• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, juni 8, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Marie-Nicole Lemieux, contra-alt

Redactie by Redactie
9 november 2012
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 2 mins read
Marie Nicole Lemieux, Les Violons du Roy, Bernard Labadie, Opera Aria’s, Naïve
Share on FacebookShare on Twitter

**** In een barokke design-outfit kijkt Marie-Nicole Lemieux ons op de cover van de cd vastberaden en boos aan. Een blik die overeenstemt met de stemming van de aria’s die ze ons aanbiedt.

**** In een barokke design-outfit kijkt Marie-Nicole Lemieux ons op de cover van de cd vastberaden en boos aan. Een blik die overeenstemt met de stemming van de aria’s die ze ons aanbiedt.

Het is een keuze uit 18de eeuwse opera met enkele minder bekende parels: vroeg werk van Mozart, enkele fragmenten van Haydn en Gluck en een aria van de recent terug onder de aandacht gebrachte Carl Heinrich Graun. Repertoire dat de contra-alt als gegoten zit en dat nog enkele partijen bevat uit het einde van de castraat-era zoals Farnace uit de vroege Mozart Mitridate, re di Ponto, de aria Ombra felice en Sesto en Montezuma van Graun.

Van bij de eerste aria bekoort ons haar indrukwekkende altkleur en haar enorm register. Of ze nu heel laag of hoog zingt, haar timbre blijft vol en warm. De coloratuur is vloeiend en nooit kakelend. In woede laat ze de stem krachtig voluit gaan, maar bij de enkele aria’s over verlies en afscheid (Haydn, L’isola disabitata), zingt ze droef en ingehouden. Ze klinkt gekweld (barbaro tormento in Mozarts aria Ombra felice), klinkt als een donderslag (Jupiter, lance la foudre – Gluck).

Lemieux slaagt erin de emotionele impact van de aria perfect in de vocale klank van haar stem te leggen. Ook haar vertolking van de bekende aria Che farò senza Euridice is aangrijpend. Haar vocale “kunstjes” komen nergens als puur technische hoogstandjes over, waar dit repertoire ook niet meer mee gediend is. Die maniëristische stijl hoort eerder in de barok thuis.

Labadie volgt haar flexibiliteit mooi met zijn orkest, dat de wisselende emoties expressief ondersteunt. Enkel de speelse Cherubino tussen die tragische rollen, vind ik wat misplaatst en te zwaar op de hand. Toch is dit een zoveelste Lemieux-opname die Naïve met trots aan zijn catalogus kan toevoegen, of is het omgekeerd?  

Tags: Joseph Haydn (1732-1809)Klassieke periodeMarie-Nicole Lemieuxnaïve RecordsVocaalWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Previous Post

Elina Garanča – mezzo-sopraan

Next Post

Lucrezia Borgia van Gaetano Donizetti

Related Posts

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends
Concerten

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends

6 juni 2023
Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé
Concerten

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Concerten

Spoiled to madness: the Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Next Post
Lucrezia Borgia, Bongiovanni

Lucrezia Borgia van Gaetano Donizetti

Antony Beaumont, Briefe von Otto Klemperer, Richard Boorberg Verlag-München,

Brieven van Otto Klemperer te boek

Gaby Van Riet, dwarsfluit

Vorstelijke muziek voor vorsten

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (879)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (595)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.015)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.