Een muziekprijs nodig? Maak je keuze: een Ultima of liever een Mia, een Supernova? Neen natuurlijk, liefst toch een Klara! Maar er zijn ook nog Caecilia’s en Gouden Labels te krijgen. En bij de Franstalige buren les Octaves. Maar de Klara’s bijten in het nieuwe jaar altijd de spits af om verdienstelijke muzikanten en producties van het voorbije jaar te lauweren met een houten Klara-logo.   .
Een feestelijke intocht was het voor  genomineerden en genodigden : aan de rode loper op de trapjes van Flagey verwelkomd worden door de Harmonie d’Accordéon de Bruxelles. Binnenin volgde dan eerst nog wat opwarming met muziek van  De Beren Gieren. “Hier is de lente, hier zijn de Klara’s” zei een vrolijke  presentatrice Greet Samyn. Die jonge Beren mochten van haar eerst wat “kliederen” met hun toch wat speciale jazz. Het was de muziekdirecteur van het Klarafestival zelf, Hendrik Storme, die de eerste Klara mocht uitreiken, deze voor “Jonge Belofte”. Vorig jaar stond ze op de shortlist, vandaag was het “prijs” voor sopraan Lore Binon. Ze vertelde het publiek dat ze zo blij is om elke dag muziek te kunnen maken maar nu was ze wat nerveus “want ik moet praten in plaats van zingen….”. Klara voor soliste van het jaar werd “leading lady” van de gambisten, Romina Lischka. Uit het juryrapport: “veelzijdig, innovatief, oude en nieuwe muziek mixen met Indische en Arabische klanken”, favoriete gambiste van Herreweghe en meer op tournee dan thuis! De Klara voor Ensemble ging naar Ictus dat nu al 25 jaar de wereld rondreist met “contemporary music”. 2018 was voor hen een boerenjaar zei Hendrik Storme. Eén voorbeeld? Voor het eerst sinds 1882 klonk er tijdens de  Bayreuther Festspiele ‘nieuwe muziek’ en zij speelden het: de opera “Der verschwundene Hochzeiter” van de Oostenrijker Klaus Lang. In de gaten te houden: hun verjaardagsconcert in Kaaitheater op 18 december.

Er volgde nog meer aandacht voor hedendaagse muziek. Een double bill voor  Annelies Van Parys: “Componiste van het Jaar” én “Muziekpersoonlijkheid van het Jaar”. Kan moeilijk anders met vier opmerkelijke creaties in het afgelopen jaar, waaronder dat indrukwekkende A war requiem. Er komt dit jaar nog een creatie,  op vraag van het Concertgebouworkest, opgedragen aan haar ‘spectrale’ leermeester Luc Brewaeys. “Dank zij hem sta ik hier”, eerde Annelies Van Parys hem.

En dan was er die bijzondere  “Iedereen Klassiek”- Klara. Dat is er een voor wie die slogan niet enkel in het hart draagt maar daar ook dagelijks aan werkt. Klara zocht voor die eerste keer een “missionaris van de klassiek muziek” en vond die bij een  onderpastoor die honderden jongeren uit zijn streek – Ekeren en Noord Antwerpen – leerde zingen: Jef Cleymans, een tachtiger ondertussen, oprichter en bezieler van  al die ‘C-koren’, een van de grootste koororganisaties van het land.

Ten slotte de Carrièreprijs. Die was voor Jerry Aerts, algemeen en artistiek directeur van deSingel, dat hij opwaardeerde tot “Internationaal Kunstencentrum van Vlaanderen”. Hij staat aan de vooravond van zijn pensioen en, leuke toevalligheid, wordt straks  opgevolgd door Klarafestival directeur Hendrik Storme.  Cultuurminister Sven Gatz mocht die Klara uitreiken en schetste Aerts als een geboren netwerker, die bovendien ook het gebouw “verdubbelde”. Steeds aanwezig, nooit nadrukkelijk, zo noemde Gatz hem. Chantal Pattyn had nog een andere typerende omschrijving van zijn kwaliteiten opgevangen: “Kung Fu Panda”.

Uiteraard waren er nog Klara’s voor de beste cd’s uit de categorieën Klassiek, Jazz en Wereldmuziek. Maestro-presentator Marc Janssens mocht een prijs geven aan de beste Belgische klassieke producties, voor de Maria Vespers door Philippe Herreweghe en zijn Collegium Vocale (Phi) en aan de beste internationale cd en die was voor Chopin:  Ballades & Nocturnes van Leif Ove Andsnes, uitgebracht bij Sony.  De jazz-vrouw van Klara, Lies Steppe, mocht dat doen voor de bekroonde jazzproducties. Het gaat goed met de jazz in ons land zei ze, we blijven vernieuwen en de prijs ging naar het impressionistische Particles van het Ben Sluijs Quartet, (On Purpose Records). De beste internationale cd was er een die hier in eigen land is opgenomen in deze eigenste Studio 4 van Flagey, tijdens een  concert van het Fred Hersch trio, Live in Europe  (Palmetto Records). Late Night man Bart Vanhoudt reikte de Klara’s uit voor de Wereld Muziek cd’s. Aan Naktes  (“Nacht”) van het trio Merope voor de Belgische productie. Een  trio met de Litouwse zangeres en fluwelen stem Indrė Jurgeleviciute, gitarist Bert Cools met zijn minimale electronics en bansurifluitist Jean-Christophe Bonnafous (label Granvat).   En dan een Klara voor die andere revelatie, voor de internationale cd Partir van Elina Duni (ECM/Universal). Een Zwitsers-Albanese zangeres die zelf ook aan de piano zit en zich ook op gitaar en percussie begeleidt met een beklijvend verhaal over migratie, in een stijl die traditionals, world en jazz combineert. Beluister of herbeluister al deze muzikanten in de programma’s Late Night Lab,  Late Night Jazz en Maestro!


  • WAT : Uitreiking Klara Prijzen
  • WANNEER : vrijdag 22 maart 2019, studio 4 Flagey
  • FOTO’S: © Klara