De beiaard van de Mechelse Sint-Romboutskathedraal kreeg in 2011 een grote onderhoudsbeurt. Stadsbeiaardier Eddy Mariën vertelt over de geschiedenis, de muzikale mogelijkheden en de technische aspecten van dit boeiende instrument. Het beiaardspel is in de zaal te zien en te horen! Norbert Van Wijnsberghe van Clock-O-Matic belicht de onderhoudswerken die zijn uitgevoerd.

De beiaard is een typisch Vlaams muziekinstrument met een geschiedenis van vijfhonderd jaar. Om dit mechanische instrument in optimale conditie te houden gebruikt men hedendaagse technieken.

Stadsbeiaardier Eddy Mariën vertelt over de geschiedenis van dit boeiende instrument – het grootste van alle muziekinstrumenten – en toont concreet wat de muzikale mogelijkheden ervan zijn. Ook gaat hij dieper in op de technische aspecten van de beiaard. Als illustratie wordt de Sint-Romboutsbeiaard met klank en beeld in de zaal gebracht: u ziet en hoort de beiaardier spelen.

Het afgelopen jaar kreeg de Mechelse beiaard een groot onderhoud. Norbert Van Wijnsberghe van Clock-O-Matic vertelt welke herstellingen er zijn uitgevoerd en met welk resultaat.

Eddy Mariën is stadsbeiaardier van Mechelen, Leuven en Halle en docent aan de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn in Mechelen. Hij was adviseur voor de nieuwe beiaarden van Meise en van Alverca (Portugal) en voor het grote onderhoud van de Sint-Romboutsbeiaard in 2011.

Clock-O-Matic nv uit Holsbeek legt zich nationaal en internationaal toe op techniek voor beiaarden, klokken en torenuurwerken. Het renoveerde o.m. de beiaarden van Mechelen, Brugge, Oudenaarde en Doornik en bouwde nieuwe instrumenten voor Kortrijk, Praag (mobiel) en San Pascual in Spanje.