• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Nie ganz unglücklich

door: Tim De Backer
2 november 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Krystian Zimerman: ambachtelijke grandeur.
Share on FacebookShare on Twitter

Melomanen met een hart voor piano hadden deze midweekse avond met stip in hun agenda genoteerd. De Henry Le Boeufzaal was in schemer gehuld. Een witte raaf betrad het podium. Want de enigmatische Krystian Zimerman die Schubert speelt, dat is een zeldzaamheid.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Melomanen met een hart voor piano hadden deze midweekse avond met stip in hun agenda genoteerd. De Henry Le Boeufzaal was in schemer gehuld. Een witte raaf betrad het podium. Want de enigmatische Krystian Zimerman die Schubert speelt, dat is een zeldzaamheid.

Als een componistenleven zijn einde nadert, wordt alles weleens graag vanuit een bepaalde hoek bekeken. Of beluisterd, zo u wil. Maar de scheppingen van een genie laten zich niet in een hokje duwen, zelfs niet in meerdere. Het levende bewijs? Schuberts laatste pianosonates: een trilogie die onderhand een mythische status in de pianoliteratuur heeft verworven en waarvan Zimerman vanavond de laatste twee werken zou spelen. Schubert voltooide deze stukken een tweetal maanden voor zijn vroegtijdige dood op 19 november 1828. Ze vallen op door hun lengte en voortdurende ambiguïteit, door de chromatische zwerftochten in de hoekdelen, het meditatief melancholische karakter van de trage bewegingen en de amusante modulaties in de scherzi. Vreugde en smart klinken er als een ondeelbare, harmonische eenheid. Aan de pianist de niet te onderschatten taak om een boeiend verhaal te vertellen, een spanningsboog te trekken en deze eenheid op overtuigende wijze te herscheppen. 

Meesterlijke ontkoppeling

Het was een opvallend goedgemutste Zimerman die in obligate pitteleer op zijn concertvleugel toestapte. Met zijn keuze voor Schuberts 7 leichte Variationen (1810?) onderstreepte de eminente Pool dat gemoed: een vrolijk voorspel dat dartel voortkabbelde en alleen in de voorlaatste variatie even een introverter toon aansloeg. Met sprankelend toucher en een gedegen balans tussen linker- en rechterhand haalde Zimerman meer uit dit jeugdwerk dan je zou vermoeden. Het werd een leuke kennismaking voor het publiek en een interessant opwarmertje voor de uitvoerder.

Zonder dralen sneed Zimerman vervolgens de sonate in la groot aan. Het zou een onrustige muzikale reis worden. De panache waarmee het openingsthema werd neergezet (Allegro), stak fel af tegen de bijzonder fijnzinnige herneming in de coda. Ook het pulserende Andantino verraadde één en al gevoel, maar ook hier werd de tegenstelling met de fel aangezette woede-uitbarstingen van het middendeel ostentatief in de verf gezet. Naar het beeld van de hele vertolking kreeg het frivole scherzo (Allegro vivace) een behoorlijk stevige vaart mee. Kwam dit soms als ietwat gehaast over – voor een beter begrip van Schuberts muzikale parcours is het al eens goed om voor een modulatie een minuscule adempauze in te lassen – toch was de lichtheid waarmee Zimerman de toetsen beroerde onmiskenbaar briljant. Hetzelfde kan trouwens gezegd worden van de timing en spanningsopbouw in het rondo (Allegretto), waarin bas en discant op meesterlijke wijze ontkoppeld werden. Het gaf de finale niet alleen een etherisch mijmerend karakter, maar ook een aanstekelijke beweeglijkheid mee.

Levenskracht

Met een soort ambachtelijke grandeur zette Zimerman na de pauze Schuberts laatste pianosonate in. Aristocratische verfijning in de verstilde passages en rechttoe rechtaan geaccentueerd drama werden in het Molto moderato op beheerste wijze met elkaar afwisselend. Helaas minder terughoudend was daarentegen het gebruik van het pedaal in de o zo kenmerkende, mysterieuze bastriller. Die klonk bijgevolg nogal wollig, ja zelfs ietwat rommelig. In het magnifieke Andante sostenuto maakten diepe verslagenheid en innige berusting allengs plaats voor gedreven opstandigheid – een levenskracht die ook de rest van dit werk typeert en die compleet haaks staat op de gemoedstoestand waarin Schubert zich tijdens het componeren bevond. Met een vlijmscherpe aanslag echode het daaropvolgende scherzo (Allegro vivace con delicatezza) heerlijk weg om plaats te maken voor een ronduit grandioze finale (Allegro ma non troppo). Zimerman vermengde speelse lyriek moeiteloos met stormachtige declamaties, maar gaf de muziek vooral een uitgesproken drive en duidelijke opwaartse stuwing mee. Overweldigend.  

“Wer die Musik liebt, kann nie ganz unglücklich werden”, zo zou Schubert ooit beweerd hebben. Wie Zimerman tijdens dit bijwijlen hartverwarmende recital bezig hoorde evenmin.

Tags: BozarFranz Schubert (1797-1828)Henry Le BœufzaalKrystian ZimermanPianoRecital
Vorig artikel

Bach en de mysterieuze Goldberg

Volgend artikel

Leven en werk van Maurice Ravel

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade
Cd & DVD

Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade

Rautavaara: Piano Concerto Nr.3
New Releases

Rautavaara: Piano Concerto Nr.3

5 juli 2023
Carl Philipp Emanuel Bach: Cembalosonaten
New Releases

Carl Philipp Emanuel Bach: Cembalosonaten

2 juli 2023
Volgend artikel
Ravel ontrafeld

Leven en werk van Maurice Ravel

Fall, Ballet Vlaanderen

Ballet Vlaanderen ‘Fall’ (wereldpremière)

Jonas Kaufmann. Tenor: een compilatie van recensies die Voigt in chronologische orde gebruikt om het verloop van de carrière van Kaufmann te schetsen.

Jonas Kaufmann. Tenor

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.