• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Mitsuko Uchida plays Robert Schumann

door: Redactie
22 oktober 2013
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Mitsuko Uchida  Schumann  Decca 478 5393
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – Een nieuwe cd met Mitsuko Uchida is gegarandeerd een gaaf product, ben ik geneigd te stellen. Decca is een label dat zijn kwaliteit steevast hoog heeft weten te houden. Ook de prestaties van Mitsuko Uchida blijven iedereen verbazen. Mozart, Schubert, Beethoven, Chopin, Debussy en vooral Schumann – dit is de derde cd gewijd aan laatstgenoemde componist – boeien haar in het bijzonder. 

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Nominatie Gouden Label – Een nieuwe cd met Mitsuko Uchida is gegarandeerd een gaaf product, ben ik geneigd te stellen. Decca is een label dat zijn kwaliteit steevast hoog heeft weten te houden. Ook de prestaties van Mitsuko Uchida blijven iedereen verbazen. Mozart, Schubert, Beethoven, Chopin, Debussy en vooral Schumann – dit is de derde cd gewijd aan laatstgenoemde componist – boeien haar in het bijzonder. 

Personificatie

In de les Nederlands hebben we geleerd wat personificatie is: een zaak die als persoon wordt voorgesteld (van Dale). Welnu een leuke uitspraak van de Japanse pianiste Mitsuko Uchida (°1948) is: "My pianos are like human beings." Straffe uitspraak over een a priori levenloos object, maar iedereen weet hoe intens muzikanten als het ware vergroeid zijn met hun instrument. Piano's… in het meervoud? Ja, Uchida heeft zo maar eventjes vier Steinways "die elk een verschillend karakter hebben" en waaruit ze dus kiest om een bepaalde componist te vertolken. Dat Uchida een workaholic is, zal niemand verbazen. Ze verbaast ons wel met deze uitspraak: "Ik hou van mijn piano's, van de zee, van sudoku, van de Ronde van Frankrijk (!) en van dagdromen, lekker niksen." Ze geeft ook graag commentaar over de akoestiek van een zaal, de hitte en de vochtigheidsgraad die de klank sterk beïnvloeden, het feit dat het klavier soms “sticky” (kleverig) aanvoelt en – hou je vast – dat ze net zo graag op het podium zou verschijnen met kortgeknipt haar… en in een trainingspak als in een avondjurk. 

Mooi maar moeilijk

De biografie van Robert Schumann (1810-1856) leest als een roman. Vooral de laatste jaren zijn bijzonder dramatisch. Vanaf 1854 ging het met hem snel bergaf. Schumann kreeg steeds meer last van gehoorhallucinaties die gepaard gingen met depressies en angstvisioenen. In een vlaag van innerlijke verscheurdheid sprong hij tijdens een carnavalsfeest in de Rijn, werd gered door een Hollandse schipper en opgenomen in een krankzinnigengesticht in Edenich (nabij Bonn). Hij bleef er tot zijn dood, helemaal geïsoleerd. Zelfs zijn vrouw Clara bezocht hem voor het eerst amper twee dagen voor zijn dood. (bron: Wikipedia)

Met de muziek van Schumann heb ik een soort haat-liefdeverhouding. Immense bewondering voor de grote kracht die van deze muziek uitgaat, voor de intrinsieke muzikaliteit en de rijke inspiratie. Maar ook "problemen" om een en ander (een beetje) te begrijpen. Maar, moet dat laatste eigenlijk wel? Kunnen we ons niet gewoon laten "vervoeren" door de muziek zelf? Jawel!

Voor een keer geen Carnaval (opus 9) of Kinderszenen (opus 15) of Kreisleriana (opus 16), wél – uit dezelfde vroegere periode – de minder bekende Pianosonate nr. 2 in g (opus 22). Deze sonate is iets 'eenvoudiger' dan de eerste – maar wat is eenvoudig…

Het eerste deel, met twee thema's en doorwerking, groeit in intensiteit en snelheid. Het adagio is dan weer sereen, teder zelfs, echt ontroerend. Wat "getragen" betekent, kunnen we vermoeden maar Uchida neemt een en ander relatief snel. Het scherzo moet "rasch und markiert" overkomen – en doet dat hier ook – terwijl de finale (waarvan Schumann twee versies schreef) er presto tot prestissimo tegenaan gaat. Amper te volgen, als u het mij vraagt.

Waldszenen (opus 82) vertoont veel gelijkenis met de nochtans elf jaar eerder gecomponeerde Kinderszenen. Het zijn negen beschrijvende stukjes, geïnspireerd op telkens een ander gedicht. Redelijk lichtvoetig, typische lyriek uit een vroegere periode in het leven van de componist. Uchida vertelt "los uit de pols" over een jager op de uitkijk, over eenzame bloemen, een vervloekte plek, een vredig landschap en een afscheid. Puike en vooral boeiende interpretatie.

De laatste brok op deze cd vormen de Gesänge der Frühe (opus 133), bij ons beter bekend als Chants de l'Aube, die net zoals Albumblätter tot de laatste werken behoren die Schumann componeerde, in casu een drietal jaar voor zijn dood. Vijf "liederen" die tot het mooiste behoren dat ooit voor piano geschreven werd. Sublieme muziek – niet de enige in de geschiedenis, weten we ook wel – die je niet meteen kan verteren. Een beetje melomaan blijft luisteren… Uchida treft feilloos de tempi – van "ruhig" of "lebhaft" via "nicht zu rasch" tot "bewegtes tempo" – en, even opvallend, de subtiele modulatie.

Mooi, bijzonder mooi allemaal. Maar we hadden niets anders verwacht eigenlijk: een topprestatie van iemand die – decennialang reeds – de West-Europese cultuurmuziek en muziekcultuur perfect geassimileerd heeft. 

Tags: DeccaMitsuko UchidaNominatie Gouden LabelPianoRobert Schumann (1810-1856)Romantiek
Vorig artikel

Braque en Satie, een muzikale vriendschap

Volgend artikel

“Ein heller, lichter, schöner Abend”

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Volgend artikel
Quatuor Ébène en Antoine Tamestit (l.): eenheid van handelen en nog zo veel meer ...

“Ein heller, lichter, schöner Abend”

Jansons durft fel te zijn, maakt contrast, maar schrikt er ook niet voor terug een pauze te nemen. En dan die blik...

Expressiviteit, ernst en spanning

Onweerstaanbare bekoring

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.