Muzikaal feest in Mons met Matthieu Idmtal

Donderdagavond dompelde de Brusselse pianovirtuoos Matthieu Idmtal het Waalse Mons onder in een grandioos Schumann-bad.

Het concert vond plaats in de recent gebouwde zaal Arsonic: ‘een plaats voor dromen en creaties die volledig aan de klank is gewijd, met de mysterieuze naam “Maison de l’Ecoute”’. Architecten Holoffe & Vermeersch ontwikkelden er in nauwe samenwerking met akoestisch onderzoeker Eckhard Kahle een origineel idee van Jean-Paul Dessy, cellist, componist, dirigent en artistiek directeur van Musiques Nouvelles.

Idmtal bracht drie meesterwerken van Schumann: Arabesque, Op. 18, Kreisleriana, Op. 16 en besloot met het wondermooie Kinderszenen, Op. 15. Drie muzikale parels die dankzij de indrukwekkende interpretatie van Idmtal het publiek in vervoering brachten en een adembenemende stilte opleverden.

De vele en vaak tegenstrijdige facetten van Schumanns muziek – van uitbundig tot ingekeerd, van wild tot rustig, van extatisch tot treurig – werden door de pianist trefzeker en met veel nuances ten gehore gebracht. De uitvoeringen deden zonder meer recht aan de rijkdom en diepgang van de composities.

Tot slot werd het publiek getrakteerd op een meesterlijk bisnummer, een verbluffend virtuoze variatie op een wals van Strauss, met name van Grünfeld: Soirée de Vienne, Op. 56. De technische perfectie werd hier muziek.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: