• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Nieuw op het podium

door: Ludwig Van Mechelen
28 oktober 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Pianoduo Scherz Arto Thomas Boodts  Greet Wauters
Share on FacebookShare on Twitter

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Eerlijk is eerlijk: we keken al een tijdje uit naar een optreden van het kersverse pianoduo Scherz’Arto, dat zijn Thomas Boodts en Greet Wauters, beiden student aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Antwerpen, leerlingen van Eliane Rodrigues – een van de betere pianopedagogen die ons land rijk is – en van Vitaly Samoshko. 

Nu is het niet de traditie, laat staan dagelijkse kost, om een studentenduo aan een recensie te onderwerpen. Toch krijgt u als lezer van Klassiek Centraal deze exclusieve première. Eindredactrice Hermine Couvreur – iemand met een superieur muzikaal gevoel – en ikzelf zijn samen aanwezig op een stormachtige zondagmorgen in de MA’GO muziekacademie te Antwerpen.

Het programma van dit middagconcert is vrij ambitieus. Elk een half uur solo en na een korte pauze, opnieuw een half uur als pianoduo (eerst op twee piano’s en daarna vierhandig).

Vrouwelijk toucher

Mijn collega vindt dat Greet Wauters een vrouwelijke toets brengt in haar optreden. Ze begint met de Sonate 1.X.1905 van Leos Janáček (1854-1928). Niet erg bekend en dit zeer ten onrechte. Janáček schreef relatief weinig voor piano, maar wel zeer originele en hoogstaande muziek. Deze sonate ontstond naar aanleiding van de gewelddadige dood van een betogende arbeider, een incident dat de componist zodanig aangreep dat hij zonder precedent als het ware een nieuwe muzikale taal ontwikkelde. Nog twee hoogtepunten uit zijn oeuvre voor piano zijn “In de mist” en “Op een overwoekerd pad” waarvan sporadisch een cd-opname te vinden is, o.a. met Urbain Boodts, vader van Thomas.

Greet Wauters speelt de wondermooie sonate “sterk en gevoelig”, vindt Hermine

Het Allegro assai (nr. 1) uit Drei Klavierstücke (D 946) van Franz Schubert (1797-1828) vindt Hermine zeer vrouwelijk. Toch is het niet Schuberts mooiste stuk. Bovendien werd het wat aarzelend vertolkt. Achteraf zegt Greet: “Misschien was het Allegretto (nr. 2) een betere keuze geweest”. Terloops: de Blüthner van de MA’GO heeft allicht zijn beste dagen gehad. Dat hoor je vooral in de hoge tonen. Over de rest van het register echter wel zeer aanvaardbaar tot goed.

Man aan het woord

Na het voor de hand liggende ‘vrouwelijke toucher’ van Greet Wauters is Thomas Boodts aan de beurt, met de Sonate in b van Franz Liszt (1811-1886). Even slikken. Is dit niet het werk waar menig ‘volwassen’ pianist zich bijna letterlijk de tanden op stuk bijt? Jawel. Zoals gezegd: een ambitieuze onderneming.

“Een moeilijk stuk, maar zeer boeiend”, vindt Hermine. En ja hoor: het is omzeggens niet uit te leggen waarom dit nu zo boeiend is, ondanks het feit dat een recensent ooit schreef dat men bijna wiskundig en allicht ook biologisch kan bepalen of iets ontroerend zal zijn of niet. Geloof ik dus niet. Van begin tot einde zit ik met kippenvel en tranen in de ogen geboeid te luisteren. Hier wordt muziek gemaakt, met passie. Natuurlijk gaat het hier en daar fout. En dat weet Thomas in de eerste plaats zelf. Maar hij valt niet door de mand en speelt voort… passioneel en zeer muzikaal.

“Daarvoor moet je sterk zijn”, weet Hermine. Ze weet ook dat een piano nogal wat te verduren krijgt onder Liszt…

Vierhandig

Na de pauze namen Greet en Thomas elk plaats achter een vleugel. Hermine: “Het is de eerste keer dat ik een stuk hoor voor twee piano’s”. Lindaraja van Claude Debussy (1862-1918) is iets wat je bijna nooit te horen krijgt. Dit wijst op een intelligente programmakeuze. Een echte melomaan wil maar al te graag iets ‘nieuws’ horen. Niet alleen de grijsgedraaide ‘top 100’ van de klassieke muziek. Herkenbaar Debussy, dat wel, maar ook voor doorgewinterde oren een complete verrassing. De moeilijkheid goed samen te spelen wordt behoorlijk overwonnen. Hier en daar een kleine aarzeling maar perfect opgevangen door deze twee ‘nieuwelingen’.

Voor de ‘quatre-mains’ A la Chapelle Sixtine van Franz Liszt zitten beide pianisten uiteraard naast elkaar aan één vleugel. Net zoals tijdens het hele optreden, zit het publiek muisstil, gefascineerd te luisteren. Die muzikanten onthullen ons iets, want deze Liszt – in tegenstelling tot de sonate in het eerste deel van het optreden – is quasi onbekend. Je moet al in serieuze naslagwerken gaan graven om hierover iets te lezen. “Opnieuw een voltreffer”, erkent Hermine.

Met een daverend applaus worden beide pianisten opnieuw op het podium gevraagd. Ze danken het publiek met een korte wals van Johannes Brahms (1833-1897).

Na het optreden mengen beide zeer getalenteerde maar bescheiden musici zich tussen het publiek en beantwoorden graag de vele vragen. “Hoe is het mogelijk dat iemand zoiets als die sonate van Liszt helemaal uit het hoofd kent?” Glimlach. Nieuweling of niet: er gaan een enorm aantal uren oefening vooraf, aan elk optreden door om het even welke muzikant… Proficiat met deze ‘eersteling’ alvast. Nog veel jaren goede moed gewenst en veel Hals- und Beinbruch!

Tags: Thomas Boodts
Vorig artikel

Onweerstaanbare bekoring

Volgend artikel

Schitterend concert met Heinz Holliger en Jan Michiels

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Recital Thomas Boodts
Nieuws

Recital Thomas Boodts

24 maart 2017
Volgend artikel
Heinz Holliger

Schitterend concert met Heinz Holliger en Jan Michiels

Alexandre Desplat en Brussels Philharmonic: de internationaal gerenommeerde componist nam ook zelf even de leiding van het huisorkest in handen.

Desplat plaatst orgelpunt op 40ste Film Fest Gent

Het Belcea Quartet: hun spel naderde de moeilijk te bereiken perfectie.

Belcea Quartet legt ziel bloot

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.