• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Mozarts Requiem?

door: Ludwig Van Mechelen
9 mei 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Manuscript Lacrimosa, Wolfgang Amadeus Mozart
Share on FacebookShare on Twitter

Wie mij beter kent, weet dat ik een fan ben van Hervé Niquet, de flamboyante Franse dirigent van onder meer het Vlaams Radio Koor. Hij maakt het werk af waar Johan Duijck jaren geleden mee begonnen is: een koor maken van Europees niveau. Meer, het koor kan nu zonder enige moeite met koren die wereldfaam genieten wedijveren. En toch kreeg mijn fan zijn van Hervé Niquet een deuk(je)…

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Wolfgang Amadeus Mozart, zijn Requiem, hét Requiem. Het is, althans volgens mij, het summum van alle ooit gecomponeerde muziekstukken en het zal nog eeuwen duren om het te evenaren, als het wel te evenaren is. Dit allerlaatste werk van het grootste muzikale genie aller tijden, moet je met een grootst mogelijke eerbied behandelen. In het raam van ‘Mechelen Hoort Stemmen’, het Festival Van Vlaanderen Mechelen, werd het drieluik ‘Requiem’ afgesloten met Mozarts orgelpunt.

Verantwoorde aanpak?

Zo herinner ik me hoe ik jaren geleden als zanger bij het koor Vivente Voce mee het werk instudeerde. Toenmalig dirigent Edmondus Saveniers sprak over dat werk en de partituur, die hij met witte handschoenen aan had mogen aanraken, op zo’n wijze dat het ontroerend was, ontroerend op een wijze die je net nog kon doen slikken om geen tranen over je wangen te laten rollen. “Het Lacrimosa is het allerlaatste dat Mozart componeerde”, hoor ik Saveniers nog zeggen en dit zodanig zacht benadrukkend, met een oneindig respect, dat je er stil van werd.

Welaan, zo moet je Mozart zijn requiem uitvoeren, zonder er iets eigen aan toe te voegen, zonder het te willen ‘interpreteren zoals toen of nu of zo het misschien ooit klonk’ enzoverder. Als je het ‘puur’ wil uitvoeren, begrijp dan Mozart, begrijp zijn lijden, zijn weerstand tegen die smerige dood die veel te vroeg kwam. Hij wist het maar al te goed. Zoveel zat nog in zijn hoofd, hij moest twee kinderen grootbrengen, een inwonende jonge student (Hummel), had een vrouw met een zwakke gezondheid. Al die dingen, het dwingende en te snel naderende afscheid aan het hem zo dierbare leven, de hoop, de vreugde, de schoonheid van de Liefde in al haar vormen waren de dingen die Mozart vanaf zijn vijf, zes jaar in muziek wilde en zou vertalen, op een wijze hem amper voor- en nagedaan.

Dit alles, de emoties in al hun mogelijke belevingen, zit verweven in hét Requiem. Het is volgens mij totaal naast de kwestie van Mozarts persoonlijkheid om te gaan puren en te zeggen dat het tempo hoger moet dan we gewend zijn, dat de betekenis van de woorden zo is dat het zus moet en Mozart het zeker anders wenste, dat het geschreven is voor een grote kerk en haar manke akoestiek. Nochtans is dat het uitgangspunt van Hervé Niquet geweest om dit Requim aan te pakken op een wijze zoals het nooit eerder gebeurde en voor mij ook nooit meer moet / mag gebeuren. De ziel van dit werk heeft hij kwaad gedaan. Nergens één moment van diepe menselijke emotie. Wel kreeg het publiek in de Mechelse Sint-Romboutskathedraal zeer mooie muziek, een sterk koorwerk dat erg fraai klonk en kracht werd bijgezet door de bijzondere opstelling van koor en orkest. Een opstelling waar ik me 100% achter schaar ook al bleef de slechte akoestiek van die kathedraal parten spelen.

Onverantwoorde aanpak?

Hervé Niquet bewees dat hij het koor en het orkest in de hand heeft. Hij heeft van het Vlaams Radio Koor een van de topkoren in de wereld gemaakt. Het is zowat het beste radiokoor in Europa (het Letse zou nog beter zijn, hoorde ik in de wandelgangen en welja, beter, toch minstens even goed). Het Brussels Philharmonic is ook een ontzettend goed draaiende en flexibele machine geworden waar je U mag tegen zeggen. Daarbij wist Niquet weer enkele solisten te selecteren die er mochten zijn al had ik meer verwacht van de bas Olivier Déjean. Positieve uitblinker was de Vlaamse tenor Reinoud Van Mechelen. Wat is die stem er nog op vooruit gegaan ! Het is de zoveelste positieve recensie die hij van Klassiek Centraal krijgt én meer dan verdiend. De sopraan Anaïs Constans en de alt Anaïk Morel kwamen ook sterk tot hun recht. Tot daar mijn tevredenheid.

In een ontzettend hoog tempo joeg Niquet zijn muzikanten door het werk. Het resultaat was dat talloze fijne details totaal de mist ingingen, de transparantie was regelmatig zoek. De akoestiek vraagt op zich al een subtiele en langzamere directie om niet teveel details in de galm te laten verdwijnen en / of zich te laten vermengen met wat volgt. Dit werk vraagt geen eigengereide persoonlijke inbreng die je dan maar ‘zo historisch mogelijk verantwoord’ noemt. Niets heeft me geraakt, de ontzettende diepgang onbrak en zelfs het Lacrimosa werd herleid tot een stuk mooie muziek zonder meer.

Het werk voorafgaand, de 38ste symfonie van Mozart, werd er ook al doorgejaagd en miste die typische Mozartiaanse kleuren. Mijn vraag is, na deze door de dirigent fout aangepakte werken en daardoor ontgoochelende uitvoering: snapt Hervé Niquet Mozart wel? Ik denk van niet. Niquet is o zo goed in de barokmuziek, in Franse romantiek is hij al even gedreven. Welaan, dat hij het Mozartpad terzijde laat en blijft daar waar hij een van de grootste uitvoerders in is. Het is niet erg dat iets je minder ligt, het is wel jammer als je het toch aanpakt en dan vele mensen met een gemengd gevoel huiswaarts stuurt.

Tags: Hervé NiquetKlassieke periodeRequiemVlaams RadiokoorWeense klassiekWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

De Scala van Milaan in de bres voor het eigen patrimonium

Volgend artikel

Idomeneo

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6
New Releases

Stamitz: Trios op.14 Nr.1-6

13 augustus 2023
Beethoven: Chamber Music with Flute
New Releases

Beethoven: Chamber Music with Flute

4 augustus 2023
La clemenza di Tito: het opera regiedebuut van Milo Rau
Nieuws

La clemenza di Tito:
het opera regiedebuut van Milo Rau

2 augustus 2023
Hasse: L’Olimpiade
New Releases

Hasse: L’Olimpiade

1 augustus 2023
Volgend artikel
Idomeneo in de Vlaamse Opera: een voorstelling die op zijn minst tot nadenken stemt en de prachtige muziek van Mozart recht doet.

Idomeneo

Aki Saito en Wim Vanlessen dansen het Zwanenmeer (2009)

Interview met Wim Vanlessen

Kajetan Kubala, 1ste prijs Salonbeker 2016 categorie D

Accordeoncompetitie voor jonge solisten

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (647)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.