Nominatie Gouden Label voor de 4 cd's – Het relatief onbekend label Exton bracht tot hier toe vier cd’s uit met symfonieën van Gustav Mahler (nrs. 1, 3, 4 & 5). De live! opnamen door het Pittsburgh Symphony Orchestra o.l.v. Manfred Honeck, zijn een sonore revelatie van jewelste en tonen nog maar eens aan hoeveel Mahler de mensheid nodig heeft. Dit zijn cd’s om het nieuwe jaar op de allerbeste manier mee in te zetten. Ze zijn magistraal, overweldigend en subliem. Kortom, ze zijn onmisbaar!
Nominatie Gouden Label voor de 4 cd's – Het relatief onbekend label Exton bracht tot hier toe vier cd’s uit met symfonieën van Gustav Mahler (nrs. 1, 3, 4 & 5). De live! opnamen door het Pittsburgh Symphony Orchestra o.l.v. Manfred Honeck, zijn een sonore revelatie van jewelste en tonen nog maar eens aan hoeveel Mahler de mensheid nodig heeft. Dit zijn cd’s om het nieuwe jaar op de allerbeste manier mee in te zetten. Ze zijn magistraal, overweldigend en subliem. Kortom, ze zijn onmisbaar!
De Oostenrijkse violist en altist Manfred Honeck (°1958) was tien jaar lang eerste altist bij de Wiener Philharmoniker. Zijn broer Rainer is er overigens één van de concertmeesters. Als dirigent begon Manfred zijn carrière als dirigent van het Weens Jeugdorkest, waarvan hij mede oprichter was, en als assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jeugdorkest. Sinds september 2008 is hij o.a. eerste gastdirigent van het Tsjechisch Filharmonisch Orkest in Praag en nog in 2008 werd hij in opvolging van Sir Andrew Davis, benoemd tot dirigent van het befaamde Pittsburgh Symphony Orchestra in Pennsylvania. De immense ervaring die hij als altist, aangaande de mogelijke interpretaties van Mahlers sonoor universum, o.l.v van ’s werelds grootste dirigenten, opdeed, heeft nu zijn muzikaal/artistieke vruchten afgeworpen. En welke! Overheerlijke vruchten die uit de hemel zijn gevallen. Vruchten met de muziek van het joods kind uit het onooglijk gehucht Kaliště, met de muziek van de lievelingsuitverkorene van de onbevattelijke, onvoorstelbare almacht, die Hij de mensheid als geschenk heeft gegeven.
Mahler: Symphony No. 1 in D major 'Titan'
Deze Hybrid SACD bevat de opname van Mahlers indrukwekkende Eerste, zoals ze gespeeld werd op het inaugurele concert in september 2008 van Manfred Honeck als nieuwe “Music Director” van het Pittsburgh Symphony Orchestra. SACD staat voor super audio cd, bijzonder omwille van multi-channel- of surround-sound-opnamen. Hybride betekent dat ze ook op een gewone CD-speler in stereo kunnen worden afgespeeld, maar dan zonder de extra hoge geluidskwaliteit.
Gustav Mahler componeerde zijn Symfonie nr. 1 in D tussen 1884 en 1888, maar maakte significante herzieningen van het werk tijdens 1894. Het werk werd in première gespeeld in Boedapest in 1889, waar het werd gepresenteerd als een compositie met vijf bewegingen onder de titel "Symphonische Dichtung in zwei Teilen" (symfonisch gedicht in twee delen). In de daaropvolgende voorstellingen werd het werk gepresenteerd als "Titan", eine Symphonie in zwei Teilen. "Titan" verwijst naar de gelijknamige roman van de Duitse schrijver Jean Paul. Na verdere herzieningen liet Mahler de naam, de beschrijvende titels en het oorspronkelijk Andante als tweede deel met de naam "Blumine", weg. Mahlers Eerste symfonie wordt nu zo vaak uitgevoerd en uitgezonden dat het nog moeilijk voor te stellen is hoe vreemd, zelfs ongemakkelijk het moet hebben geklonken voor zijn eerste luisteraars. Nochtans is in deze nieuwe opname iets van die oorspronkelijke versheid en frisheid gerecapituleerd door het observeren van het enorm aantal gedetailleerde noteringen en aanduidingen van Mahler.
Kortom, een lezing die zelfs de meest fervente Mahlerianen verrast. Een schat aan kennis en een kenmerkende Weens-Boheemse, expressieve inhoud, ruim opgezet met royale verbuigingen van tempo en dynamiek binnen het groter kader. Een groot deel van de Eerste Symfonie is overigens ongewoon zacht, vooraleer de dirigent verondersteld wordt een storm in beweging te zetten. Hier uitzonderlijk virtuoos, plastisch, bijzonder emotioneel, maar toch heel doordacht analytisch. Wellicht één van de beste opnamen ooit gemaakt.
Mahler: Symphony No. 4 in G major
Sunhae Im (° 1976, sopraan), finaliste in 2000 van de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang. (De Canadese Marie-Nicole Lemieux won toen de eerste prijs.)
Deze 2 – channel hybride SACD opname van de Vierde Symfonie in G Major is de tweede release van het Pittsburgh Symphony Orchestra en haar nieuwe muziekdirecteur Manfred Honeck. De zangeres in het laatste deel is de Koreaanse sopraan Sunhae Im. Mahlers Symfonie nr. 4 in G Major werd tussen 1899 en 1901 geschreven. Het laatste deel bevat een lied voor sopraan getiteld " Das himmlische Leben" dat oorspronkelijk werd gecomponeerd in 1892. Het stelt de visie voor van de Hemel van een kind. De symfonie heeft een neoklassieke structuur en als gevolg van de kleinere orkestbezetting biedt de symfonie een ogenschijnlijk simpele en naïeve klankwereld. Het effect van de muziek is echter die typisch Mahleriaanse mengeling van het bevreemdende, het angstaanjagende en het idyllische, wat zorgt voor de bijzondere sfeer van het werk. Sommige van de contra-melodieën door de eerste hoornist bvb. in het Scherzo, klinken behoorlijk huiveringwekkend. Het lied in de finale, toch iets te snel van tempo, maar lieflijk gezongen door Sunhae Im, realiseert een fijne balans tussen helse drukte en gelukzaligheid.
Live opgenomen in de Heinz Hall in Pittsburgh, zorgt de rijkdom aan voorkennis en een opvallende, kenmerkende expressie voor een volbloed lezing die de vergelijking met de allerbeste opnamen kan doorstaan. Honeck doet niet aan modieuze miniaturisatie. Alles lijkt doelgericht op intonatie en openbaring. Hij opent de symfonie schattig en luchtig, houtblazers zijn aantrekkelijk, violen klinken lieflijk en in de finale klinkt Sunhae Im verheugd en doet ze het al bij al goed bij dat snelle tempo. Een aanrader.
Mahler: Symphony No. 3 in D minor
Michelle DeYoung (mezzo sopraan), Peter Sullivan (solo trombone) & George Vosburgh (posthoorn)
Pittsburgh Symphony Orchestra, Mendelssohn Choir of Pittsburgh & Children’s Festival Chorus of Pittsburgh, Manfred Honeck.
Na de succesvolle release door de hoog aangeschreven Oostenrijkse dirigent Manfred Honeck en het Pittsburgh Symphony Orchestra van de opnamen van twee van Gustav Mahlers symfonieën , nr. 1 in D major ( EXCL00026 ) en nr. 4 in G major ( EXCL00048 ) bevat deze 2-channel, dubbele SACD set een live uitvoering van Mahlers massale Derde Symfonie in D mineur. Deze Symfonie nr. 3 in D minor werd tussen 1893 en 1896 gecomponeerd en is de langste symfonie in het standaard repertoire . De symfonie heeft vijf delen en vergt een immense orkestbezetting, koor, kinderkoor en een vocale soliste. De etherisch verre posthoorn in het Scherzo, de plotselinge uitbarsting van ruwe elementaire kracht aan het einde van de beweging, Michelle de Young's “O Mensch ! “ is fascinerend en het “Bimm Bamm” van de kinderen in het vijfde deel, zijn prachtig en levendig. De grote, haast cinemascopische vergezichten die worden opgeroepen door de acht unisono hoorns bij de aanvang zijn heel opmerkelijk door hun diepte, breedte en donderende directheid.
Manfred Honeck (duidelijk een Mahler dirigent om voortaan mee rekening te houden) en zijn ingenieurs zijn indrukwekkend in het vangen van de bonte pracht van de enorme kracht van de klank. Dit is een bijzonder succesvolle nieuwe versie. Ten eerste is er het spel van het orkest. Dit orkest heeft een lange en indrukwekkende opnamegeschiedenis maar het heeft zelden zo prachtig geklonken als hier. Daarnaast is Manfred Honecks leiding een van de meest succesvolle lezingen van het werk die we in de afgelopen jaren hebben mogen beluisteren. De klank is ronduit geweldig. Niet te missen!
Mahler: Symphony No. 5 in C sharp (C♯ ) mineur
William Caballero (hoorn) & George Vosburgh (trompet)
Pittsburgh Symphony Orchestra, Manfred Honeck.
Deze 2-channel hybrid SACD van de 5de Symfonie is de vierde release in een cyclus van opnamen van Mahlers integrale symfonieën. Deze, voorlopig laatste, werd uitgekozen als Gramophone "Editor's Choice". Honeck wordt terecht beschouwd als een van de beste hedendaagse vertolkers van Gustav Mahlers muziek. Honeck dirigeerde het Pittsburgh Symphony Orchestra trouwens in een spannende, bekroonde prestatie van Mahlers Vijfde symfonie vorig jaar op de BBC Proms. De Symfonie nr. 5 in C sharp minor werd gecomponeerd in 1901 en 1902, vooral tijdens de zomermaanden in zijn tuinhuisje nabij Maiernigg.
Honecks nieuwe inzichten door een zorgvuldige lezing en heroverweging van de vele gedetailleerde aanduidingen van Mahler en de schitterende Pittsburgh koperblazers, verheffen in de grote open ruimte van hun thuisbasis, de prachtige Heinz-Hall for the Performing Arts uit 1927, het temperament en het fantastisch instinct van Mahlers muziek. De belangrijke momenten waarrond alle energie is geconcentreerd (de eerste hoornist is ronduit spectaculair), maken van de traditionele klank een overweldigende doch uitgebalanceerde sonoriteit. Bronstig, teder, contrapuntisch spel dat kleuren diviseert en immense kracht dat afwisselt met de meest subtiele verfijndheid. Prachtig gespeeld. Meteen luisteren!
Ik denk dat de essentie en het geheim van deze uitvoeringen het feit is dat Manfred Honeck één van de gelukkigste mensen ter wereld is. Hij werd nl. in 1958 geboren in een gezin van negen kinderen in het paradijselijke Nenzing nabij Bludenz in Vorarlberg en woont nu in het prachtig, idyllisch dorpje Altach in Vorarlberg met Christiane. Hij ziet haar even graag als destijds Gustav Alma en deelt met haar de niet te bevatten, gezegende rijkdom van zes kinderen. Met dank aan zijn ouders Frieda en Otto, dank aan de schitterende toon- en opname ingenieurs Mark Donahue, Dirk Sobotka en Mamiko Takayaen en… הודיה לקב"ה, אלוהים של גוסטב מאהלר (“met dank aan de Almacht, de God van Gustav Mahler”).