• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
woensdag, september 27, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Melodieuze rijkdom

door: Lucrèce Maeckelbergh
3 maart 2017
in Concerten, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Melodieuze rijkdom
Share on FacebookShare on Twitter

Gabriel Fauré is vooral bekend als componist van kamermuziek en prachtige liederen. Zijn opera Pénélope wordt zelden uitgevoerd. In dit seizoen waarin de Munt in november al een prachtig Requiem van Fauré presenteerde, biedt dit toneelwerk een interessante kennismaking met een ander facet van de componist.

ookinteressant

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Fauré legt in de opeenvolgende taferelen van het bekende verhaal uit de Griekse mythologie een gedoseerde spanning in de muziek. De afwisseling tussen de vrijers, de min van Ulysse en vooral de geëmotioneerde Pénélope weerklinkt duidelijk in de orkestratie, die telkens een ander karakter krijgt. De orkestpartituur beschrijft nauwgezet wat er gebeurt in het verhaal en onderlijnt het ongeduld van de vrijers, de verzoenende rol van de min en de ingehouden verwachting van Pénélope. Michel Plasson haalt mooie solopartijen uit het orkest, zoals de fagot en hobo aan het begin van het tweede bedrijf die warm en aandoenlijk klinken. De harp en de altviolen onderlijnen de lyriek van de melodieën. Toch ontbreekt het aan kleurenrijkdom, waardoor de partituur riskeert wat slepend te worden.

Melodieuze rijkdom vinden we wel in de vocale partijen, die trouwens tot in de kleinste partijen uitstekend bezet waren. Anna Caterina Antonacci overtuigt als Pénélope, steeds vastberaden hopend. Haar momenten van wanhoop en onderhuids geloof dat Ulysse ooit terugkeert, zinderen doorheen haar vertolking. Al heeft ze daar niet veel uiterlijk vertoon voor nodig, ze bezielt haar personage intens. Vocaal beheerst ze de rol volledig en haar hoge mezzo is ideaal voor de dramatiek van Pénélope. Eens Ulysse zijn intrede maakt in het verhaal, wordt de emotie en de verwachting van de uiteindelijke herkenning steeds spannender. Yves Saelens zet zijn warme en zachte tenorstem in voor de vertolking van Ulysse. Hij komt aan als onbekende bedelaar en Saelens zingt de partij met een beheersing die perfect overeenstemt met de controle op, en de geleidelijke ontmaskering van, zijn personage. Psychologisch doordacht en vocaal knap. De partijen van Euryclée en Eumée werden uitstekend vertolkt door Sylvie Brunet-Grupposo en Vincent Le Texier en bovendien waren de vele nevenpersonages, zowel bij de heren (pretendenten van Pénélope) als de dames perfect bezet. Ook de tussenkomsten van het koor maakten de voorstelling van deze concertante opera-uitvoering tot een belevenis.


  • WAT: Gabriel Fauré (1845-1924) – Pénélope, poème lyrique en trois actes
  • REGIE: Dmitri Tcherniakov
  • STEMMEN: Anna Caterina Antonacci, Yves Saelens, Sylvie Brunet-Grupposo, Vincent Le Texier, Pierre Doyen, Angélique Noldus, Julien Dran e.a.
  • MUZIEK: Symfonieorkest en koor van de Munt o.l.v. Michel Plasson, Kooracademie van de Munt o.l.v. Benoît Giaux
  • WAAR: Henry Le Boeufzaal, BOZAR, Brussel
  • WANNEER: dinsdag 28 februari 2017

 

1 of 2
- +

1. Yves Saelens

2. Michel Plasson

Tags: 20e-eeuwse muziekAnna Caterina AntonacciBenoît GiauxDe MuntGabriel Fauré (1845-1924)Michel PlassonOperaYves Saelens
Vorig artikel

Fuga trofee voor Peter Verhoyen, piccolo

Volgend artikel

Provincie Antwerpen verwelkomt het European Union Baroque Orchestra

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
Provincie Antwerpen verwelkomt het European Union Baroque Orchestra

Provincie Antwerpen verwelkomt het European Union Baroque Orchestra

Eerste editie Strijkkwartet Biënnale Amsterdam

Eerste editie Strijkkwartet Biënnale Amsterdam

Lebe wohl, Kurt Moll…

Lebe wohl, Kurt Moll...

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.