• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
donderdag, november 30, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Muziek is vrede

door: Lucrèce Maeckelbergh
1 juni 2018
in Concerten
Leestijd:4 minuten
A A
Muziek is vrede
Share on FacebookShare on Twitter

Het kan een wat ongewone titel zijn voor een recensie van een concert maar het waren de woorden waarmee dirigent Yannick Nézet-Séguin op donderdag 24 mei afscheid nam van het publiek na een schitterend concert, dat evenwel kort na het begin op spijtige en absoluut ongepaste manier onderbroken werd. Een bewonderenswaardige prestatie van Hélène Grimaud en The Philadelphia Orchestra dat ze toch nog met zoveel passie en inzet het programma hebben afgewerkt.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Een bezoek van pianiste Hélène Grimaud aan Brussel kan een pianoliefhebber moeilijk aan zich laten voorbijgaan, zeker niet als bovendien Yannick Nézet-Séguin ook van de partij is. Hij dirigeerde The Philadelphia Orchestra, het orkest waarvan hij muziekdirecteur is. Grimaud was soliste in het eerste pianoconcerto van Johannes Brahms, een van haar geliefkoosde componisten. Over haar liefde voor Johannes Brahms zegde ze ooit in een interview: Brahms is nobel, hem lukt de fijnste onderscheiding van gevoelens die je je maar kunt voorstellen. Tegelijk is zijn liefde mateloos, hij is wild en krachtig. Zo’n zuiverende balans tussen intellect en hart vind je geen tweede keer. Haar vertolking illustreerde deze omschrijving perfect. In het felle eerste deel liet ze zich gaan en speelde met ongebreidelde kracht de thema’s die Brahms als een introductie in het orkest al voorbereidde. Toch bleef het steeds beheerst en liet ze de passie niet ontsporen. Het adagio gaf ze gepaste intimiteit en ze liet zich van haar fijnzinnige kant horen. Het slotdeel bevestigde de natuurlijke aanpak van Grimaud om de veelal opgewekte thema’s moeiteloos te variëren en de veeleisende pianistieke partij als een vanzelfsprekendheid te spelen.

Incident

Na zowat een kwartier zag het er even bangelijk uit of we een volledig concert zouden kunnen meemaken in Bozar. Plots veerden twee vrouwen vanop de eerste rij recht, ze hielden een spandoek omhoog en begonnen slogans te tieren voor een vrije Palestijnse staat. Dit concert dat deel uitmaakte van een uitgebreide tournee van het orkest doorheen Europa met afsluitend drie concerten in Israël kaderde immers in een viering van 70 jaar Israël. Blijkbaar vonden een aantal activisten dat een aanleiding om herrie te schoppen. Even bleven orkest en soliste onverstoorbaar verder spelen, maar als het geroep aanhield, sloeg de dirigent kordaat af en vertrok met alle muzikanten van het podium. Uiteraard gejoel en gejouw van het publiek dat voor de muziek gekomen was. Als de verstoorders afgevoerd waren, duurde het een twintigtal minuten om de beslissing te kennen van de organisatoren hoe het verder zou gaan…. En jawel, het concert werd hernomen en verdergezet, tot grote vreugde en uitbundig gejuich van het publiek. De concerto van Brahms werd opgenomen na de lange orkestintro, vanaf de inzet van de soliste. Het was alsof ze met extra inzet speelden, want ze hadden zich niet gewonnen gegeven.

Hedendaags verenigd met romantiek

Na de pauze stond er eerst hedendaags werk op het programma van Wayne Oquin, Resilience voor orgel en orkest. Het was een Belgische première met de Amerikaanse organist Paul Jacobs. In het werk gaat het orgel een voortdurende dialoog aan met het orkest en het komt er meestal als het meest triomfantelijke instrument uit. Persoonlijk vond ik het converseren met de marimba het mooist. Het was natuurlijk ook een gelegenheid om het prachtig gerestaureerde orgel van Bozar nog eens tot zijn recht te laten komen. De “veerkracht” van de organist werd zeker op de proef gesteld, maar hij bracht het er virtuoos van af. Het werk is trouwens aan Paul Jacobs opgedragen. De uitbarsting van het orkest doet – vooral in de finale – erg aan filmmuziek denken.

Het laatste werk van het programma was de prachtige vierde symfonie van Robert Schumann. Al is de derde zeker populairder, de vierde is misschien wel fijnzinniger en zeker complexer. Johannes Brahms was er trouwens een groot bewonderaar van en uiteraard past het werk dan in dit programma – het is trouwens in dezelfde toonaard als Brahms’ pianoconcerto. Yannick Nézet-Séguin is een uitgelezen dirigent om deze symfonie aan te pakken door zijn scherpe analytische visie waardoor hij de motivische thema’s zeer afgelijnd in de instrumenten laat klinken, zonder de architectuur van het werk te verbrokkelen. De delen volgen elkaar trouwens zonder echte onderbreking op. Reeds bij de inzet laat het Philadelphia Orchestra de strijkers heerlijk lyrisch zingen en het delicaat-dansende thema in de hobo’s in het tweede deel, “Romanze”, kan als pure liefdesverklaring aan Clara geïnterpreteerd worden. Ook in de felheid van het scherzo en de heroïsche finale toont Yannick Nézet-Séguin zich als een dirigent met vooral gevoel voor finesse. Hij heeft zijn orkest perfect in de hand en nergens ontspoort romantiek tot pathetiek. Een prachtige uitvoering.

Tot besluit richtte de dirigent zich nog kort en gevat tot het publiek. Hij is geen man van de politiek, maar van de muziek en hij betreurde dat het concert voor slogans misbruikt werd. Ook het publiek komt voor de muziek stelde hij en daarom heeft hij met het orkest beslist het programma verder te zetten. Want muziek is vrede. Het publiek dankte met een staande ovatie.


  • WIE:The Philadelphia Orchestra o.l.v. Yannick Nézet-Séguin – Hélène Grimaud, piano – Paul Jacobs, orgel
  • WAT: Johannes Brahms, Wayne Oquin, Robert Schumann
  • WAAR: Bozar
  • WANNEER: 24 mei 2018
  • Foto: m.t.
Tags: BozarHélène GrimaudPaul JacobsThe Philadelphia OrchestraWayne OquinYannick Nézet-Séguin
Vorig artikel

Duits-Franse entente strijkt neer in deSingel

Volgend artikel

Met Bryn Terfel als Méphistotélès zou ik ook voor de duivel vallen.

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Oud en nieuw bij Le Concert Olympique: Beethoven en D’hoe
Concerten

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

29 november 2023
Sokolov speelt voor Amnesty International
Nieuws

Sokolov speelt voor Amnesty International

28 november 2023
Der Ring des Nibelungen met Alain Altinoglu en Romeo Castellucci
Concerten

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

23 november 2023
Driemaal hoera en staande ovaties voor Brad Mehldau in BOZAR
Concerten

Driemaal hoera en staande ovaties voor Brad Mehldau in BOZAR

4 april 2023
Clara & Robert Schumann: Piano concertos
New Releases

Clara & Robert Schumann: Piano concertos

14 februari 2023
BOZAR
Nieuws

BOZAR: Ode aan twee grote componisten

31 januari 2023
Volgend artikel
Met Bryn Terfel als Méphistotélès zou ik ook voor de duivel vallen.

Met Bryn Terfel als Méphistotélès zou ik ook voor de duivel vallen.

Spiegeltje spiegeltje aan de…

Spiegeltje spiegeltje aan de...

Hallucinante gokgekte in Opera Vlaanderen

Hallucinante gokgekte in Opera Vlaanderen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.