento Mori, vier het leven

Memento Mori, vier het leven

Klassiek Centraal – Playlist

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Volg ons op Sociale media

  • 5.5k Fans
  • 148 Followers
  • 2.2k Subscribers
Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ? Hou je van Schrijven ?

Aanbevolen

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

Clare Hammond speelt variaties uit de 20e en 21e eeuw

1 dag ago
Logos robotorkest speelt Equilibrium

Logos robotorkest speelt Equilibrium

5 dagen ago
Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

Louis Andriessen: reflecties na een levenslange rebellie

6 dagen ago
Een muzikale reis die continenten samenbrengt

Een muzikale reis die continenten samenbrengt

6 dagen ago

Categorieën

  • Boeken
  • Cd & DVD
  • Concerten
  • Dans
  • Evenementen
  • Gouden Labels
  • Interviews
  • Nieuws
  • Opera & Muziektheater
  • Opinie
  • Recensies

Topics

Alain Altinoglu Aloïs Van Tongerloo Amuz Antonio Pappano Antwerp Symphony Orchestra Bach Ballet Vlaanderen Beethoven Bozar Brussels Philharmonic Claude Debussy De Munt deSingel Erato Erik Langeveld Erna Metdepenninghen Festival van Vlaanderen Flagey Franz Schubert Gaetano Donizetti Gouden Label Harmonia Mundi Hermine Couvreur Johannes Brahms Johann Sebastian Bach Joseph Haydn Klassiek Centraal Lore Binon Lucrèce Maeckelbergh Ludwig Van Beethoven Lunalia Maurice Ravel Michel Dutrieue Mozart Nominatie Gouden Label Opera Ballet Vlaanderen Opera Vlaanderen Opéra royal de Wallonie Robert Schumann Roger Creyf Schubert Sidi Larbi Cherkaoui Stefano Mazzonis di Pralafera Viviane Redant Wolfgang Amadeus Mozart
  • TIp de redactie
  • Vrijwilligers gezocht!
  • CD / DVD Shop

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Gouden Labels
  • Recensies
    • Cd & DVD
    • Concerten
    • Opera & Muziektheater
    • Evenementen
    • Boeken
    • Dans
  • Contact
  • Wie zijn wij

© 2020 Klassiek Centraal - Gebouwd door OMJB.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist