MAX FESTIVAL: Excellentie in het hart van een dorp

Veeleisend qua kwaliteit, maar ontspannen qua vorm, gooit het Max Festival de codes van de klassieke muziek om met een originele en poëtische programmatie gedragen door artiesten met internationale faam. Van 15 tot 18 september viert het festival zijn 7de editie met muzikale parels in de romaanse Sint-Maartenskerk van Tourinnes-la-Grosse: 1000 jaar erfgoed, genesteld in het hart van een Waals-Brabants dorp en befaamd om haar prachtige akoestiek. De programmatie staat dit jaar in het teken van het cijfer 7, symbool voor eenheid, volheid en perfectie. Max Festival laat u de grootste werken uit het klassieke repertoire (her-)ontdekken in evenveel noten en kleuren.
 
Een internationaal festival voor klassieke muziek in het hart van het Waalse platteland? Dat is het Max Festival, in de Sint-Maartenskerk in Tourinnes-la-Grosse. Ver van de begaande wegen ontvangt dit festival met zijn unieke concept de grootste namen uit de wereld van de klassieke muziek in een programma vol concerten, voorstellingen, originele muzikale ervaringen, ontmoetingen en workshops. 
 
Voor deze 7de editie wordt de affiche gevormd door grote namen en ensembles: de solisten Irina Lankova (Carnegie Hall, Concertgebouw), Alina Pogostkina (laureaat van het Sibeliusconcours) en Bruno Philippe (laureaat van de Elisabethwedstrijd), samen het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, Robin Pharo en zijn ensemble Près de votre oreille in een weinig gespeeld repertoire van John Dowland.
 
Een andere opmerkelijke ervaring biedt het vocale ensemble Vocem Flentium. Zij brengen bij dageraad en kaarslicht (om 6 uur ‘s ochtends) een polyfoon programma. De allerkleinsten nodigt het Max Festival uit in Théâtre des 4 Mains in Beauvechain voor een ludieke wandeling in het bos op de klanken van de cello. 
 
Jazzpianist Olivier Collette werd gevraagd om de traditionele codes door elkaar te schudden. Hij presenteert met zijn jazztrio bewerkingen van Chopin, Mozart, Debussy, Ravel en Bach vol finesse en vindingrijkheid.
 
Geïnspireerd door keramist Max van der Linden, die aan de bakermat stond van de eerste Belgische artiestenparcours, werd Max Festival in 2015 gelanceerd om schoonheid te blijven delen. Met dit gevarieerde programma wil Max Festival muzikale excellentie toegankelijk maken voor het grote publiek.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: