De Caecilia-prijzen 2015 zijn bekend, de uitreiking werd uitgesteld. De reden is meer dan begrijpelijk. 22 maart was voorzien en die dag werd ons land door terreur door elkaar geschud. De uitreiking werd verdaagd naar 3 juni 2016, 18.30 uur in Flagey en het bleek dat uitstel gelukkig geen afstel is !

Jury

Voorzitter van de jury : Hans Reul, BRF

Leden van de jury : Bernadette Beyne, rédacteur en chef de Crescendo Magazine – Mirek Cerny, Het Nieuwsblad – Michel Hambersin (Serge Martin), Le Soir – Lucrèce Maeckelbergh, Klassiek Centraal – Martine D. Mergeay, La Libre Belgique, Diapason – Stephan Moens, De Morgen – Véronique Rubens, Staalkaart, VRT (Klara) – Bernard Schreuders, Forum Opera

De prijzen

Cantigas de Santa Maria
Hana Blazikova
Barbora Kabátkova, Margit Übellacker, Martin Novak
(Phi)
Cantigas de Santa Maria is de grootste middeleeuwse verzameling Marialiederen geschreven in de volkstaal. De verzameling telt 419 devotieliederen uit de 13de eeuw, samengebracht in opdracht van koning Alfonso X, el Sabio. Het sobere stemgeluid van de vrouwen,  die antieke harpen bespelen, zorgen voor de niet te evenaren sfeer van dit prachtig schijfje met een twintigtal liedjes. (Mirek Cerny)

Roland de Lassus – Biographie musicale, Vol. V
Vox Luminis, Lionel Meunier
(Musique en Wallonie)
Overal in het Europa van de 16e eeuw vinden we Lassus terug. Met een welluidende wendbaarheid en in duizelingwekkend vlucht volgt Vox Luminis hem in dat kosmopolitische parcours. Het bijhorende CD-boekje is, zeker in deze tijden van dematerialisatie een prachtproduct geworden. 
Richard Delalande
Leçons de Ténèbres
Ensemble Correspondance
Sophie Karthäuser, Sébastien Daucé
(Harmonia Mundi)
Gebaseerd op de Lamentations de Jérémie, waren deze Leçons des ténèbreseen hoogtepunt tijdens de Goede Week in het 17e eeuwse Parijs. Onder de leiding van Sébastien Daucé, evenaren Sophie Karthäuser en het Correspondance Ensemble hier gelijkaardige ingehouden hoogtepunten van intensiteit.
Robert Schumann
Concerto pour violon, Trio à clavier n°3
Freiburger Barockorchester
Isabelle Faust, Jean-Guihen Queyras, Alexander Melnikov
(Harmonia Mundi)
Door hun Schumann-trilogie te openen met het Concerto voor viool en het Trio op. 110, nemen de uitvoerders een heel pak risico’s: controversieel werk, op darmsnaren en historische instrumenten, een concerto dat helemaal in het middenregister ligt en waarvan het “tempo giusto” zich niet onmiddellijk prijsgeeft. Die uitdaging aannemen, met zo’n overtuiging en zo geslaagd, dat getuigt van een diepe en zelfs intieme kennis van de componist.
« Joyce & Tony at Wigmore Hall » 
Haydn, Rossini, De Curtis, Foster, etc.
Joyce Di Donato, Antonio Pappano
(Erato)
Er zijn van die cd’s die een mens gewoon gelukkig maken. Wat moet dit voor een fantastisch concert geweest zijn, daar in Wigmore Hall in Londen! Van Haydn tot Jerome Kern en van Rossini tot Francesco Santoliquido (ik vind het niet uit!): Joyce Di Donato en Antonio Pappano zijn een dreamteam. (Stephan Moens)

Johann Sebastian Bach 
Imagine 
Jean Rondeau, clavecin
(Erato)
Een eerste album! Door te kiezen voor transcripties van Bachs’ concerto’s voor viool, luit of fluit (en ook nog eens het Italiaans Concerto) kiest deze jonge klavecinist niet de gemakkelijkste weg. Maar dat noemt hij zelf Bach benaderen met “verbeeldingskracht”. En hij doet dat met respect én vrijheid, zonder belerend of supersonisch te willen zijn, maar met een rijke en genuanceerde sonoriteit.
Wolfgang Amadeus Mozart
Die Entführung aus dem Serail
Robin Johannsen, Mari Eriksmoen, Maximilian Schmitt, Julian Prégardien, Dimitry Ivashchenko, Cornelius Obonya
Rias Kammerchor, Academie für alte Musik Berlin, René Jacobs
(Harmonia Mundi)
René Jacobs geeft ons hier weer eens een voorbeeld van zijn meesterschap in het “audiodrama” door aan dit Singspiel schittering, emotie en leven te geven. Muziek en theater zijn één, zelfs de gesproken dialogen – vervolledigd  met aanvullende muziek (en geluidseffecten) …- treden binnen in het intieme proces dat zich afspeelt tussen zijn gepassioneerde en geloofwaardige zangers.
Witold Lutoslawski
Piano Concerto, Symphony no. 2
Krystian Zimerman, Berliner Philharmoniker, Simon Rattle
(DGG)
Muziek van na 1950 heeft het moeilijk om in het reguliere repertoire opgenomen te worden. Deze twee werken van Lutoslawski zijn blijvers, ook dankzij deze gedreven uitvoering. Ritmische precisie en kleurenpracht gaan steeds hand in hand: het recept voor subliem muzikaal vuurwerk.  (Véronique Rubens)

Giuseppe Verdi
Aida
Anja Harteros, Jonas Kaufmann, Ekaterina Semenchuk, Ludovic Tézier, Erwin Schrott
Coro e Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia Roma, Antonio Pappano
(Warner Classics)
Op deze integrale Aida-opname inspireert Antonio Pappano zijn eigen koor en orkest tot de meest genuanceerde emoties. Hij heeft bovendien uitgelezen solisten als partners. Beluister de cd en wordt betoverd door de muziek, van het zachtste pianissimo tot het hevigste crescendo. (Lucrèce Maeckelbergh)

Johann Sebastian Bach
Passions (Johannes Passion)
Mark Padmore, Christian Gerhaher, Roderick Williams, Topi Lehtipuu, Camilla Tilling, Magdalena Kozena, Peter Sellars, Berliner Philharmoniker, Rundfunkchor, Simon Rattle
(Berliner Philharmoniker Recordings) 2 DVD
Is het ensceneren van de Passies van Bach waanzin of godslasterend? Peter Sellars en Simon Rattle maken er geen spetterend spektakel van, maar eerder een ritueel waarbij kunstenaars zich met hart en ziel uitleveren aan en opgaan in een “gemeenschappelijkheid” van een bijna ondraaglijke schoonheid, die ons naar de keel grijpt en overrompelt. 

PRIJS SNEPVANGERS PRIX SNEPVANGERS

Philippe Boesmans
Au Monde
Frode Olsen, Werner van Mechelen, Stéphane Degout, Patricia Petitbon
Orchestre Symphonique de la Monnaie, Patrick Davin
(Cyprès)Philippe Boesmans betovert ons nog maar eens met zijn compositietalent voor stemmen: melodische lijnen van een intens boeiende schoonheid, met een perfecte symbiose tussen tekst en muziek. Uitvoerders van deze Muntcreatie doen zonder meer recht aan deze parel van de hedendaagse opera.

FLAGEYPRIJS / PRIX FLAGEY 2015Philippe Boesmans

EREPRIJS / PRIX D’HONNEUR 2015Harry Halbreich
Tot de muziek toetreden is als in het klooster treden. Dat krijgt iedereen te horen die ooit de keuze maakt om zijn of haar leven in het teken van de toonkunst te plaatsen, zij het door een instrument te bespelen, een zangcarrière aan te vatten of door andere musici te dirigeren. Men kan echter ook op een andere manier je leven lang met muziek bezig zijn – meer achter de schermen, maar even toegewijd, door over muziek te schrijven of muziek te creëren. Door na te denken over muziek, haar te becommentariëren, te analyseren, inzichtelijk te maken. Dat is wat Harry Halbreich bijna zeventig jaar lang heeft gedaan.

PRIJS VAN DE JONGE MUSICUS VAN HET JAAR 2015 /
PRIX DU JEUNE MUSICIEN DE L’ANNEE 2015
Jodie Devos
Sinds haar (bewogen) eerste ronde in de Koningin Elisabethwedstrijd 2014 verovert Jodie Devos alle harten – die van het publiek en die van alle musici die met haar samenwerken. Dankzij haar buitengewone talent, haar vrolijkheid en haar naturel. Maar als haar carrière zo’n hoge vlucht nam, dan is het vooral omdat ze hard werkt. In 2015 nam ze deel aan tal van nieuwe producties en zong ze voor het eerst in een Belgische opera: in de rol van Rosina in Rossini’s Il Barbieri di Siviglia, voor de Opéra Royal de Wallonie.