Mozarts pianoconcerten vormen een geheel dat niet alleen uitzonderlijk is, maar ook absoluut uniek in de muziekgeschiedenis: van nr. 9 tot nr. 27 zijn het stuk voor stuk definitieve meesterwerken. Volgens H.C. Robbins Landon, een eminent specialist in het leven en werk van de componist, “is het vooral hun immense stilistische diversiteit die Mozarts pianoconcerti boven die van zijn tijdgenoten plaatst”. Wat deze partituren ook gemeen hebben is hun positie op een kruispunt van sterk beïnvloedende invloeden: die van de symfonie, die Mozart aanmoedigde om kwistig gebruik te maken van het orkest; de blaasorkesten van het keizerlijk hof, die zijn versterkte rol voor de houtblazers vormgaven; en de invloed van de opera, waarvan hij de stijlen in deze concerti verwerkte, waarbij hij de dialoog tussen piano en orkest vaak behandelde alsof het toneelfiguren waren. Op deze nieuwe opname wordt Eric Le Sage bijgestaan door het Gävle Symfoniorkester om de 17e en 24e concerti voor piano en orkest van de Salzburgse componist uit te voeren.
*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.