Schrik niet, haal je dieren niet binnen…
Deze drie jonge wolven bijten niet. Ze spelen muziek die hun naam “Lupus (Latijn voor ‘wolf’) Trio Salzburg” zin geeft: composities van Joseph Woelfl. Deze tijdgenoot van Haydn, Mozart en Beethoven werd geboren in Salzburg, dat ook hun biotoop is. Het concert stond in het kader van de 250ste verjaardag van Joseph Woelfl en kon georganiseerd worden dankzij samenwerking met de International Joseph Woelfl Society (IJWG).
Pianist Johann Zhao, violist Eduard Steude en cellist Kilian Erhart beten zondag de spits af van de cyclus Amazing Haydn. Ze kwamen op het podium van het Mechels Conservatorium als totaal onbekend, maar gingen niet onbemind weer weg.
Deze prille twintigers drukten een originele stempel op bekend en onbekend werk. Van het overbekende “Zigeunertrio” van Joseph Haydn verrukte vooral de tweede beweging. Zo langzaam, zo zangerig hoorde ik dit “Poco Adagio. Cantabile” nog nooit. Het contrast met het Rondo “op zijn Hongaars” kon niet groter zijn. Het eerste Pianotrio van Schubert was een kolfje naar de hand van cellist Kilian Erhart. Van hem spatte de speelvreugde af. Van de twee anderen de ernst en de gedrevenheid.
Centraal stonden twee composities van Woelfl. Het attractiefst was een “Grand Trio”. Waarom zo’n juweeltje door de tijd ondergesneeuwd is blijft, zoals met veel waardevolle muziek ten andere, een raadsel. Het kreeg alles mee om de handen van het publiek op mekaar te krijgen en een staande ovatie af te dwingen. Het begint met een muzikale zin die je niet uit je hoofd krijgt, een “oorknijper” dus. De virtuoze pianopartij bewijst dat Woelfl, die met zijn uitzonderlijk grote pianistenhanden een onbeslecht muzikaal duel met Beethoven aanfdurfde, een waardige voorloper was van Chopin en Liszt.
Woelfle was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Tijdens zijn verblijf in Wenen trad hij op samen met Beethoven, maar streefde hij ook een Europese carrière na die op aanraden van Mozart in Warschau begon en hem via Parijs naar Londen bracht, waar hij een van de best verdienende componisten ter wereld werd. Het is moeilijk te vatten dat deze grote musicus haast vergeten is.
Kortom, een blij publiek is voorbereid om op 8 oktober een andere totaal onbekende Brugse componist te ontdekken. Dan koppelt Vlad Weverbergh met zijn Terra Nova Collective Symfonieën van Hébert Leemans (1741-1771) aan werk van Haydn en Mozart.
Meer info vindt u op de site van Amazing Haydn.