Het ANV kent jaarlijks maximaal drie Visser-Neerlandiaprijzen toe waarvoor het publiek voordrachten kan doen in de categorieën cultuur, persoonlijke verdienste en maatschappij.

Het Algemeen-Nederlands Verbond, dat het Visser-Neerlandiafonds beheert, wil de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen bevorderen. Grondlegger van het fonds is mr. H.L.A. Visser, die in de Tweede Wereldoorlog een groot deel van zijn vermogen aan het ANV naliet met de bedoeling deze gelden volgens zijn idealen te besteden. Hieruit zijn de Visser-Neerlandiaprijzen voortgekomen, die het ANV sinds 1955 toekent.

Inzet voor jong talent van eigen bodem

Wilfried Westerlinck krijgt deze  persoonlijke prijs voor zijn jarenlange inzet en doorzettingsvermogen om collega-componisten, uitvoerders en jonge ensembles een waardige plaats te geven op het concertpodium. De componist zet zich sinds lange tijd met niet aflatende energie en diplomatie in om de Vlaamse muziek te promoten, te programmeren en te laten uitvoeren door zowel musici van eigen boden als door buitenlandse ensembles.

De prijzen zullen in het voorjaar van 2016 worden uitgereikt. Aan de prijs is een bedrag van 15.000 euro verbonden.

Over de laureaat zelf

Wilfried Westerlinck , ° Leuven, 3 oktober 1945, volgt aanvankelijk les aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Antwerpen, gevolgd door een vervolmakingcursus bij Igor Markevitsj in Monte Carlo. Van 1971 tot 1983 geeft hij Muziekanalyse en Vormleer aan het Conservatorium van Antwerpen. Tussen 1968 en 2001 werkt hij bij Radio 3 (VRT) als muziekproducer, verantwoordelijk voor kamermuziek en de grote evenementen.
Hij ontvangt in 1972 de Tenuto-prijs voor ‘ Metamorfose’ een werk voor groot orkest. Later volgde de Jef Van Hoof-prijs, de Herman Roelstraete onderscheiding en de Prijs van de provincie Antwerpen. Van deze provincie ontvangt hij in 1985 ook de Eugène Baie-prijs voor de artistieke kwaliteit van zijn oeuvre. Als ‘ composer in residence’ wordt hij in 1983 uitgenodigd op het 4th International Brass Quintet Festival in Baltimore en in 1995 op het eerste festival ‘ I Fiamminghi in Campo’ in Antwerpen. Tussen 2003 en 2008 is hij regelmatige te gast  bij de Spaans-Nederlandse kunstenaarskolonie   ‘ Fundacion Knecht-Drenthe’.  In 2004 is hij gastleraar voor compositie aan de Muziekacademie van Gdansk (Polen). En in  maart 2006 biedt de Baylor University in Texas hem een gastprofessoraat aan, dat afsluit met een concert dat uitsluitend aan zijn werk is gewijd.
Zijn oeuvre bestaat voor uit kamermuziek , waarbij aandacht voor kleur, timbre en natuurlijk sonoriteit van de instrumenten het halen op vernieuwing en experiment. Uitgangspunt voor vele werken vormen dan zowel visuele als literaire prikkels.