Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

  • Mozart en Beethoven laten de pannenkoeke...

Mozart en Beethoven laten de pannenkoeken wachten

Bak dan maar eens pannenkoeken op Maria Lichtmis… Op het ogenblik dat de kinderen hun eerste lekkere verse warme pannenkoek met stroop en bloemsuiker naar binnen willen smikkelen rinkelt de telefoon. “Ik ben ziek en ik kan vanavond echt niet zingen, zou jij mij kunnen en willen vervangen?”…

Heel jammer vond het publiek het, zaterdagavond 2 februari 2019 in de concertzaal van het Brussels Conservatorium, dat op het podium aangekondigd werd dat Emma Posman ziek was. Velen zijn immers extra benieuwd haar te horen na haar onverwacht debuut vorige zomer in Salzburg waar Emma ‘eventjes algauw’ insprong als Koningin van de Nacht om een zieke sopraan te vervangen. Deze keer was ze zelf ziek en later op de avond zou Jolien De Gendt in meerdere aria’s van Mozart uitblinken. Aria’s die ze nooit eerder zong en op twee uurtjes tijd instudeerde, zeg dus even las en wat zong om ze haast als zichtlezing op het concertpodium uit te voeren.

Beethoven en Mozart blijven boeien

Lumen Symphonicum, het orkest geleid door David De Geest, verzorgde een programma met werken van Beethoven en Mozart die nog eeuwen mensen zullen bekoren. Het eerste deel liet luisteren naar de ouverture ‘Die Geschöpfe des Prometheus’, een vroeg symfonisch geïnspireerd werk van Ludwig Van Beethoven. Nog daarvoor schreef de grootmeester van dit genre zijn eerste symfonie die na de ouverture werd uitgevoerd. De Geest zorgde voor een sterke interpretatie met nadrukkelijke articulaties, adempauzes en volgbare tempi die de luisteraar beter doen begrijpen wat de componist in zijn symfonie vertelt. Minpuntjes waren inzetten die niet altijd even gelijk waren en verfijningen die hier en daar mogen bijgeschaafd worden.

Na de pauze was het al Mozart, meer bepaald een hele greep uit zeven van zijn opera’s met bekende en minder bekende aria’s, koorwerken en instrumentale stukken. Voor de koorpartijen werd beroep gedaan op het studentenkoor van het Conservatorium. Als soliste stond Emma Posman geprogrammeerd, maar ze liet haar omwille ziekte op bijna het allerlaatste ogenblik vervangen door Jolien De Gendt.

Wat opviel was hoe al die jonge koorzangers, net de puberteit ontgroeid, met plezier en genot de koorpartijen zongen uit Le nozze di Figaro, Idomeneo ré di Creta, Ascanio in Alba, Cosi fan tutte, Die Zauberflöte en La clemenza di Tito. Uit dezelfde opera’s, behalve Mozarts jonge opera Ascanio, maar wel uit de nog vroegere opera Mitridate ré die Ponto zong Jolien De Gendt een reeks aria’s.

Zichtlezing !

Meteen stelde ik me de vraag hoe het kon dat Jolien De Gendt identiek hetzelfde programma zong dat Emma Posman instudeerde. Niet elke aria is zo voor de hand liggend en bovendien gekend door elke sopraan. Slechts bij wat ademhalingen hier en daar kon je vermoeden dat Jolien die niet helemaal op de juiste plaats nam omdat ze nu eenmaal geen tijd had om het repertoire vooraf grondig in te studeren. Jolien zong een foutloos parcours met veel muzikaal en tekstueel inzicht en sterke expressie. Het publiek dankte haar met een uitbundig applaus omdat de zangeres het toch maar presteerde en dan nog over heel de lijn om het programma ongewijzigd te brengen. Het meest verbazingwekkende was allicht de virtuoze veeleisende aria ‘Al destin, che la minaccia’ uit Mitridate die Mozart als 14-jarige componeerde. Het is amper voor mogelijk te houden dat een net puberende jongen zo’n aria uit de mouw kon schudden.

U kunt mijn verbazing voorstellen wanneer De Gendt me na het concert toevertrouwde dat ze alleen de beide aria’s van de Koningin van de Nacht op haar repertoire had staan. Al de andere waren zichtlezingen die ze kort voor het concert met het orkest kon doornemen. Terwijl de pannenkoeken bakten, zocht ze tegelijkertijd de partituren op het wereldwijde web op en vond ze gelukkig allemaal. Snel afdrukken, het vuur onder de pannen uitzetten en op weg naar Brussel waar ze het publiek toonde dat ze een rasartieste is. Nogmaals, een grote bravissimo !


  • WAT: Beethoven en Mozart
  • WIE: Lumen Symphonicum, Jolien De Gendt, Koor Conservatorium Brussel onder leiding van David De Geest
  • WAT: symfonisch werk van Ludwig Van Beethoven, delen uit opera’s van Wolfgang Amadeus Mozart
  • WAAR & WANNEER: Concertzaal Conservatorium Brussel, zaterdag 2 februari 2019
  • FOTO’S: © Klassiek Centraal
  • FILM: © Lore De Gendt

Details:

Titel:

  • Mozart en Beethoven laten de pannenkoeken wachten

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –

© 2024 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.