In 1884 bestelde Peter Benoit, toenmalig directeur van het Conservatorium van Antwerpen, een vleugelpiano bij de Parijse pianobouwer Pleyel. Sinds 1967 bewaren we deze ‘Benoit-Pleyel’ in Museum Vleeshuis. Steun de restauratie van deze concertvleugel, zodat ook toekomstige generaties kunnen kennis maken met de laat-19de-eeuwse klankwereld van Peter Benoit en zijn tijdgenoten.

Het instrument

Sinds 1967 bewaart Museum Vleeshuis, in permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, een concertvleugel uit 1884, gebouwd door de gerenommeerde Parijse firma Pleyel: de Benoit-Pleyel. Zogenoemd omdat Peter Benoit het instrument liet aankopen toen hij directeur was van de Stedelijke Muziekschool van Antwerpen (later Koninklijk Conservatorium van Antwerpen) en de piano lange tijd in zijn bureau stond.

Het instrument is in de loop der jaren onbespeelbaar geworden en wordt nu in samenspraak met het Conservatorium en dankzij het Peter Benoit Fonds de komende tijd naar bespeelbare toestand gerestaureerd.

Steun het project

Steun als muziekliefhebber het restauratieproject via de projectrekening die het Peter Benoit Fonds bij de Vlaamse erfgoedvereniging Herita opende.

Maak je minstens 40 euro over op de rekening ‘Benoit-Pleyel’ BE08 7430 7504 8813 dan ontvang je van Herita een fiscaal attest, waarmee je 45% van je gift terugkrijgt in de vorm van belastingsvermindering.

De restauratie

De opdrachtgevers willen dit muzikaal erfgoed opnieuw laten klinken, zodat ook toekomstige generaties kunnen kennis maken met de laat-19de-eeuwse klankwereld van Peter Benoit en zijn tijdgenoten. Het respect voor de historische waarde en de erfgoedwaarde van het instrument staat centraal.

De restauratie wordt gefinancierd door het Peter Benoit Fonds, dat zo een bijdrage levert aan het in stand houden van belangrijk (Vlaams) muziekerfgoed. Na de restauratie zal de piano in Museum Vleeshuis worden tentoongesteld en gebruikt worden voor concerten met laat-19de-eeuwse en vroeg-20ste-eeuwse muziek.

De restaurator

Het Peter Benoit Fonds heeft met instemming van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen beslist om de restauratie van deze historische piano toe te kennen aan Atelier Herkenrode, dat geleid wordt door Yannick Wijnants.

Ambachtelijk meesterschap staat centraal in Yannicks aanpak en hij bewaart de historische waarde van het instrument zoveel mogelijk. Het Peter Benoit Fonds koos bewust voor een jonge restaurator. Zo kan de complexe en bijzondere kennis nodig bij de restauratie van historische instrumenten ook door een nieuwe generatie worden uitgebouwd, bewaard en in de praktijk gebracht.

Yannick Wijnants werkte onder meer bij Philippe Jolly en Pianos Balleron waar hij uitvoerig ervaring opdeed met het stemmen, intoneren en restaureren van historische Franse vleugelpiano’s van onder meer Pleyel, Erard, Pape, Rollers & Blanchet en Gaveau. Hij liep ook stage bij de befaamde pianoforterestaurator en -bouwer Christopher Clarke. Recent richtte hij zijn eigen atelier, Atelier Herkenrode, op. Hij werkte zopas de restauratie af van een bijna identiek instrument.

Mededeling Museum Vleeshuis, Antwerpen


  • WAT: Restauratie piano ‘Benoit-Pleyel’
  • PROJECTLEIDING: Museum Vleeshuis Antwerpen
  • FOTO’S: © Museum Vleeshuis