• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Napels Teatro San Carlo, Aida

door: Redactie
24 december 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Napels Teatro San Carlo, Aida
Share on FacebookShare on Twitter

Om het operaseizoen 2013-14 te openen koos het Teatro di San Carlo van Napels (sinds 1737 terugblikkend op een indrukwekkende geschiedenis) voor “Aida” van Verdi. Een hulde aan de grote componist naar aanleiding van zijn tweehonderdste verjaardag en een herdenking van het feit dat Verdi in maart 1873 zelf naar Napels gekomen was om de enscenering van deze opera op zich te nemen. 

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Om het operaseizoen 2013-14 te openen koos het Teatro di San Carlo van Napels (sinds 1737 terugblikkend op een indrukwekkende geschiedenis) voor “Aida” van Verdi. Een hulde aan de grote componist naar aanleiding van zijn tweehonderdste verjaardag en een herdenking van het feit dat Verdi in maart 1873 zelf naar Napels gekomen was om de enscenering van deze opera op zich te nemen. 

Dit keer was de enscenering toevertrouwd aan Franco Dragone,  geboren in Cairano, een dorpje op zo’n honderd kilometer van Napels, maar op vijfjarige leeftijd met zijn ouders naar België geëmigreerd en nu internationaal gevierd voor zijn adembenemende spektakels die hij zowel in Las Vegas als in Macao of Abu Dhabi presenteerde en binnenkort ook in Brazilië en China.

Het realiseren van een  project van de Franco Dragone Entertainment Group is uiteraard iets anders dan werken in een operatheater met zangers die misschien niet de meest soepele acteurs zijn, koren die over het toneel moeten bewegen, syndicale eisen, een budget dat eerder beperkt is en een techniek die niet altijd feilloos werkt. De opvoering die ik bijwoonde, startte met ongeveer een uur vertraging wegens een  probleem met de belichting!

Belachelijk en pijnlijk

Maar Franco Dragone nam de uitdaging aan met de bedoeling “een  uitgepuurde en tijdloze “Aida” te brengen, zonder weelderige decors en versieringen, die een andere blik brengt op de wereld van vandaag. Vertrekkend van de schaduw wil ik een signaal van licht en hoop brengen”. Een mooi programma dat jammer genoeg niet in de scenische realisatie terug te vinden was (decor Benito Leonori, kostuums Giusi Giustino, licht Michel Beaulieu, video Olivier Simola). We werden geconfronteerd met een nagenoeg leeg toneel waarboven enkele zuilen zweefden, een omgekeerde beeldengroep en een grote zonneschijf, het geheel omgeven door dichte rijen touwen die gemanipuleerd werden door anonieme wezens die de hele tijd over het toneel kropen. Dat waren Dragone-acrobaten die slaven en andere onderdrukten van het machtssysteem moesten voorstellen. Zij traden ook even op in het ballet van het triomftoneel en waren in hun korte tussenkomst veel overtuigender dan de dansers van het balletcorps van de San Carlo die in tutu en collant evolueerden  in een nietszeggende klassieke choreografie. Ik weet niet wat Dragones bedoeling van deze ingreep was maar het resultaat was in ieder geval belachelijk en pijnlijk.

Uitstekend orkest

Zo virtuoos Dragone is in zijn grote spektakels, zo amateuristisch blijkt hij in zijn eerste opera-enscenering die ieder dramatisch elan miste. De tonelen volgden elkaar vlot en zonder problemen op maar geen enkel  kon beklijven tenzij wanneer een van de zangers voor een dramatisch moment wist te zorgen. De koren, in vormloze, enigszins oosters aandoende kostuums, werden als een uniforme massa behandeld, toneel op, toneel af en stonden gedurende het triomftoneel als één blok vooraan op de scène. De  personenregie was niet overtuigender en de personages kwamen pas echt tot leven in de individuele vertolkingen van de zangers, ondersteund door de energieke muzikale leiding van Nicola Luisotti aan het hoofd van het uitstekende orkest van de San Carlo. Samen deden ze Verdi alle eer aan met een uitvoering vol kleur en dramatische kracht, met subtiele nuances en ontroerende momenten.

Vooral muzikale hulde

Ik denk in de eerste plaats aan de zinderende Amneris, vol autoriteit van Ekaterina Semenchuk die, niettegenstaande haar witte haren en onmogelijke kostuums, een indrukwekkende verliefde en jaloerse koninklijke prinses op de planken zette met een homogene, expressieve mezzo-sopraan. Lucrezia Garcia leende aan Aida een soepele, heldere sopraan. Jorge De Leon (ook in een weinig flatterend kostuums gestoken) was een weinig temperamentvolle Radames maar liet een tenorstem met mooi metaal horen. Marco Vratogna was een vrij ruige Amonasro, Ferruccio Furlanetto een waardige, sonore Ramfis, Carlo Cigni een koning zonder allure en Massimiliano Chiaroll een bode die meer weg had  van een profeet. De koren zongen schitterend. Verdi werd dus vooral muzikaal hulde gebracht!

Tags: Giuseppe Verdi (1813-1901)OperaTeatro San Carlo
Vorig artikel

Choir of New College Oxford

Volgend artikel

Allegro Barbaro

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Ter info voor operaliefhebbers!
Nieuws

Ter info voor operaliefhebbers!

29 september 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Janos Matisse, Paysage

Allegro Barbaro

Het Quatuor Alfama: veel bezieling en gedrevenheid. Enkel bij het verlaten van het podium was er van enige aarzeling sprake.

Eentje om in het oor te houden ...

Klangwelten in Couven-Räumen

Klangwelten in Couven-Räumen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.