• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zaterdag, december 2, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Matthias Goerne en Staatskapelle Dresden: topniveau in Bozar

door: Lucrèce Maeckelbergh
13 juni 2017
in Concerten, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Matthias Goerne en Staatskapelle Dresden: topniveau in Bozar
Share on FacebookShare on Twitter

Na de drie Schubertrecitals die Matthias Goerne begin februari in Bozar zong was het onmogelijk zijn passage met de Sächsische Staatskapelle Dresden en de Kindertotenlieder van Gustav Mahler te missen. Het werd inderdaad een fantastisch concert, ook door de prachtige klankweelde van het orkest van Dresden.

ookinteressant

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Tijdens de zomer van 1907 die Gustav Mahler doorbrengt in zijn zomerse componeerverblijf in Maiernigg, sterft hun oudste dochtertje aan een combinatie van roodvonk en difterie. Mahler heeft met zijn beide dochtertjes een sterke, vertrouwelijke band maar Putzi – zoals het meisje genoemd wordt, is zijn lievelingsdochtertje.  Mahler is kapot van verdriet en hij herkent in de poëzie van de romantische dichter Rückert de emotionele toon voor de muziek. Rückert is een lotgenoot: hij verloor ook 2 kinderen op korte tijd aan roodvonk. Mahler vindt de liederen zo treurig dat hij bijna medelijden heeft met de toehoorder!

Het absolute waarmerk van Matthias Goerne is dat hij alles vertolkt vanuit een sterke innerlijke beleving. Bij deze liederen die bijna als bekentenislyriek door Mahler gecomponeerd zijn, is dat niet anders. Goerne komt oprecht over als iemand die zich identificeert met de droefheid van wie een kind verliest. Naargelang de tekst zingt hij met felle verontwaardiging over het lot dat een kind wegrukt, met een poging tot troost of met de hoop dat het slechts een waanbeeld is, tenslotte met gelatenheid en na een opwelling van boosheid met geloof dat het kind is opgenomen in de eeuwige rust van Gods huis. De warme diepe stem van Goerne wordt vooral beheerst door diepe intensiteit. Keerzijde van zo’n op emotie gefocuste vertolking is dat hij soms omfloerst klinkt en de articulatie te wensen overlaat. Maar bij zo’n geladen liederen als Kindertotenlieder, primeert – vind ik – vooral de emotionele overdracht.

Het orkest draagt bij tot het gevoelseffect met verfijnde nuances in de instrumenten, met gedetailleerde, warme blazers die knap de trieste accenten leggen. Als inleiding tot het concert speelde de Staatskapelle Dresden het mooie melancholische Blumine, origineel het tweede deel van Mahlers eerste symfonie.  Mahler schrapte het bij een latere versie. Het wordt af en toe als zelfstandig muziekstuk uitgevoerd en het gaf meteen aan met wat een precisie en weelde aan klank de Staatskapelle Dresden speelt.

In de Symfonie nr 8 van Antonin Dvořak, kwam de degelijke en diep gewortelde romantische traditie van het orkest helemaal tot bloei. Wat een heerlijk dansend Allegretto grazioso kregen we te horen! Het orkest – waarvan Christian Thielemann al enkele jaren chef-dirigent is, bewees zich onder Daniel Harding als een van de toporkesten tout court. Een prachtige concertavond.


  • WIE: Sächsische Staatskapelle Dresden o.l.v. Daniel Harding, Matthias Goerne, bariton
  • WAT: Gustav Mahler, Blumine, Kindertotenlieder, Antonin Dvořak, Symfonie nr 8 in G, op. 88
  • WANNEER: 7 juni 2017
  • WAAR: Bozar
  • Foto: m.t.
Tags: 20e-eeuwse muziekBlumineChristian ThielemannDaniel HardingFriedrich RückertGustav Mahler (1860-1911)LiedMatthias GoerneSächsische Staatskapelle DresdenVocaal
Vorig artikel

Lorenzo Wie? Korneel Bernolet antwoordt op zijn manier…

Volgend artikel

Musica Divina 2017 zoekt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Bellissama ‘Tour de France’
Concerten

Bellissama ‘Tour de France’

13 november 2023
Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren
Nieuws

Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren

7 november 2023
Hedendaagse koormuziek
Cd & DVD

Koorgezangen uit het noorden

6 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Sawyers: Mayflower
New Releases

Sawyers: Mayflower

2 november 2023
Volgend artikel
Musica Divina 2017 zoekt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

Musica Divina 2017 zoekt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

Succesvol debuut voor Brussels Philharmonic op KEW

Succesvol debuut voor Brussels Philharmonic op KEW

Seizoensafsluiter van de Middagconcerten van Antwerpen

Seizoensafsluiter van de Middagconcerten van Antwerpen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (914)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (677)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.084)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.