• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zaterdag, september 30, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Musical en opera, een gevarieerd repertoire in het Duits

door: Erna Metdepenninghen
2 december 2017
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Musical en opera, een gevarieerd repertoire in het Duits
Share on FacebookShare on Twitter

Het programma van de Volksoper, het tweede operahuis van Wenen, is altijd erg gevarieerd en biedt opera, operette, musical (altijd in het Duits) en ballet, creaties en repertoire. Twee avonden na elkaar boden de confrontatie van een Amerikaanse musical en een Italiaanse opera .

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

“Wie man Karriere macht, ohne sich anzustrengen” (Hoe men carrière maakt, zonder zich in te spannen) is de Duitse versie gerealiseerd door Roman Hinze van de musical van Frank Loesser uit 1961 “How to succeed in business without really  trying”. Het is het verhaal van J.Pierrepont Finch, een ruitenwasser die ervan droomt de maatschappelijke ladder op te klimmen en in een minimum van tijd de grote baas wordt van de World Wide Wicket Corporation (in de Duitse versie de World Wide Woppel Company). Het is een verhaal van de American Dream”die blijkbaar nog mogelijk was in de jaren vijftig van de vorige eeuw en tegelijkertijd een boos sprookje over de wereld van de Big Business. De regisseur Matthias Davids heeft gepoogd de Amerikaanse contekst te creëren in de suggestieve (en handig maneuvreerbare) decors van Mathias Fischer-Dieskau, de kostuums uit die tijd van Judith Peter, de belichting van Michael Grundner en de choreografie van Melissa King. Het resultaat is een opvoering “op zijn Amerikaans”, energie-geladen en vol kleur, soms wat over de top, maar met veel elan vertolkt door een uitgebreide bezetting die zich ten volle geeft en met geestdrift zingt en danst. Indien ik niet altijd mee was, dan reageerde de zaal, met veel jong publiek, enthousiast. Uit de grote bezetting  vernoem ik graag Peter Lesiak als Pierrepont Finch, sympathiek niettegenstaande alles, Lisa Antoni als de mooie secretaresse Rosemary die op Finch verliefd is, Robert Meyer als directeur Biggley, overweldigd door de gebeurtenissen, Marco Di Sapia als Bud Frump, de intrigerende neef van Biggley en Ines Hengl-Pirker als Hedy LaRue, de vamp-verloofde van Biggley. Lorenz C. Aichner leidde het ensemble met temperament.

Het is de repetitor Felix Lemke die zijn plaats innam de volgende dag en zo de opvoering van Die Räuber (I masnadieri) van Verdi redde aangezien de voorzien dirigent en zijn vervanger om verschillende redenen niet beschikbaar waren. Het voordeel van een operatheater met een groot ensemble en repetitors die een productie mee voorbereiden! I masnadieri (De rovers) gecreëerd in Londen in 1847 is de negende opera van Verdi en komt juist na Macbeth. Na Shakespeare was het Schiller die Verdi inspireerde en Andrea Maffei die het libretto schreef gebaseerd op het toneelstuk Die Räuber. Het is een eerder onevenwichtige maar interessante opera die begint met een prelude die een andante voor een solo cello (solist Ricardo Bru) en orkest is en waarin Verdi de atmosfeer van het stuk weet op te roepen in heerlijke melodieën. Onder de leiding van Felix Lemke speelde het orkest van de Volksoper met een mooi dramatisch elan en warme kleuren en de dirigent leidde de opvoering met autoriteit. De koren van de rovers klonken krachtig en maakten de gewenste indruk. Kurt Rydl gaf présence en menselijkheid aan Maximilian (Massimiliano) de strenge, misleide vader maar zong met een eerder ruwe stem. Zijn twee zonen hadden het scenisch en interpretatieve engagement van Mehrzad Montazeri  als Karl (Carlo) met soepele maar wat lichte tenorstem en van Boaz Daniel als Franz (Francesco), de “slechterik” van het verhaal met een robuuste en expressieve bariton. Anja-Nina Bahrmann was Amalia, de verloofde van Karl, begeerd en belaagd door Franz en vertolkte haar emoties met een goed geleide sopraan en aangepaste coloraturen. Dat de opvoering niet echt kon boeien lag aan de weinig overtuigende enscenering  van Alexander Schulin in het onmogelijke, maar blijkbaar betekenisvolle decor van Bettina Meyer: een kale, vrij sombere  kamer op een ronddraaiend blok (het huis van de vader) in het midden van een leeg maar hel verlicht toneel. De actie en interactie van de zangers was weinig overtuigend en de opvoering miste cohesie en kracht. Jammer.


  • WAT: I Masnadieri – Die Räuber
  • WIE: Guiseppe Verdi
  • WAAR: Wiener Volksoper
  • WANNEER: november 2017
  • Foto: © Wiener Volksoper
Tags: Giuseppe Verdi (1813-1901)Mehrzad MontazeriMusicalOperaRomantiekVolksoper Wien
Vorig artikel

Gebloemrokte zussen spelen samen muziek

Volgend artikel

Juan Diego Flórez zingt eindelijk Mozart

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Ter info voor operaliefhebbers!
Nieuws

Ter info voor operaliefhebbers!

29 september 2023
Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Volgend artikel
Juan Diego Flórez zingt eindelijk Mozart

Juan Diego Flórez zingt eindelijk Mozart

Messa da Requiem, een rariteit van Donizetti

Messa da Requiem, een rariteit van Donizetti

Barbara got rhythm

Barbara got rhythm

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.