Mariavespers van… Willaert

Adriaen Willaert, Vespro della Beata Vergine, Ricercar, RIC 325

Nominatie Gouden Label ***** Wereldberoemd zijn Claudio Monteverdi’s Mariavespers. Terecht. Minder bekend zijn deze vespers van Adriaan Willaert. Hij componeerde ze in Venetië, lang voor Monteverdi, en startte een traditie waar Monteverdi ‘gewoon’ op inspeelde.

Nominatie Gouden Label *****

Wereldberoemd zijn Claudio Monteverdi’s Mariavespers. Terecht. Minder bekend zijn deze vespers van Adriaan Willaert. Hij componeerde ze in Venetië, lang voor Monteverdi, en startte een traditie waar Monteverdi ‘gewoon’ op inspeelde.

Meer geschiedenis geven we u hier niet mee. Die vindt u terug in het tekstboekje, ook in het Nederlands overigens (pluspunt!), geschreven door Katelijne Schiltz. We luisterden voor u in verhitte temperaturen naar deze vespers – want ook op vakantie heeft de recensent soms wat materiaal bij zich – en meteen werd het leven weer draaglijker.

 

De Capilla Flamenca voorstellen, is overbodig. Hun visie om polyfonie te zingen, leunt nauw aan bij de onze. We houden meer van de ruime muzikale zingeving met crescendo’s en fortes, met diminuendo’s en andere gecontroleerde (schijn)vrijheden die de muziek loswrikken uit het museale.

De voor de gelegenheid uitgebreide kern van de Capilla Flamenca zingt afwisselend met het orgel: een gekende werkwijze die de aandacht sterk bij het beluisteren houdt. Voelen we ons meer in Italië door het orgel? Het kan. Joris Verdin speelt op het orgel van de Basilica de San Petronio in Bologna. Het is wonderlijk hoe de Vlamingen de Italianen op het muzikale spoor de weg wezen en wij van hen leerden wat de renaissance allemaal vermocht in de beeldende kunst. Het Paleis van Margaretha van Oostenrijk was er het eerste architecturale voorbeeld van. De gevel was de eerste in de Nederlanden in renaissancestijl en via dat paleis, al dan niet (reeds) met die gevel, vertrokken vele polyfonisten naar onder meer Italië. Over een verrijkende wisselwerking en kruisbestuiving gesproken. Het huidige Europa kan er veel van leren.

 

Deze cd wordt genomineerd voor onze hoogste onderscheiding. Geen vijf sterren dus, maar wel een Gouden Label. Het is wachten tot 23 juni 2013 om te weten of het Gouden Label wel degelijk wordt toegekend, maar het staat buiten kijf dat dit een uitermate geslaagde opname is.

Gerelateerde Artikelen

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC